کد: 13970319299438540

با سوغات مشهد بیشتر آشنا شوید

کد: 13970319299438540

https://goo.gl/oP5sYU

، اصفهان , (اخبار رسمی): به طور معمول در بین ما ایرانیان خریدن سوغات در زمان بازگشت از سفر یک رسم و آیین پسندیده است که اغلب در سفر به شهرهای مذهبی از جمله در سفر به مشهد با تور لحظه آخری مشهد از اصفهان هم کار خریدن سوغات انجام می‌شود.

سوغات مشهد
زرشک سوغات مشهد

زعفران و زرشک از جمله سوغاتی مشهد هستند

به طور معمول در بین ما ایرانیان خریدن سوغات در زمان بازگشت از سفر یک رسم و آیین پسندیده است که اغلب در سفر به شهرهای مذهبی از جمله در سفر به مشهد با تور لحظه آخری مشهد از اصفهان هم کار خریدن سوغات انجام می‌شود. در هر شهری از ایران یک یا چندین مورد به عنوان سوغات مطرح وجود دارد، مثلا زعفران مشهد، زیره کرمان و… که ما در این مطلب برخی سوغات محبوب شهر مشهد را به زائران بارگاه ملکوتی امام هشتم شیعیان معرفی خواهیم کرد.

زعفران و زرشک

یکی از با ارزش‌ترین محصولات کشاورزی ایران زعفران است. این محصول در مناطق مرکزی و جنوبی خراسان کشت می‌شود و کشورمان در تولید این محصول در جهان در رتبه اول قرار دارد. معمولا گردشگران و زائران تور مشهد از اصفهان لحظه آخری، زعفران را همراه با زرشک تهیه می‌‌کنند. امروزه زعفران به صورت سرگل (ریز)، پوشال نگین (درشت) و با ریشه عرضه می ‌شود و زرشک نیز در دو نوع اناری و پفکی (مجلسی) موجود است.

ادویه هفت قلم

این ادویه در بازارهای شهر مشهد به عنوان سوغات به مسافران تور لحظه آخری مشهد از اصفهان فروخته می‌شود. ادویه هفت قلم، مخلوطی از دارچین، سماق، گلپر، زنجفیل، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه است. ادویه هفت قلم بیشتر در آبگوشت، خورشت و غذاهای ایرانی استفاده می‌شود. همچنین ادویه پلویی و ادویه هجده رنگ نیز به عنوان سوغات برای گردشگران و زائران ارائه می‌‌شود.

نقل و نبات و سوهان

نقل مشهد انواع مختلفی دارد. نقل گردویی، بادام زمینی، بادام درختی، گلاب، گشنیزی و زعفرانی از جمله نمونه‌های نقل مشهد هستند. نبات نیز محصولی است که در دو نوع شاخه‌ای و کاسه‌ای به مسافران تور مشهد از اصفهان لحظه آخری عرضه می‌شود. شکلات زنجفیلی و کاک رضوی از دیگر سوغات‌‌های شهر مشهد هستند و در بین گردشگران و زائران جایگاه ویژه‌‌ای دارند.

انگشتر و زینت‌آلات فیروزه و عقیق

مرغوب‌ترین فیروزه‌ها به رنگ آبی روشن هستند. استان خراسان مهد سنگ‌های قیمتی نظیر عقیق و فیروزه است. از این نگین‌های ارزشمند در ساخت انگشتر، گردنبند و سایر زیور آلات استفاده می‌شود. زائران و گردشگران تور مشهد از اصفهان لحظه آخری می‌توانند این زیورآلات زیبا و دست‌ساز را به عنوان سوغات برای عزیزانشان تهیه کنند.

عطر

عطرهای با رایحه گل یاس سفید، گل یخ، گل بهار نارنج، زعفران، گل مریم، گل سنجد، گل کبری، گل نرگس و الهام بخش در فروشگاه‌‌ها و مغازه‌‌های شهر مشهد ارائه می‌شود و عطر حرم، عطر گل محمدی و یاس از بهترین عطریات مذهبی قلمداد می‌شوند.

جام چهل کلید

از جام چهل کلید در دوره صفویه برای طالع بینی و فال گرفتن استفاده می‌کردند. امروزه نیز بسیاری از افراد معتقد هستند که این جام برای بخت‌گشایی، چله بریدن نوزاد و گشایش کار مفید است. در قسمت خارجی جام چهل کلید اعداد و حروف سحرآمیز و دعای نادعلی نوشته شده و در لبه باریک جام، سوراخ ریزی وجود دارد که چهل قطعه کوچک و باریک مستطیل شکل برنجی منقش به بسم الله الرحمن الرحیم در بندی به صورت کلاف در این سوراخ قرار می‌‌گیرد. در لبه خارجی جام چهل کلید، نام چهارده معصوم(ص) به خط ثلث به صورت هشت کتیبه مجزا از یکدیگر نوشته شده و هشت دایره را از یکدیگر جدا می‌کند و نماد دست بعد‌ها به این جام اضافه شده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت چهارسوگشت

آژانس هواپیمایی چهارسو گشت به عنوان یکی از آژانس های معتبر در برگزاری تور مشهد از اصفهان، تور کیش از اصفهان و تور دبی از اصفهان شناخته می شود. این آژانس گردشگری توانسته با برگزاری باکیفیت تور لحظه آخری مشهد از اصفهان، تور لحظه آخری قشم از اصفهان و همچنین تور کیش از تهران به عنوان یکی از برترین آژانس های مسافرتی شناخته شود که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند.

منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی