کد: 13970402301588540

بانوان هرمزگانی؛ طراح نقش و نگارهای حنایی

کد: 13970402301588540

https://goo.gl/mR5PtV

، اصفهان , (اخبار رسمی): یکی از مهم‌ترین شاخص‌های فرهنگ بومی مردم جزیره قشم حنا است. حنا در قشم جایگاه ویژه‌ای دارد و امروزه کار با حنا برای بانوان هرمزگانی یک هنر به شمار می‌رود. اگر با تور قشم  به این خطه سفر کرده باشید، شاهد طرح‌های زیبا روی دست خانم‌ها خواهید بود که با حنا طراحی شده است.

بانوان هرمزگانی؛ طراح نقش و نگارهای حنایی
حنا

یکی از مهم‌ترین شاخص‌های فرهنگ بومی مردم جزیره قشم حنا است

حنا در ایران باستان و در تاریخ کهن ما ریشه دارد و از هر ایرانی که درباره حنا سوال کنید آن را به خوبی می‌شناسد و از خواص آن اطلاع دارد، حنا را در تمام عطاری‌ها می‌توانید پیدا کنید، اما؛ در منطقه هرمزگان به جز استفاده آن برای رنگ کردن مو و … برای طراحی دست و بدن بانوان و تازه عروس‌ها کاربرد ویژه‌ای دارد، عمده رویشگاه درختچه حنا در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و خوزستان است و چرخ صنعت استحصال حنا یعنی همان پودر سبزرنگ جادویی در یزد می‌چرخد و نام مازاری به آن داده‌اند. (ماز) به معنای (چرخ ‌نورد) است و مازاری نام کلی حرفه تولید حنا است.

می‌توان از زبان ناخداهای سال‌خورده جزیره که تا سال‌های نه چندان دور در پهنه آبی خلیج‌فارس دریانوردی می‌کرده‌اند شنید که حنا یکی از اقلام عمده صادراتی ایران به حاشیه جنوبی خلیج فارس و شمال آفریقا بوده است. رسم و شیوه استفاده از حنا در جنوب ایران کمی به رسم هندی‌ها شباهت دارد و اگر با تور قشم سفر کرده باشید شاهد این شباهت‌ها خواهید بود. این شباهت شاید به این علت باشد که این جزیره در قدیم محل عبور و مرور بازرگانان و تجار داخلی و خارجی بوده است. از همین رو این فرهنگ و شیوه استفاده از حنا از این کشور به جزیره قشم راه پیدا کرده است.

در کل حنا نزد زنان جزیره سه کاربرد ویژه دارد؛ پزشکی٬ آرایشی٬ آیینی

به شکل بسیار ظریفی رد پای علوم باستانی در جزیره قشم وجود دارد و حنا نیز از این قاعده مستثنا نیست. خواص درمانی حنا بیشتر همانی است که از طب قدیم بجا مانده و به شکل کامل و مستندش نزد زنان قشم موجود است، اما؛ کاربرد آیینی حنا نزد زنان جزیره بسیار پررنگ ‌تر از خواص طبی آن است. در مراسم عروسی، مردم جزیره قشم آیین حنابندان را در ۲ شب و با عناوین حنیر دزی و حنیر راستی به معنای شروع جشن عروسی و پذیرایی عمومی از میهمانان و حنیر عوضا به معنای عوض کردن حنای مخصوص عروسی میان خانواده عروس و داماد است و نشانه پیوند مبارک دو خانواده برگزار می‌کنند که دارای آداب و رسوم مفصلی است.

شاید در سفر چند روزه‌تان با تور قشم بتوانید شاهد این مراسم باشکوه و زیبا باشید، اما؛ اگر هم موفق به شرکت در مراسم حنابندان مردم قشم نشدید جای ناراحتی ندارد! در جزیره قشم تمام زنان به هنر نقش حنا واقف هستند و با مراجعه به آن ها می‌توانید طرحی اسلیمی و زیبا را روی دست و یا هر جای دیگر از بدنتان بزنید و آن را به عنوان یادگار از سفرتان داشته باشید.

برخی از زنان جزیره برای طراحی با حنا، از شابلون استفاده می‌کنند، اما؛ اصالت این هنر از جایی می آید که شخص به صورت ذهنی طرح را روی دست و بدن شما حک کند. نقش حنا در رنگ‌های مختلف وجود دارد که می‌توانید در تور قشم بسته به سلیقه شخصی رنگ مورد نظرتان را انتخاب کنید. این حنا‌ها عبارت‌اند از: حنا هندی، حنا عربی و حنا سفید. رنگ هر کدام از حناها با دیگری متفاوت است.

حنای عربی رنگ سیاه، حنا هندی قهوه‌ای متمایل به قرمز و حنا سفید همانطور که از نام آن مشخص است به رنگ سفید است؛ رنگ این حناها موقتی بوده و تا چند روز روی پوست شما باقی می‌ماند. اگر در تور شرکت کرده‌اید و دستی بر هنر دارید می‌توانید هر کدام از حناها را که مد نظر است خریداری کرده و با خود به شهرتان ببرید تا هر زمان که تمایل داشتید برای خود یا دوستانتان طرحی با حنا بزنید، اما؛ اگر به طرح‌های ذهنی تسط ندارید جای نگرانی نیست می‌توانید در سفر در کنار خرید حنا، شابلون‌های مخصوص طراحی با نقوش دلخواه را تهیه کنید و به راحتی طرح مورد نظرتان را رود بدنتان حک کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت چهارسوگشت

آژانس هواپیمایی چهارسو گشت به عنوان یکی از آژانس های معتبر در برگزاری تور مشهد از اصفهان، تور کیش از اصفهان و تور دبی از اصفهان شناخته می شود. این آژانس گردشگری توانسته با برگزاری باکیفیت تور لحظه آخری مشهد از اصفهان، تور لحظه آخری قشم از اصفهان و همچنین تور کیش از تهران به عنوان یکی از برترین آژانس های مسافرتی شناخته شود که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند.