کد: 13970411303138540

۶ غذای اصیل مشهد که هر مسافری آن را امتحان می‌کند!

کد: 13970411303138540

https://goo.gl/emZV6w

، اصفهان , (اخبار رسمی): غذاهای سنتی مشهد از جمله شله، ماقوت، کوکو شیرین، کباب شیشلیک، دیزی سنگی و دیگچه در میان مسافران تور مشهد محبوبیت زیادی دارد.

۶ غذای اصیل مشهد که هر مسافری آن را امتحان می کند!
دیزی سنگی مشهد

شیشلیک حرف اول را در میان غذاهای سنتی شهر مشهد می زند!

گردشگرانی، زمانی که با تور به مشهد مقدس سفر می‌کنند، پس از زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) و بازدید از جاذبه‌های شهر مشهد حتما این سوال برایشان پیش خواهد آمد که در مشهد چه غذایی بخورند؟

غذاهای سنتی در میان ایرانیان محبوبیت زیادی دارند. فرقی نمی‌‌کند در کجای کشور ساکن باشید، در هر حال لذت و طعم غذاهای سنتی مناطق دیگر می‌تواند شما را سر ذوق بیاورد و سفره‌های‌تان را رنگین کند. در این مطلب سعی کرده‌ایم در دسترس‌‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای استان خراسان رضوی را به زائران تور مشهد معرفی کنیم.

کباب شیشلیک

شیشلیک حرف اول را در میان غذاهای سنتی شهر مشهد می‌زند و همه مسافران با این کباب لذیذ آشنایی کامل دارند. شیشلیک نوعی کباب است که نه تنها در ایران بلکه در کشورهای دیگر همچون روسیه، لهستان و … نیز طبخ می شود. شیشلیک مشهد طعم منحصر به فردی دارد و همین طعم است که مسافران تور مشهد را همواره به خود وفادار ساخته است تا جایی که برخی از زائران بدون خوردن کباب شیشلیک مشهد به شهر خود باز نمی‌گردند. شیشلیک غذای گران‌قیمتی است و آن هم به خاطر کیفیت و مرغوبیت گوشتی است که برای تهیه کباب شیشلیک از آن استفاده می‌کنند اما با این حال یک بار امتحان این غذای اعیانی خالی از لطف نخواهد بود.

شله

شله نوعی آش به شمار می‌رود که مشهدی‌ها برای زمان‌های عزاداری و مراسمات مذهبی طبخ می‌کنند. ادویه فراوان، گوشت ریش ریش شده و حبوبات مختلف دست به دست هم داده‌اند تا شله تهیه شود. سنت طبخ شله مشهدی که هر ساله همزمان با ایام محرم و صفر در شهر مشهد برگزار می‌شود، در ششمین اجلاس سراسری شورای عالی ثبت کشور به عنوان میراث معنوی خراسان رضوی در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسید و بدین لحاظ نخستین غذای محلی است که ثبت ملی می‌شود و پس از آن مراسم نذر ریشه و طبخ آش حلیم استان البرز نیز در همین اجلاس به ثبت ملی رسید.

دیگچه

دیگچه یکی دیگر از غذاهای سنتی شهر مشهد است که می‌توانید در طول سفر خود با تور این غذای محلی را در مشهد امتحان کنید. دیگچه شباهت زیادی با شیر برنج دارد با این تفاوت که این غذا باید برشته و مغز پخت شود تا کمی سفت‌تر و البته شیرین‌تر شود. اصولا دیگچه را به عنوان دسر و یا صبحانه میل می‌کنند که البته مشهدی‌ها این غذا را به عنوان نذر امام حسن(ع) تهیه می‌کنند.

دیزی سنگی

دیزی سنگی نوعی آبگوشت است که درون ظرف‌های سنگی طبخ می‌شود. این ظروف سنگی که جز صنایع دستی شهر مشهد نیز قلمداد می‌شود، ظرفی مناسب برای تهیه این غذاست که طعم و مزه مطلوبی را به آبگوشت می‌دهد. برای تهیه دیزی سنگی از گوشت گوسفند، حبوباتی مانند نخود و لوبیا، سیب زمینی، پیاز، رب و ادویه استفاده می‌کنند. اگر با تور مشهد سفر می‌کنید، حتما این غذای سنتی را امتحان کنید.

کوکو شیرین

کوکو شیرین هم یک غذای معروف مشهدی است که هم به صورت پیش‌غذا و هم دسر و به صورت سرد و گرم قابل سرو است. در مهمانی‌های مجلل مشهدی کوکو شیرین پای ثابت سفره‌ها به حساب می‌آید. مواد تشکیل‌دهنده این غذا عبارتند از سیب زمینی، تخم مرغ، زعفران و آرد ذرت. تا اینجا تقریبا شبیه به کوکو سیب زمینی است اما این غذا وقتی منحصر به فرد می شود که مشهدی‌ها روی آن شیره می‌ریزند! این شیره با شکر، آب، گلاب و زعفران درست شده و زمانی که کوکو سرد شد، روی آن می‌ریزند.

ماقوت

نوعی حلوا که برخی به آن مسقطی مشهدی نیز گویند، ماقوت نام دارد. برای طعم دهی به این حلوا از زعفران و خلال بادام استفاده می‌کنند. در رابطه با ماقوت یک اصطلاح رایج بین مردم خراسان وجود دارد و می‌گویند: «حلوای ماقوتی به از جوهر یاقوتی». اگر با تور مشهد سفر می‌کنید حتما ماقوت را امتحان کنید.

یک گزینه مناسب برای عصرانه‌ای لذیذ، چنگالی است. این غذا به دو روش سیستانی و مشهدی آماده می‌شود. البته در شهرهای جنوبی مانند یاسوج هم از دستوری مشابه روش مشهدی استفاده می‌کنند. طبق بعضی گفته‌ها مردم مشهد به دلیل چنگمالی شدن این غذا آن را چنگالی می‌نامند. امروزه تنها قدیمی‌های مشهد دستور پخت چنگالی را به یاد دارند. برای تهیه آن در روش مشهدی نان بیات را خُرد و در روغن داغ می‌ریزند و در ادامه شکر، شیره نبات یا حتی عسل به آن اضافه می‌کنند. در دستور پخت سیستانی از روغن حیوانی استفاده می‌شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت چهارسوگشت

آژانس هواپیمایی چهارسو گشت به عنوان یکی از آژانس های معتبر در برگزاری تور مشهد از اصفهان، تور کیش از اصفهان و تور دبی از اصفهان شناخته می شود. این آژانس گردشگری توانسته با برگزاری باکیفیت تور لحظه آخری مشهد از اصفهان، تور لحظه آخری قشم از اصفهان و همچنین تور کیش از تهران به عنوان یکی از برترین آژانس های مسافرتی شناخته شود که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند.

منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی