اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13961129282958303

کارآفرینان به دنبال مد روز نمی‌روند

کد: 13961129282958303

https://goo.gl/MiTLdu

، تهران , (اخبار رسمی): پرسش از آنچه که برای امسال مد شده است، در بسیاری زمینه‌ها پرسشی واقعی است و پاسخ‌های واقعی هم خواهد داشت. مثلا چند سالی است که خودروی شاسی‌بلند مد است، چند سال پیش‌تر موضوع گردشگری در صدر اخبار و گفت‌وگوها بود یا اینکه داشتن گوشی هوشمند بزرگ، مدتی است که به تعبیر عمومی مد شده است.

کارآفرینان به دنبال مد روز نمی‌روند!
کارآفرینان به دنبال مد روز نمی‌روند

فعالان باتجربه حوزه‌های کار و اقتصاد، برنامه‌ریزان، مدیران اجرایی و کارآفرینان باید مراقب باشند که آنچه را به‌عنوان طرح‌ها و برنامه‌های کسب‌وکار در دستور قرار می‌دهند، مطابق با نیازهای واقعی کشور باشد

برهمین اساس می‌توان پرسید که امسال در دنیای کسب‌وکار چه چیزی مد شده است؟

شاید نخستین پاسخی که بتوان به این پرسش داد این است که در فضای اخیر کسب‌وکارهای کشور اصطلاحاتی همچون اپلیکیشین، آنلاین، دانش‌بنیان و استارتاپ مد شده است. تقریبا هرروز رسانه‌های نوشتاری یا شنیداری و دیداری کشور مطالب و گفت‌وگوهایی در این زمینه‌ها را با آب‌وتاب عرضه می‌کنند و در این میان در کنار داستان‌هایی از موفقیت‌ها، آمار متعددی از درآمدهای سرشار این نوع کسب‌وکارها و البته مقایسه با درآمد حاصل از تولید نفت کشور هم بیان می‌شود. روشن است که این نوع برجسته شدن برخی موارد نه مذموم است و نه اینکه باید نگران بروز آنها بود؛ اما لازم است که فعالان عرصه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی در مواجهه با این موارد هوشمندانه رفتار کنند.

فضای کسب‌وکارهای کشور در چندسال اخیر دستخوش تحولات بسیاری شده، بخش بزرگی از این تغییرات را باید با نگاهی مثبت و روبه‌جلو ارزیابی کرد، اما بخش نگران‌کننده ماجرا این است که بسیاری از فعالان این عرصه، گرفتار جو عمومی به‌نام مد روز شده و در انتخاب مسیر دچار خطا می‌شوند. متاسفانه شرایط عمومی کشور و نیازها و تنگناهای موجود به‌گونه‌ای است که فعالان اقتصادی اجازه خطا کردن ندارند. امروز هر اشتباه محاسباتی و خطا در برنامه‌ریزی‌های عملیاتی به‌منزله نابودی یک کسب‌و‌کار است. مجریان هر کسب‌وکار باید خود و منابعی را که در اختیار دارند، به‌عنوان سرمایه‌های ملی تلقی کرده و اجازه ندهند که در معرض مخاطره قرار گیرد.

آنچه که از آن به‌عنوان مد شدن برخی موارد در حوزه کسب‌وکار نام بردیم، آسیب بزرگی است که در دنیای پرشتاب و رقابتی اقتصاد امروزی مانند سمی مهلک عمل می‌کند. فعالان باتجربه حوزه‌های کار و اقتصاد، برنامه‌ریزان، مدیران اجرایی و کارآفرینان باید مراقب باشند که آنچه را به‌عنوان طرح‌ها و برنامه‌های کسب‌وکار در دستور قرار می‌دهند، مطابق با نیازهای واقعی کشور باشد و نه براساس فضا و جو غالب اما زودگذر روز. همه این افراد نه‌تنها در قبال حوزه کاری خود، بلکه در برابر آحاد جامعه و نسل‌های آتی مسئول هستند و از همین امروز باید اقداماتی را برنامه‌ریزی کرده و انجام دهند که براساس یک راهبرد کلان با نیازهای امروز و فردای کشور سازگار باشد. بسیاری از طرح‌های پرسروصدا و جذاب که در رسانه‌ها از آن صحبت می‌شود، ازجهت اجرایی، زیرساخت‌ها، فرهنگ و عرف عمومی با جامعه ما و خواست‌های آن سازگاری ندارد، هرچند که شاید در برخی نقاط دیگر دنیا موردتوجه قرار گرفته و موفق بوده باشد. 

کارآفرینان و فعالان اقتصادی برای تضمین بقای کسب‌وکار خود و حفظ سلامت مناسبات اجتماعی به یک اندازه مسئول هستند. تلاش برای ایجاد، توسعه یا حفظ یک کسب‌و‌کار توجیه عقلی و اخلاقی کافی برای بی‌اعتنایی به راهبردهای کلان کشور یا ملاحظه منافع عمومی را ندارد، درحالی‌که کارآفرینان به‌مثابه روشنگران عرصه کسب‌وکار هستند و به‌جای دنباله‌روی از جو عمومی، در راه برساختن مسیرهای تازه و کشف افق‌های نو برای بهبود کسب‌وکارها هستند. پیروی از مد روز در حوزه کسب‌وکار با این رسالت فردی و اجتماعی سازگار نیست.

مهران امیری - مدیر فناوری شتابدهنده نوتاش

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شتابدهنده نوتاش

شرکت شتابدهنده فناوری نوتاش از سال 1395 توسط جمعی از متخصصان و مدیران با تجربه فعالیت خود را با تمرکز بر حمایت از استارتاپ‌های ناب مبتنی بر فناوری‌های نوین آغاز کرد. نوتاش در این مدت کوتاه توانست زیرساخت‌های مورد نیاز برای حمایت از استارتاپ‌های حوزه‌های FinTech, AR, VR, Games, IoT, ICT,... را فراهم نماید و در ابتدای سال 1396 به عنوان یک شرکت شتابدهنده مستقل و خصوصی فعالیت رسمی خود را آغاز نماید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]