کد: 13970522311238540

توپکاپی، یکی از معروف‌ترین کاخ موزه‌های استانبول

کد: 13970522311238540

https://goo.gl/d7hXVc

، اصفهان , (اخبار رسمی): کاخ توپکاپی یکی از مهم‌ترین بخش سیاسی امپراتوری دولت عثمانی و یکی از کاخ موزه‌های معروف استانبول به حساب می‌آید. تمام گردشگران تور استانبول حداقل به 4 ساعت زمان برای گشتن قسمت‌های مختلف این کاخ را دارند.

توپکاپی، یکی از معروف ترین کاخ موزه های استانبول
کاخ موزه توپکاپی

کاخ توپکاپی یکی از عظیم‌ترین و معروف‌ترین کاخ‌های استانبول است که هرساله تعداد زیادی از گردشگران تور استانبول را مجذوب خود می‌کند

کاخ توپکاپی یکی از عظیم‌ترین و معروف‌ترین کاخ های استانبول است که هرساله تعداد زیادی از گردشگران تور استانبول را مجذوب خود می‌کند. این عمارت که در قرن پانزدهم میلادی به دستور سلطان محمد دوم بنا شده‌است، در یک شبه جزیره کوچکی قرار دارد که از سمت جنوب به مناظر دریای مرمر، از سمت شمال به دماغه طلایی و از جانب شمال شرقی به تنگه بسفر مشرف است که باعث شده منظره باشکوهی از بخش آسیایی استانبول در مقابل دیدگان گردشگران تور استانبول قرار گیرد.

کاخ توپکاپی در قرون ۱۵ تا ۱۹ میلادی مهم‌ترین بخش سیاسی امپراتوری دولت عثمانی به شمار می‌رفته‌است. اما پس از اینکه سلطان عبدالمجید اول دستور ساخت عمارت دلمه باغچه را داد، مرکزیت از کاخ توپکاپی گرفته شد و کاخ دلمه باغچه جایگزین آن و محل استقرار سلاطین عثمانی شد. 

بعد از فتح شهر قسطنطنیه توسط دولت عثمانی در قرن پانزدهم میلادی، سلطان محمد دوم دستور بنا‌کردن عمارت توپکاپی را در مکان فعلی این کاخ یعنی در شبه جزیره‌ای کوچک بر بلندای ویرانه‌های دوران بیزانس، صادر کرد. پیش از استقرار سلطان محمد دوم و دیگر سلاطین عثمانی در کاخ توپکاپی، در قصر کوچک تری که هم اکنون در میدان بایزید به دانشگاه استانبول تبدیل شده‌است، مستقر بودند. شاید بیان وجه تسمیه توپکاپی برای گردشگران تور استانبول خالی از لطف نباشد که واژه توپکاپی در زبان ترکی به معنی دروازه توپ‌ها است و حکایت از وجود توپ‌های جنگی بسیار زیاد و بزرگی دارد که سلطان در طی فتوحاتی که انجام داده بود از آن‌ها استفاده می‌کرده‌است. مساحت فعلی این کاخ ۸۰ هزار متر مربع است. این در حالی است که روزگاری این کاخ عظیم مساحتش به ۷۰۰ هزار مترمربع می‌رسید و دیوار‌های اطراف کاخ ۵ کیلومتر طول داشتند. اما در طول ۴دهه‌ای که کاخ توپکاپی مرکز سیاسی حکومت عثمانی بود، هر کدام از سلاطین با سلیقه و یا نیازهای شخصی تغییراتی در این کاخ به وجود آوردند و قسمت‌های جدیدی به آن اضافه کردند.

اشاره به این نکته نیز برای علاقه‌مندان معماری در تور استانبول حائز اهمیت است که سبک معماری کاخ توپکاپی شامل خصیصه‌های خاورمیانه‌ای است. دروازه اصلی کاخ به طرف مسجد ایاصوفیه بنا شده‌است. دروازه‌ی اصلی یا همان دروازه‌ی سلطنتی گذرگاهی است که تنها سلطان حق عبور با اسب را داشته‌است و بقیه افراد می‌بایست با پای پیاده عبور می‌کردند. بعد از این دروازه، به اولین حیاط یا همان حیاط سپاه می‌توان وارد شد. گردشگران تور استانبول می‌توانند دراین نقطه کاخ از یک پارک فوق العاده زیبا، موزه‌ی باستان‌شناسی و نخستین کلیسای شهر قسطنطنیه یا استانبول امروزی به نام ایا ایرنه یا حاجیا ایرنه (به معنای قطعه مقدس) دیدن کنند. دروازه دوم یعنی باب السلام یا دروازه سلام دروازه‌ای است که هرکسی که قصد عبور از این دروازه را داشت، پیش از آن باید به سلطان سلام می‌فرستاد و فقط شخص سلطان و خدمه اجازه عبور از این دروازه را داشتند. اکنون در این قسمت از کاخ مرکز بازرسی و چک‌کردن بلیط گردشگران تور استانبول قرار دارد؛ پس از عبور از دروازه به دومین حیاط به نام حیاط دیوان وارد می‌شوید، در قسمت راست حیاط، آشپزخانه‌های بزرگ کاخ قرار دارد که روزگاری قریب به ۱۰۰۰ آشپز در آن مشغول به طبخ غذا برای ده هزار سکنه کاخ بوده‌اند. در سمت مقابل آشپزخانه یا سمت چپ حیاط، دیوان یا همان مکانی که مشاوران سلطان حضور داشتند، به چشم می‌خورد. همچنین بخشی از دیوان که توجه گردشگران تور استانبول را به خود جلب کرده، قسمتی از دیوان است که امروزه به نمایشگاه سلاح‌های آن روزگار تبدیل شده‌است. بر بلندای این بنا نیز برجی وجود قرار دارد که برای نظارت بر ساحل از آن استفاده می‌کردند.

دروازه سوم، باب السعد یا دروازه سعادت است، علت نام‌گذاری آن این است که سلطان و سکنه کاخ رویدادهای مهم را در این قسمت از کاخ جشن می‌گرفتند. این بخش از کاخ مختص شخص سلطان بوده و اکثر اتاق های خصوصی سلطان در این قسمت قرار دارد.

در پایان به سراغ دروازه چهارم کاخ توپکاپی می رویم که در قرن نوزدهم میلادی ساخته شده‌است. در واقع‌ سری‌ترین اتاق‌های سلطان در این قسمت از کاخ قرار داشته‌است. پس از این دوره از تاریخ استانبول، ترک ها رفته رفته مدرن تر شدند و بیش از پیش به زندگی با سبک اروپایی روی آوردند؛ در نهایت پس از آن که کاخ دلمه باغچه به دستور سلطان عبدالمجید اول بنا نهاده شد، سلطان و درباریان کاخ توپکاپی را جهت زندگی مجلل تر و اروپایی تر ترک کردند.

در نیمه اول قرن بیستم کاخ توپکاپی به اولین موزه ترکیه بدل شد، توپکاپی با داشتن مساحت زیاد و سازه‌های متعدد به همراه معماری چشم‌گیر، یکی از کاخ موزه‌های معروف استانبول به شمار می‌آید که هر ساله گردشگران تورهای استانبول را به سمت خود سرازیر می‌کند.

برای بازدید از تمام قسمت‌های کاخ موزه توپکاپی حداقل به ۴ ساعت زمان نیاز است؛ پیشنهاد می‌شود گردشگران تور استانبول  از لباس‌های راحت و مناسب استفاده کنند تا جذابیت و لذت بازدید از این کاخ با شکوه برایشان دو چندان شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت چهارسوگشت

آژانس هواپیمایی چهارسو گشت به عنوان یکی از آژانس های معتبر در برگزاری تور مشهد از اصفهان، تور کیش از اصفهان و تور دبی از اصفهان شناخته می شود. این آژانس گردشگری توانسته با برگزاری باکیفیت تور لحظه آخری مشهد از اصفهان، تور لحظه آخری قشم از اصفهان و همچنین تور کیش از تهران به عنوان یکی از برترین آژانس های مسافرتی شناخته شود که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند.

منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی