کد: 13970815326288540

هنر زیبای قدیمی‌ترین معماران ایرانی در کجا نمایان است؟

کد: 13970815326288540

https://goo.gl/7daENz

، اصفهان , (اخبار رسمی): مسافران تور مشهد از اصفهان می‌توانند با دیدن مسجد گوهرشاد هنر زیبای دست معماران ایرانی را در شبستان‌ها، گنبد و مناره‌های آن ببینند.

هنر زیبای قدیمی ترین معماران ایرانی در کجا نمایان است؟!
مسجد گوهرشاد مشهد

دستور ساخت مسجد گوهرشاد در سال ۸۱۸ قمری توسط دختر امیرغیاث الدین ترخان یعنی گوهرشاد بیگم صادر شد

دستور ساخت مسجد گوهرشاد در سال ۸۱۸ قمری توسط دختر امیرغیاث الدین ترخان یعنی گوهرشاد بیگم صادر شد و ساخت آن ۳ سال به طول انجامید و نهایتا در سال ۸۲۱ قمری به اتمام رسید.

شاهرخ تیموری همسر گوهرشاد بیگم نیز به مناسبت افتتاح مسجد قندیلی به وزن سه هزار مثقال طلا را از هرات به مشهد آورد و آن را به مسجد اهدا کرد. گوهرشاد بیگم را از زنان به نام عصر تیموری می‌توان برشمرد که در هرات به قتل رسید.

مسافران تور مشهد از اصفهان در بازدید از جای جای این مسجد آثار به یاد مانده از این بانوی مسلمان و هنرمندان به نام آن زمان را خواهند یافت.

معماری مسجد، هنر دست ایرانی‌ها

معماری مسجد که آن را به سبک کلاسیک می‌توان نسبت داد، دارای صحنی مربع شکل است و در هر ضلع مربع ایوانی وجود دارد که در هر ایوان شبستان‌های بزرگی به چشم می‌خورد.

هنر دست معماران ایرانی در سراسر مسجد به چشم می‌خورد، از قرینه بودن ایوان‌ها در اضلاع متناظر صحن گرفته شده تا گچ‌بری‌های چشم نواز طاق‌های گنبدی شکل، همه و همه گواه بر وجود هنرمندانی معتقد بوده است که در حین ساخت مسجد از تمام توان خود بهره جسته و استادکارانه از پس ساخت و تزیین مسجد بر آمده‌اند.

سالانه تعداد زیادی از گردشگران تور مشهد از اصفهان به مسجد گوهرشاد رفته و از این معماری باشکوه دیدن می‌کنند. همچنین مناره‌های مسجد نیز که به سبک مقرنس طراحی شده‌اند و جلوه‌گاه معرق‌کاری بی‌نظیر دوران تیموری هستند نیز، از دیگر دیدنی‌های مسجد گوهرشاد به شمار می‌آید.

از دیگر تزیینات هنری مسجد، به کاشی کاری‌های معرق و غیر معرق، گچ بری‌های دقیق، مقرنس و طراحی نام بانو گوهر شاد با خط ثلث و رنگ زرد، در ایوان دارالسیاه مسجد که همان ایوان شمالی مسجد است، می‌توان اشاره کرد.

محراب مسجد گوهرشاد در ایوان مقصوره!

محراب مسجد گوهرشاد در این ایوان قرار گرفته و از سنگ مرمر یک‌دست و یکپارچه ساخته شده است، ایوان مقصوره که مساحتی بالغ بر ۵۰۰ متر مربع دارد، دارای ۳۷ متر طول و ۵ متر ارتفاع است و یکی از مکان‌هایی است که همواره گردشگران تور مشهد را مجذوب خود می‌کند، چنان که مدت زمان زیادی را به نظاره قسمت‌های مختلف ایوان می‌نشینند.

از دیگر دیدنی‌های ایوان مقصوره به خط خوش فرزند بانو گوهرشاد، یعنی بایسنقر می‌توان اشاره کرد که با خط ثلث کتیبه‌ای تاریخی در ایوان برجای گذاشته است، همچنین تاریخ ساخت مسجد را نیز در همین ایوان و در کاشی‌های معرق می‌توان مشاهده کرد.

عجایبی درباره گنبد و مناره مسجد گوهرشاد

همان‌گونه که در بالا نیز اشاره شد گنبد مسجد بر سر ایوان مقصوره واقع شده است و چیزی در حدود ۴۱ متر از زمین ارتفاع دارد، و زائران تور مشهد از اصفهان، از فواصل دور می‌توانند شاهد این بنای به رنگ آبی فیروزه‌ای باشند.

همچنین کتیبه‌ای با خط کوفی بر روی آجرهای لعاب‌دار گنبد نقش بسته است که می‌توان آن را جزء تزیینات چشم نواز گنبد دانست. مناره‌های مسجد که از زمین و کناره ایوان مقصوره به بالاتر از گنبد امتداد یافته‌اند، در حدود ۴۳ متر ارتفاع دارند و کتیبه‌هایی نیز بر روی آن‌ها نمایان است.

شبستان‌ها، جلوه‌گاه هنر زیبای معماران ایرانی

با اینکه شبستان‌های مسجد در طول تاریخ مورد مرمت بسیار قرار گرفته‌اند اما باز هم جلوه‌گاه هنر زیبای معماران ایرانی آن دوران و اکنون، جایگاه آرامش یافتن زائران تور مشهد از اصفهان و دیگر نقاط ایران است.

شبستان‌های مسجد در طول تاریخ اسامی مختلف داشته‌اند و به جز یکی از آن‌ها یعنی شبستان گرم که محل عبادت و نمازگزاری آقایان است، در بقیه شبستان‌ها جلسات آموزش روانخوانی قرآن کریم، سخنرانی‌ها و تدریس علوم دینی برگزار می‌شود.

رخ دادن دو واقعه ناگوار برای مسجد!

مسجد گوهرشاد در طول تاریخ دستخوش تغییرات بسیاری شده است که برخی از آن‌ها خواستگاه طبیعی داشته‌اند و برخی نیز به دست بشر به وجود آمده است.

از جمله این تغییرات به زلزله که در سال ۱۰۸۴ قمری رخ داد می‌توان اشاره کرد که صدمات زیادی به مسجد وارد شد و همچنین به صدماتی که در پی تیر باران روس‌ها، مسجد متحمل شد می‌توان اشاره کرد.

زائران تور مشهد در بازدید از مسجد گوهرشاد نمادهای اسلامی زیادی را مشاهده می‌کنند که به خوبی توسط معماران و طراحان مسجد به عرصه نمایش در آمده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت چهارسوگشت

آژانس هواپیمایی چهارسو گشت به عنوان یکی از آژانس های معتبر در برگزاری تور مشهد از اصفهان، تور کیش از اصفهان و تور دبی از اصفهان شناخته می شود. این آژانس گردشگری توانسته با برگزاری باکیفیت تور لحظه آخری مشهد از اصفهان، تور لحظه آخری قشم از اصفهان و همچنین تور کیش از تهران به عنوان یکی از برترین آژانس های مسافرتی شناخته شود که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند.

منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی