اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950803167416387

ناژوان در دام دود و دم

بکارگیری 60 نیرو برای حفاظت از ناژوان در برابر آتش

کد: 13950803167416387

https://goo.gl/pk9PZ2

، اصفهان , (اخبار رسمی): صحنه دلخراشی که این روزها وجود دارد تهدید آتش در پارک طبیعی ناژوان به عنوان ریه نصف جهان است.

بکارگیری 60 نیرو برای حفاظت از ناژوان در برابر آتش

به گزارش اخبار رسمی به نقل از شهرداری اصفهان،  این روزها وقتی به پارک طبیعی ناژوان سر می زنید ترس بر اندام دوستان محیط زیست غلبه می کند به طوری که با خود می گویند آتش زدن در گوشه گوشه این پارک با چه تفکری انجام می شود؛ آیا فقط برای مهیا کردن بساط کباب و یا لحظه ای گرم شدن!
بر اساس ماده 45 قانون حفظ و احیای منابع طبیعی آتش زدن در جنگل ها و پارک های طبیعی که بدون اخذ اجازه و نظارت دقیق ماموران مربوطه کاملاً ممنوع است، در صورت بی مبالاتی یا ایجاد حریق در این مکان ها فرد مرتکب در مراجع قضایی یا شعب دادگاه ها به حبس تادیبی از دو ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.
به استناد اصل ماده 46 قانون حفظ و احیای منابع طبیعی هر فردی که مبادرت به روشن کردن آتش در تنه درختان کند، به زندان از سه ماه تا مدت یک سال محکوم خواهد شد و برای صدمه زدن به یک اصله درخت جنگلی که در جریان برافروختن آتش از بین رفته به پرداخت جریمه نقدی محکوم می شود.
در ماده 47 قانون مذکور نیز آمده که اگر فردی در سطوح جنگل و مرتع به صورت عمد آتش سوزی به وجود آورد، شعب دادگاه مجرم را به زندان مجرد از سه ماه تا 10 سال محکوم خواهد کرد.
حال باز این سوال مطرح است چرا شهروندان با این همه موارد قانونی و جرایم سنگین اقدام به برپا کردن آتش در ناژوان می کنند و هیچ ترس و واهمه ای از این محکومیت ها ندارند؟
آتش زدن در ناژوان تهدید جدی
البته این برای خیلی ها عادت شده که کسی بالای سرشان تذکر دهد و زمانی که ناظری را دور و بر خود نمی بینند به کارهای دلخواهانه حتی آتش زدن در دل طبیعت نیز بپردازند.
مسئولان شهری نیز همواره آتش زدن در ناژوان را تهدید جدی می دانند و هشدار می دهند که هرگونه بر پایی آتش در پارک طبیعی ناژوان ممنوع است زیرا در صورتی که پارک طبیعی ناژوان دچار حریق شود خسارات جبران ناپذیری وارد می شود، لذا لازم است گشت های ویژه از این معضل جلوگیری کنند و از بروز خسارات مالی و جانی پیشگیری نمایند.
اما علیرغم اینکه در پارک طبیعی ناژوان امکانات و تجهیزات ایمنی برای طبخ غذا فراهم شده اما بازهم عده ای در اوج بی خیالی اقدام به روشن کردن آتش می کنند.
مدیرطرح ساماندهی ناژوان با تاکید بر حفظ پارک جنگلی ناژوان می گوید: ناژوان ریه اصفهان است و اکسیژن خالصی که از 1200هکتار فضای سبز و درخت ناژوان به شهر اصفهان تزریق می شود، امتیازی بزرگ برای این شهر محسوب می شود؛ بنابراین شهروندان نباید با روشن کردن آتش و ایجادآلودگی غیر از آسیب زدن به این پارک طبیعی زیبا، دیگر نقاط شهر را نیز آلوده کنند.
حسن شفیعی در گفتگو با "ایمنا" می افزاید: همه ساله با شروع فصل سرما معضلی زیست محیطی روشن کردن آتش در ناژوان گریبانگیر شهر و مدیریت شهری اصفهان می شود.
وی اظهار می کند: افراد برای گذراندن اوقات فراغت بدون دلنگرانی چوب درختان را می شکنند و با آن آتش روشن می کنند و در نهایت بدون اینکه مطمئن شوند آتش خاموش شده چوب های سوخته را رها می کنند.
مدیرطرح ساماندهی ناژوان با اشاره به اینکه روشن کردن آتش در ناژوان علاوه بر وارد نمودن خسارت به درختان، فضای سبز و المانهای پارک موجب تشدید آلودگی هوای شهر می شود، عنوان می کند: این تشدید آلودگی باعث می شود تا حجم زیادی دود از سطح پارک به سمت بالا حرکت کند همچنین اغلب اوقات به دلیل پدیده اینورژن در لایه های پایینی جو باقی می ماند و باعث بروز مشکلاتی برای بیماران تنفسی، قلبی و کهنسالان به ویژه خردسالان می شود. 
شفیعی ادامه می دهد: در همین راستا 60 نیرو از اول آبانماه تا پایان اسفندماه به ویژه در ایام تعطیلات تمام ناژوان را برای جلوگیری از بروز حوادث، گشت زنی می کنند.
 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شهرداری اصفهان

استان اصفهان با مساحت 1070443 کیلومتر مربع، حدود 25/6 درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است. این استان بین 30 درجه و 42 دقیقه تا 34 درجه و 30 دقیقه عرض شمالی و 49 درجه و 36 دقیقه تا 55 درجه و 32 دقیقه طول شرقی در ایران مرکزی قرار دارد، در حالی که شهر اصفهان با طول جغرافیایی 51 درجه و 39 دقیقه و 40 ثانیه شرقی و عرض جغرافیایی 32 درجه و 38 دقیقه و 30 ثانیه شمالی بعد از تهران و مشهد سومین شهر بزرگ ایران است. استان اصفهان با استانهای دهگانه همسایگی دارد، از شمال به استانهای مرکزی و سمنان، از جنوب به استانهای فارس و کهکیلویه و بویراحمد از مشرق با استانهای یزد و خراسان و از مغرب به استانهای خوزستان و چهارمحال و بختیاری و لرستان محدود می‌شود از نظر وسعت، استان اصفهان بعد از استانهای خراسان، کرمان، سیستان و بلوچستان و فارس حائز مقام پنجم است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

شهر و جامعه | محیط زیست