اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950822180995430

فردا با حضور رئیس جمهوری انجام می شود

افتتاح رسمی سه میدان نفتی مشترک

کد: 13950822180995430

https://goo.gl/N0RQCM

، تهران , (اخبار رسمی): طرح توسعه میدان یاران شمالی و فازهای نخست طرح‎های توسعه‎ای میدان‌های یادآوران و آزادگان شمالی، به عنوان سه میدان نفتی مشترک فردا (یکشنبه، 23 آبان ماه) با حضور رئیس‎جمهوری به‎طور رسمی افتتاح می‎شود.

افتتاح رسمی سه پروژه بزرگ نفتی منطقه غرب کارون

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی وزارت نفت،، با تثبیت برداشت نفت از میدان‌های آزادگان شمالی، یادآوران و یاران شمالی، این سه پروژه بزرگ نفتی منطقه غرب کارون با حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری، به‎طور رسمی افتتاح می‎شوند.

بر پایه این گزارش، حوزه غرب کارون از 2 ناحیه نفتی آزادگان (شامل میدان‌های آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یاران شمالی و یاران جنوبی) و میدان یادآوران (شامل 2 ناحیه نفتی کوشک و حسینیه) تشکیل شده است؛ ذخایر نفت درجای این میدان ها بالغ بر 67 میلیارد بشکه برآورد می شود.

از اوایل امسال (1395)، برداشت نفت از میدان‌های آزادگان شمالی به میزان 75 هزار بشکه در روز و یادآوران به میزان 85 هزار بشکه در روز آغاز شده است؛ برداشت 30 هزار بشکه‌ای نفت از میدان یاران شمالی نیز به تازگی شروع شده و که قرار است رئیس جمهوری فردا این سه پروژه را به‎طور رسمی افتتاح کند.

این در حالی است که برداشت نفت از میدان یادآوران از نیمه نخست آبان ماه امسال به 115 هزار بشکه در روز رسیده است؛ این رقم 30 هزار بشکه بیش از تعهد میدان در فاز نخست است.

برداشت نفت از میدان‌های مشترک غرب کارون از اولویت‌های دولت یازدهم به شمار می رود.

میدان نفتی آزاگان شمالی با مساحتی حدود 460 کیلومتر مربع، بخشی از میدان نفتی آزادگان است که در حدود 120 کیلومتری غرب اهواز در منطقه مرزی مشترک بین ایران و عراق در جنوب غربی کشور و به‎طور عمده در تالاب هورالهویزه واقع شده است. آزادگان شمالی با میدان مجنون عراق مشترک است.

طرح توسعه این میدان در 2 فاز و هریک با ظرفیت تولید 75 هزار بشکه نفت در روز اجرا می‌شود که با بهره‌برداری از آن‎ها، برداشت نفت خام از آزادگان شمالی در مجموع به 150 هزار بشکه در روز می رسد.

شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین (CNPCI) پیمانکار اجرای فاز نخست توسعه میدان آزادگان شمالی در قالب قرارداد بیع متقابل است. براساس قرارداد اولیه، در صورت توافق میان شرکت ملی نفت ایران و این شرکت چینی، فاز دوم توسعه این میدان نیز به CNPCI واگذار خواهد شد.

میدان نفتی یادآوران در 10 کیلومتری جنوب شرقی میدان آزادگان و در حدود 70 کیلومتری جنوب غربی اهواز و شمال خرمشهر در منطقه جغرافیایی کوشک و حسینیه به صورت شمالی- جنوبی در گستره نوار مرزی کشور عراق واقع شده که با میدان سندباد عراق مشترک است.

 شرکت ساینوپک چین پیمانکار بیع متقابل توسعه میدان نفتی یادآوران است. براساس برنامه ریزی انجام شده این میدان در سه فاز توسعه خواهد یافت که در فاز نخست برداشت نفت از این میدان باید به 85 هزار بشکه در روز برسد. در فاز دوم سقف تولید از این میدان به 180 هزار بشکه در روز و در فاز سوم سقف تولید به 300 هزار بشکه در روز می رسد.

میدان نفتی یاران شمالی در استان خوزستان و در فاصله تقریبی 130 کیلومتری غرب شهر اهواز و در نزدیکی مرز ایران و عراق و در مجاورت تالاب هور الهویزه قرار گرفته است. یاران شمالی که در غرب میدان آزادگان شمالی و شمال میدان یاران جنوبی واقع شده با میدان مجنون عراق مشترک است.

شرکت نفت وگاز پرشیا وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در قالب قرارداد بیع متقابل توسعه این میدان را بر عهده دارد که در حال حاضر برداشت 30 هزار بشکه ای از این میدان محقق شده است. 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران

وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران در 8 مهر 1358 ایجاد شد.سازمان پیشین این وزارتخانه،شرکت ملی نفت ایران است. سازمان بالادست این وزارتخانه قوه مجریه جمهوری اسلامی ایران است و 4 شرکت اصلی در زیر مجموعه این وزارتخانه دیده می شود.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نفت، انرژی و صنایع وابسته