اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950819179135430

خوش بینی وزیر نفت به مذاکرات پیش رو

اراده عمومی برای تامین منافع جمعی دراوپک وجود دارد

کد: 13950819179135430

https://goo.gl/QiOL3y

، تهران , (اخبار رسمی): وزیر نفت گفت: اگرچه سیاست در اوپک بسیار تاثیرگذار است، اما اراده عمومی و بلوغ عقلانی برای تامین منافع جمعی در این سازمان وجود دارد و من به مذاکرات پیش روی اوپک خوش بینم.

اراده عمومی برای تامین منافع جمعی دراوپک وجود دارد

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی وزارذت نفت ، بیژن زنگنه در واکنش به  برخی مباحث مبنی بر پیش بینی به توافق نرسیدن اعضا در نشست آتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و یا شکست برنامه کاهش تولید در این سازمان، گفت: اگرچه اوپک فراز و فرود بسیاری دارد و سیاست در آن بسیار تاثیرگذار است، اما اراده عمومی و بلوغ عقلانی برای تامین منافع جمعی در این سازمان وجود دارد.

وی افزود: فکر می کنم تحمل سختی های ناشی از کاهش قیمت نفت برای برخی کشورها کفایت می کند تا اوپک به سمت کاهش تولید واقعی یا جلوگیری از افزایش تولید گام بردارد.

زنگنه خاطرنشان کرد: به مذاکرات نشست آتی اوپک خوش بینم، مگر آنکه اراده خیلی منفی سیاسی به میدان بیاید.

وی در واکنش به برخی اظهارنظرها از جمله اظهارنظر دبیر کل اوپک مبنی بر این که اگر فریز نفتی اتفاق نیفتد، تبعات منفی به دنبال خواهد داشت، گفت: به نظرم بحث فریز نفتی در الجزایر تمام  شد و بحث آتی این خواهد بود که سهم هر کشور از کاهش تولید اوپک به چه میزان باشد.

وزیر نفت با ابراز رضایت از وضع صادرات نفت خام کشور، گفت: صادرات ما در اکتبر به روزانه 2 میلیون و 440 هزار بشکه و تولید روزانه نفت خام به مرز چهار میلیون بشکه رسید.

زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره صحت خبر ملاقات وی با وزیر نفت مصر، آن را کذب محض خواند و گفت: هیچ برنامه یا تماسی در این مورد نداشتم؛ همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در آینده بناست چنین دیداری داشته باشید، عنوان کرد: اینکه در آینده دیداری باشد یا خیر، مبحثی جداست؛ ما با هر کسی که بخواهد صحبت کند به جز اسرائیل، به گفت‎وگو می نشینیم.

وزیر نفت در پاسخ به سئوالی درباره قرارداد صادرات ال ان جی به کره نیز گفت: در بحث ایران ال ان جی، بسته ای باید باشد که اجرای قرارداد تکمیل کارخانه ال ان جی نیز در آن دیده شود و بازپرداخت هزینه های پیمانکار از طریق برداشت ال ان جی صورت گیرد؛ البته فقط کره ای ها نیستند، آلمانی ها و ژاپنی ها هم در این پروژه هستند.  

استفاده از روش های مختلف تامین منابع مالی در صنعت نفت

زنگنه در ادامه، درباره نیاز وزارت نفت به 130 میلیارد دلار سرمایه برای تحقق اهداف برنامه ششم توسعه و سهم قراردادهای جدید نفتی در تامین این منابع، گفت: ما از روش های مختلف تامین منابع مالی استفاده می کنیم و امکان جذب تمام سرمایه موردنیاز از محل قراردادها وجود ندارد.

وی افزود: تولید یک تا یک و نیم میلیون بشکه نفت از محل قراردادهای جدید نفتی هدفگذاری شده است.

به گفته وزیر نفت، استفاده از منابع داخلی و منابع صندوق توسعه ملی نیز در دستور کار قرار دارد؛ هرچند باید به این نکته توجه داشت که منابع صندوق نامحدود نیست و متقاضیان زیادی دارد.

زنگنه یادآور شد: تامین منابع مالی مورد نیاز برای دستیابی به اهداف برنامه ششم توسعه که شامل 130 میلیارد دلار برای بخش بالادست و حدود 70 میلیارد دلار برای بخش پایین دست می شود، کار بسیار سختی است.

وزیر نفت درباره آخرین وضع پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: هم اکنون در این پالایشگاه، نفت سفید و نفت گاز تبدیل می شود اما تولید بنزین با کیفیت در این پالایشگاه از اواخر سال آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به برخی مشکلات پیش روی این طرح که از تحریم و چالش های نقل و انتقال نشات می گرفت، ادامه داد: اخیرا حدود 2 هزار تن از کالاهای واحد بنزین سازی پالایشگاه به بندرعباس حمل شد و در حال نصب است.

زنگنه ادامه داد: جلسات برای پیگیری پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس به طور مستمر برگزار می شود و کارها در حال پیش روی است.

قدرت سیاسی، امنیتی و اقتصادی کشور از ظرفیت تولید اثر می پذیرد

بحث بعدی که در این گفتگوی تلویزیونی مورد اشاره قرار گرفت، بایدها و نبایدهای خام فروشی بود. وزیر نفت در این باره گفت: مباحثی که در این زمینه مطرح می شود، بخشی درست و بخشی مغالطه است.

وی با تاکید بر این که تا نفت تولید نشود، نمی توان پالایشگاه ها و پتروشیمی ها را توسعه داد، افزود: عسلویه که امروز موجب افتخار همگان است و صنایع پایین دستی بسیاری در آن فعالیت می کنند، چگونه به این جا رسید؟ و یا ظرفیت تولید پتروشیمی که در سال 76، یک میلیارد دلار بود چگونه امروز به 25 میلیارد دلار رسیده است و این اهداف در کدام دوران و با چه ظرفیت های مدیریتی حاصل شده است؟

زنگنه با طرح این سئوال که پالایشگاه های سیراف و ستاره خلیج فارس، اگر میعاناتی تولید نشود، چگونه فعالیت خواهند کرد؟، ادامه داد: با توجه به این که دولت در ساخت پالایشگاه ورود نمی کند، به متقاضیان بخش خصوصی مجوز می دهیم و برای فعالیت بخش خصوصی در این زمینه باید ابتدا مواد خام مورد نیاز موجود باشد.

وی یادآور شد: سیاست های کلی نظام، مجموعه به هم پیوسته ای است که نمی توان بخشی از آن را اجرا کرد و به بخش دیگری توجه نداشت که در همین سیاست ها بر افزایش تولید صیانت شده نفت خام با هدف افزایش قدرت سیاسی، امنیتی و اقتصادی کشور تاکید شده است.

زنگنه بر افزایش ظرفیت تولید تاکید کرد و گفت: ظرفیت تولید به کشور قدرت و اعتبار می دهد و تاثیرگذاری هرچه بیشتر در بازار، منطقه و روابط بین المللی را به دنبال دارد؛ تولید به اندازه ظرفیت تولید از اهمیت برخوردار نیست.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: بنابراین باید مواد خام تولید شود، تا امکان تکمیل زنجیره پایین دستی صنعت نفت نیز فراهم شود و ما این مهم را پیش از این، نه با شعار بلکه با عمل اثبات کرده ایم.

به گفته زنگنه، برنامه ریزی برای افزایش پنج میلیارد دلاری به ارزش تولیدات محصولات پتروشیمی تا پایان سال و افزایش ارزش تولید این محصولات به بیش از 30 میلیارد دلار، اتفاقی نیست؛ بلکه نتیجه مدیریت، کار و تلاش و بیانگر اعتقاد راسخ به تکمیل زنجیره ارزش در صنعت نفت است.

استانداردسازی، هدف اصلی از تدوین فهرست سازندگان داخلی

زنگنه درباره فهرست سازندگان داخلی دستگاه مرکزی وزارت نفت هم توضیح داد و گفت: در این فهرست بلند، اسامی تمام شرکت های تولید کننده و سازنده معتبر در حوزه ساخت تجهیزات صنعت نفت آمده است و به این ترتیب، شرکت ها اجازه دارند خریدهای خود را تنها از شرکت های موجود در این فهرست انجام دهند.

به گفته وی، قیمت در این زمینه فرع است و آنچه اهمیت دارد، استانداردسازی است چرا که یک پیچ غیراستاندارد در نفت می تواند حوادث بزرگ و جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

وزیر نفت با بیان این که تمام تلاش خود را برای افزایش تولید و پاسخگویی به نیاز مصرف داخلی به گاز در فصول سرد سال به کار گرفته ایم، بر مصرف درست انرژی تاکید کرد و گفت: منظور از صرفه جویی این نیست که مردم به این واسطه دچار مشکل شوند، همین که وقتی بخاری روشن است، در یا پنجره باز نباشد نوعی صرفه جویی است.

فاز 11 پارس جنوبی، فرصتی استثنایی برای نقش آفرینی پیمانکاران داخلی

زنگنه به توافقنامه توسعه فاز 11 پارس جنوبی که  روز گذشته (18 آبان ماه) بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم متشکل از توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین و پتروپارس امضا شد اشاره کرد و گفت: در این پروژه با پیش بینی 4,8 میلیارد دلار سرمایه گذاری، 70 درصد ارزش فعالیت های توسعه ای یعنی بالغ بر 3.5 میلیارد دلار در اختیار ظرفیت های ایرانی قرار می گیرد و این فرصتی استثنایی برای پیمانکاران ایرانی است.

وی با اشاره به اینکه اجرای قرارداد توسعه فاز 11 منجر به راه اندازی نخستین سکوی فشارافزایی گاز در پارس جنوبی می شود، ادامه داد: این سکو حدود 20 هزار تن وزن دارد و با هدف جلوگیری از افت تولید مخزن مورد استفاده قرار می گیرد.

زنگنه استفاده از توانمندی های داخلی را برای ساخت سکوها و خطوط لوله مورد اشاره قرار داد و از این اقدام، به عنوان فرصت مغتنمی برای ارتقای توان داخل، افزایش بهره وری و بالارفتن توان رقابت پذیری شرکت های داخلی یاد کرد.

وزیر نفت گفت: 40 ماه پس از عقد قرارداد توسعه فاز 11، نخستین برداشت گاز صورت می گیرد و حدود سه سال بعد، سکوی فشار افزایی گاز نصب می شود.

زنگنه در ادامه این گفتگوی تلویزیونی بار دیگر بر اهمیت موضوع ازدیاد برداشت تاکید کرد و گفت: یکی از اهداف اصلی وزارت نفت در اجرای قراردادهای جدید نفتی، افزایش ضریب بازیافت است.

وی توسعه میدان های دریایی فرزاد بی، اسفندیار و لایه نفتی پارس جنوبی را حائز اهمیت خواند و افزود: میدان آزادگان در غرب کارون نیز برای ما بسیار اهمیت دارد؛ زیرا علاوه بر مشترک بودن، ضریب بازیافت بسیار پایینی در حدود پنج درصد دارد و فکر می کنیم این رقم می تواند تا نزدیک 20 درصد افزایش یابد.

وزیر نفت گفت: هم اکنون در میدان آزادگان حدود 25 دکل فعال است و در حال زدن چاه هستیم، اما همین تولید فعلی در سال های آینده با افت طبیعی مواجه می شود؛ بنابراین مشکل زدن چاه نیست بلکه دسترسی به فناوری برای ازدیاد برداشت است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران

وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران در 8 مهر 1358 ایجاد شد.سازمان پیشین این وزارتخانه،شرکت ملی نفت ایران است. سازمان بالادست این وزارتخانه قوه مجریه جمهوری اسلامی ایران است و 4 شرکت اصلی در زیر مجموعه این وزارتخانه دیده می شود.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نفت، انرژی و صنایع وابسته