اطلاعات تماس
  • 021663*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140101275819517382

برای ساختمان سازی، ناودانی فولادی سبک بخریم یا سنگین؟

کد: 140101275819517382

https://bit.ly/3KPi4YW

، تهران , (اخبار رسمی): ناودانی یک مقطع فلزی است که در ساختمان سازی و ساخت پروژه های عمرانی کاربرد دارد. ناودانی ها به دو صورت سبک و سنگین در بازار آهن آلات وجود دارند. همچنین ممکن است در زمان خرید، با نام ناودانی c شکل و u شکل نیز مواجه شوید. قیمت ناودانی سبک نسبت به ناودانی های سنگین ارزان تر است.

برای ساختمان سازی ناودانی فولادی سبک بخریم یا سنگین؟
ناودانی سبک و سنگین

در مورد پروژه های سنگین و بزرگ از ناودانی های اروپایی (سنگین) و در مورد ساخت و سازهای معمولی، از ناودانی های سبک استفاده می شود. چنل بارهای U شکل، ساختار قوی تری نسبت به چنل بارهای C شکل دارند.

ناودانی یکی از آهن آلات مورد استفاده در ساختمان سازی و کارهای عمرانی است. در کنار تیرآهن، هاش و میلگرد، ناوانی به استحکام سازه کمک شایانی می کند و در بالا بردن طبقات ساختمان مؤثر است. در بازار خرید و فروش آهن آلات، دو اصطلاح رایج برای این مقطع فولادی وجود دارد: ناودانی سبک و ناودانی سنگین. اما کدامیک برای ساختمان شما مناسب تر است؟

ناودانی چیست؟

ناودانی یا چَنل بار، یک مقطع فلزی به شکل حرف U و C انگلیسی است. این مقطع فلزی می تواند از جنس آلیاژ فولاد، استنلس استیل و یا آلومینیوم باشد. گاه نیز آلیاژهای فولادی با فلز Zn اندود می شود و ناودانی گالوانیزه تولید می شود. گالوانیزه، محصول را در برابر خوردگی و رطوبت تا حد بسیار زیادی محفوظ نگه می دارد. در مورد کارهای ساختمانی و عمرانی، از چنل بارهای فولادی استفاده می شود. به عنوان یک قاعدۀ کلی، در مواردی که به قدرت تیرآهن نیازی نباشد، استفاده از چنل بارهای فولادی کارآمدی خوبی دارد. ساختار هر چنل بار شامل چند قسمت است که با اصطلاحات زیر شناخته می شود:

  • دو بال (Flange): این دو بال می تواند با هم موازی باشد یا اینکه موازی نباشد. در صورت ناموازی بودن، به آنها ناودانی بال مخروطی گفته می شود.
  • یک جان (web): به بخشی از چنل بار که بین دو بال قرار دارد، جان ناودانی می گویند. اندازه جان متغیر است و سایز ناودانی بر اساس اندازه جان تعیین می شود.

منظور از ناودانی سبک و سنگین چیست؟

ناودانی سبک: به چنل بارهایی اتلاق می شود که وزن شان کمتر از وزن استاندارد است. وزن استاندارد به صورت استانداردهای جهانی در داخل یک جدول به نام جدول اشتال وجود دارد.

ناودانی سنگین: تحت عنوان ناودانی اروپایی نیز شناخته می شود و به چنل بارهایی گفته می شود که وزن شان مطابق با استانداردهای جدول اشتال است. برای عملیات عمرانی سنگین مثل پل سازی و ساخت ساختمان های بزرگ، از چنل بارهای سنگین استفاده می شود. چنل بارهای سنگین معمولاً وارداتی هستند و از کشورهایی مانند چین، ترکیه و روسیه وارد می شوند. قیمت ناودانی سنگین بالاتر از انواع سبک است.

به طور کلی، چنل بارها نسبت به وزن شان، استحکام و پایداری بسیار خوبی ارائه می دهند. به همین دلیل، می توان از آن ها در برنامه های مختلف استفاده کرد؛ از ساخت سازه های عمرانی بزرگ و سنگین گرفته تا ساخت قاب برای وسایل نقلیه سبک و سنگین.

کدام را بخریم؟

  • در زمان خرید ممکن است با اصطلاح UPN مواجه شوید یا این اصطلاح را از زبان مهندسان و دست اندرکاران ساخت پروژه بشنوید. خوب است بدانید منظور از UPN، همان چنل بار اروپایی یا سنگین است. برای ساخت و راه اندازی خرپا به صورت جفت، همچنین برای ساخت بادبند به صورت جفت یا تکی، باید از UPN استفاده شود.
  • در مورد ساختمان های اسکلت چوبی، از چنل بارهای فولادی به عنوان تکیه گاه تیر استفاده می شود تا به این ترتیب، استحکام سازه افزایش پیدا کند. برای این کار، تیرهای چوبی را در داخل یک چنل فولادی قرار می دهند تا استحکام بیشتری ایجاد کند. این کار همچنین امکان اتصال آسان‌تر اجزا به تیر چوب را فراهم می کند.
  • برای ساخت ساختمان های اسکلت فولادی، بنا بر نظر مهندس سازه و وسعت پروژه، از چنل بارهای سنگین و سبک استفاده می شود.
  • برای ساخت قاب یا چهارچوب وسایل نقلیه بسته به نوع وسیله نقلیه، از انواع سبک و گاه سنگین استفاده می شود.
  • برای اجرای وال پست، خرید ناودانی سبک کفایت می کند.

جهت خرید این مقطع فولادی پرکاربرد و اطلاع از قیمت روز ناودانی، روی لینک قیمت کلیک کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 021663*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان