اطلاعات تماس
  • 091421*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970809325178867

هر آنچه که در مورد ستر مرغ باید بدانید

کد: 13970809325178867

https://goo.gl/1oyZwE

، تهران , (اخبار رسمی): علاقه‌مندان و فعالان در صنعت جوجه‌کشی شاید در خیلی از وب سایت‌ها کلمه ستر و هچر را دیده باشند. جوجه‌کشی از هر پرنده در دو دوره ستر و هچر انجام می‌شود. دوران ستر و هچر در جوجه‌کشی از مرغ در کل 21 روز است.

دوران ستر مرغ – هر آنچه که در مورد ستر مرغ باید بدانید
دوران ستر و هچر جوجه کشی

دوره ستر چیست؟

ستر با نام‌های انکوباسیون و حرارت‌دهی نیز شناخته می‌شود که 18 روز اول در جوجه کشی از مرغ است. در واقع ستر از ساعت شروع جوجه کشی یعنی ساعت 0 تا ساعت پایان یعنی 440 ساعت است. در دوران ستر تنظیم، تثبیت و کنترل 4 عامل اساسی دما، رطوبت، تهویه و چرخش تخم‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

دمای مناسب جوجه کشی

در دوران ستر دما یکی از عوامل مهم است. دمای مطلوب برای این دوران 37 تا 38 درجه سانتی‌گراد است. دقت داشته باشید که تفاوت 1 درجه با دمای استاندارد نیز می‌تواند جوجه کشی را با برخی مشکلات مواجه کند. اگر دما اندکی کمتر از 37 درجه باشد جوجه‌ها دیر هنگام از تخم‌ها خارج خواهند شد.  این در حالی است که اگر دما اندکی از میزان استاندارد یعنی از 38 درجه بیشتر باشد خروج جوجه‌ها زودتر از روز مقرر خواهد بود.

باید توجه داشت که استاندارد دمایی در ماشین‌های جوجه کشی مختلف متفاوت است.

رطوبت

رطوبت در دوران ستر

رطوبت را می‌توان یکی دیگر از عوامل ضروری و مهم در جوجه کشی در نظر گرفت. میزان رطوبت مناسب برای جوجه کشی از مرغ 60 درصد است. کنترل رطوبت از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است.

به طوری که در صورت بالا و پایین شدن و تخطی از میزان استاندارد امکان از دست دادن جنین‌ها بسیار بالا می‌رود. اگر رطوبت در دستگاه جوجه کشی پایین‌تر از حد مطلوب باشد، میزان تبخیر بالا رفته و وسعت کیسه‌های هوایی بیشتر می‌شود در این حالت نوک جوجه‌ها زودتر به کیسه‌های هوایی می‌رسد . اگر رطوبت در ماشین جوجه کشی بیشتر از میزان استاندارد باشد وسیع شدن دیر هنگام کیسه‌های هوایی را در پی دارد که این خود باعث می‌شود جوجه‌ها در این زمان قادر به نفس کشیدن نبوده و در نتیجه از دست بروند. در ماشین‌های جوجه کشی رطوبت به دما و سرعت تهویه بستگی دارد.

تهویه در دوران ستر مرغ

در دوران ستر مرغ تامین اکسیژن از ناف موجود در پوسته تخم صورت می‌گیرد. جالب است که دفع دی اکسید کربن نیز از همین طریق انجام می‌شود در حالت ایده آل 21 درصد اکسیژن برای رشد جنین داخل تخم لازم است. به ازای هر 1 درجه پایین آمدن اکسیژن، 5 درصد امکان جوجه دهی و موفقیت کاهش می‌یابد. باید توجه داشت یکی از عوامل مهم دیگر دفع دی اکسید کربن است.

چرا که تجمع دی اکسید کربن (Co 2) نیز می‌توان درصد جوجه‌دهی را به میزان چشمگیری پایین بیاورد. اگر غلظت دی اکسید به 5 درصد برسد همه جوجه‌ها از دست خواهند رفت.

چرخش تخم‌ها در دوران ستر مرغ

اهمیت چرخش تخم‌ها باعث شده تا شرکت‌ها و کارخانه‌های زیادی در سراسر دنیا به ساخت شانه‌ها و راک‌ها با کیفیت بپردازند تا چرخش تخم‌ها در دستگاه به صورت ایده‌آل و مطابق با حالت طبیعی (360 درجه) صورت بگیرد. نحوه قرارگیری تخم‌ها در شانه‌های جوجه کشی باید به گونه‌ای باشد که قسمت پهن رو به بالا و قسمت تیز رو به پایین قرار داده شود. اگر تخم‌ها به صورت برعکس قرار داده شوند سر جنین در قسمت باریک تخم قرار گرفته و دچار خفگی خواهد شد. چرخش تخم‌ها توسط مرغ مادر به این دلیل انجام می‌شود که نطفه به پوسته تخم نچسبد.

در حالت بدون حرکت، محتوای تخم به یک طرف از پوسته نزدیک‌تر شده و این امر باعث بالا رفتن میزان تبخیر از جنین می‌شود. چرخاندن گرما را در همه جای تخم یکنواخت می‌کند. از این رو در دستگاه‌های جوجه کشی تخم‌ها روزی چند بار چرخیده می‌شوند .

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سوپر مینیاتور

گروه صنعتی اسکندری برترین تولیدکننده انواع دستگاه جوجه کشی خانگی و صنعتی در خاورمیانه می باشد. کیفیت ساخت و تکنولوژی به کار رفته در تولید دستگاه های جوجه کشی این کارخانه به اندازه ایست که تابحال بسیاری از کشورهای توسعه یافته مستقر در خاورمیانه نیز قادر به تولید دستگاه جوجه کشی به این کیفیت نگشته اند .

اطلاعات تماس
  • 091421*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنایع غذایی و کشاورزی