کد: 13970320299688540

دست ساز های خلاقانه مشهدی

کد: 13970320299688540

https://goo.gl/15df3b

، اصفهان , (اخبار رسمی): مشهد مقدس علاوه بر اینکه پایتخت معنوی کشور است و اماکن تاریخی و سیاحتی بسیاری دارد، یکی از قطب‌های صنایع‌دستی کشور محسوب می‌شود. مشهد نیز مثل سایر شهرهای ایران دارای صنایع‌دستی مختص خود است.

دست ساز های خلاقانه مشهدی
پوستین دوزی

مشهد یکی از قطب های صنایع دستی کشور محسوب می شود

مشهد مقدس علاوه بر اینکه پایتخت معنوی کشور است و اماکن تاریخی و سیاحتی بسیاری دارد، یکی از قطب‌های صنایع‌دستی کشور محسوب می‌شود. مشهد نیز مثل سایر شهرهای ایران دارای صنایع‌دستی مختص خود است. صنایع‌دستی، هنری است که از گذشته در ساخت اشیاء زینتی و مصرفی بکار گرفته می‌شود. با گشت‌وگذار در بازارهای مشهد، صنایع‌دستی مختلفی را می‌بینیم که هرکدام زیبایی و جلوه‌ی خاصی دارند و نظر زائران تور مشهد را به خود جلب می‌کنند. این دست‌سازهای زیبا و فوق‌العاده را به‌عنوان یک یادگاری بی‌نظیر از هنرمندان مشهدی می‌توانیم برای اقوام و آشنایان خود سوغات ببریم. ازجمله آثار فاخر و دست‌ساز شهر مشهد فرش مشهد، آینه‌کاری، فیروزه‌تراشی، سماورسازی، ارغوان بافی، نمدبافی، گلیم‌بافی، سنگ‌تراشی و هر کاره تراشی، پوستین‌دوزی هستند که در ادامه به شرح برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

پوستین‌دوزی

پوستین‌دوزی یکی از آثار دستی استان خراسان است که استادکاران ماهر مناطق ییلاقی شاندیز و قوچان با استفاده از پوست گوسفند به خلق آثار هنری زیبا می‌پردازند.

اگر مسافر هستید و به این دست سازه علاقه‌مندید می‌توانید آن را در بازارچه‌های طرقبه و شاندیز در اشکال مختلف مثل پالتو، جلیقه، کلاه، شال‌گردن، پاپوش، دستکش، انواع سجاده، پادری و … پیدا کنید.

سنگ‌تراشی

اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین صنایع‌دستی شهر مشهد سنگ‌تراشی است. قلم استادکاران ماهر به سنگ‌های سخت جلوه و زیبایی چشم‌نوازی می‌دهد و گویی به این سنگ‌های بی‌جان روحی تازه می‌بخشند. امروزه دیگ و ظروف سنگی که بیشتر در اطراف کوه سنگی می‌توانید آن را پیدا کنید در میان مردم خصوصاً گردشگران تور مشهد بسیار شناخته‌شده و جالب‌توجه است و از گذشته تا به امروز جزء سوغات شهر مشهد به شمار می‌رود. اعراب حاشیه خلیج‌فارس نیز جزء مشتریان اصلی این دیگ‌های سنگی هستند.

نمدبافی

نمد یکی از صنایع‌دستی شهر مشهد قلمداد می‌شود که برای بافت آن ابتدا پشم را تمیز کرده سپس رنگرزی و حلاجی می‌کنند و به کمک دست‌وپا روی زمین می‌غلطانند به این مرحله نمدمالی گفته می‌شود که بسیار سخت و طاقت فرسا است. در حین کار کف و صابون هم اضافه می‌کنند، درنهایت پشم به‌صورت نمد درمی‌آید. اگر با همراهی تور مشهد به منطقه گردشگری شاندیز و طرقبه سفر کنید می‌توانید صنایعی که با استفاده از نمد ساخته می‌شوند مانند کلاه، لباس و زیرانداز را در فروشگاه‌های صنایع‌دستی مشاهده و خریداری کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت چهارسوگشت

آژانس هواپیمایی چهارسو گشت به عنوان یکی از آژانس های معتبر در برگزاری تور مشهد از اصفهان، تور کیش از اصفهان و تور دبی از اصفهان شناخته می شود. این آژانس گردشگری توانسته با برگزاری باکیفیت تور لحظه آخری مشهد از اصفهان، تور لحظه آخری قشم از اصفهان و همچنین تور کیش از تهران به عنوان یکی از برترین آژانس های مسافرتی شناخته شود که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند.

منتشر شده در سرویس های:

گردشگری و میراث فرهنگی | صنایع دستی