اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951018215876387

آمادگی شهرداری برای ایجاد زیرساخت های لازم

اصفهان دوباره شهر دوچرخه ها می شود

کد: 13951018215876387

https://goo.gl/ovZ7CM

، اصفهان , (اخبار رسمی): به گفته شهردار اصفهان تمام شهروندان و کسانی که دغدغه نهادینه سازی فرهنگ دوچرخه سواری در اصفهان را دارند باید همت کنند تا با هم افزایی یک دیگر، اصفهان، دوباره شهر دوچرخه ها شود.

اصفهان دوباره شهر دوچرخه ها می شود

به گزارش اخبار رسمی به نقل از شهرداری اصفهان، بحران های ناشی از توزیع نامتوازن خودروها، معابرشهری را که روزگاری مایه آرامش خاطر شهروندان بودند تبدیل به هیولاهایی مملو از سروصدا و دود کرده است.
استفاده از دوچرخه به عنوان راهکاری موثر در کاهش حجم ترافیک شهری، آلودگی هوا و مصرف سوخت مورد توجه شهرهای مختلف جهان قرار گرفته است. هنگامی که دوچرخه به ایران وارد شد (پیش از جنگ جهانی دوم) به لحاظ کم بودن تعداد آن، وسیله گرانی به شمار می‌رفت و تنها افراد متمول قادر به خرید آن بودند. لیکن بعد از جنگ دوم که واردات دوچرخه افزایش یافت و از قیمت آن کاسته شد، ادارات دولتی برای مأموران خود اقدام به خرید دوچرخه کردند، حتی برخی از شهرها مانند اصفهان به واسطه میزان قابل توجه استفاده از این وسیله نقلیه در آن زمان، دارای حدود ۶ کیلومتر خط ویژه دوچرخه بودند. سال های دهه ۳۰،۲۰ و ۴۰ شمسی، تعداد دوچرخه های این شهر، آن قدر زیاد بود که به راستی مشکلی برای مدیران شهری ایجاد کرده بود. موضوعی که این روزها بر عکس شده و فراوانی اتومبیل بر دوچرخه باعث شده است که مسئولان شهری به روش های مختلف مردم را تشویق کنند که از دوچرخه استفاده کنند به طوری که حتی ایستگاه های دوچرخه رایگان در شهر توسط شهرداری ایجاد شده تا افراد برای سفرهای کوتاه مدت شهری از این وسیله ارزان و پاک استفاده کنند.
مهدی جمالی نژاد، شهردار اصفهان در این باره می گوید: امروز در دستگاه شهرداری این اراده از شهردار تا معاونان وجود دارد که فرهنگ دوچرخه سواری شهری را گسترش دهیم. اگر راهکار پیدا شود آماده ایم با تمام مشکلات مالی که کشور با آن دست در گریبان است، برای گسترش دوچرخه سواری در اصفهان، هزینه کنیم.
                                                           
وجود خطوط مخصوص دوچرخه موجب اهمیت دادن به این وسیله حمل و نقل شده و ساکنان شهرها وقتی می بینند که به این وسیله بها داده می شود به استفاده از آن رو می آورند و موجبات تندرستی خود، سلامت جامعه و از همه مهمتر کاهش ترافیک و آلودگی شهرها را فراهم می کنند چراکه می توان گفت، یک میلیون دوچرخه و حتی به اندازه یک خودرو آلودگی ندارد.
جمالی نژاد معتقد است: ایجاد مسیر دوچرخه برای شهرداری امکان پذیر است اما بدون فرهنگ مورد نیاز آن موفقیت حاصل نمی شود.
از لحاظ فضا، ۶ دوچرخه به اندازه یک ماشین فضا اشغال می کند و چه بسا خودروهای تک سرنشین فراوانی وجود دارند که در یک پارکینگ عمومی شاید ۴۰ نفر از افراد جامعه بتوانند از فضا آن پارکینگ استفاده کنند در حالی که میزان استفاده دوچرخه ها از این فضا، ۶ برابر است و این بهترین روش برقراری عدالت در ادارات و اماکن عمومی است که فضای پارکینگ برای مسئولان و کاسبان بزرگ در نظر گرفته می شود.                              
وی با تاکید بر ویژگی های منحصر به فرد دوچرخه در سفرهای شهری و بین شهری ادامه می دهد: امروز هنگامی که بنا به اجبار با ماشین در شهر سفر می کنم و یک دوچرخه سوار می بینم عذاب وجدان می گیرم که ای کاش من نیز با دوچرخه سفر می کردم.
شهردار اصفهان به همدلی ایجاد شده بین مردم و مسئولان شهری اشاره کرده و یاد آور می شود: هیچگاه تا این حد همدلی در این زمینه بین مردم و مسئولان وجود نداشته است، اگر امروز موفق نشویم، بعید است فرصت مجدد پیدا کنیم. تمام شهروندان و کسانی که دغدغه این امر را دارند باید همت کنند تا با هم افزایی یک دیگر، اصفهان، دوباره شهر دوچرخه ها شود.
هر چند وسایل نقلیه موتوری موجب رفاه عمومی شده اما عوارضی همچون بیماری های ناشی از کم تحرکی، ترافیک وآلودگی هوا را نیز به دنبال داشته است.
ترویج فرهنگ دوچرخه سواری از مهمترین راهکارهایی است که می تواند موجب کاهش استفاده شهروندان از خودرو شخصی شود بر این اساس کمیته فرهنگ شهروندی وابسته به سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان به عنوان متولی فرهنگ سازی در شهر با همکاری پویش مردمی ترافیک، فرهنگ سازی این وسیله نقلیه پاک را از تاریخ ۱۹ تیرماه تا پایان فصل تابستان سال جاری در صدر برنامه های خود قرار داد.
جمالی نژاد با اشاره به لزوم فرهنگ سازی استفاده از دوچرخه در سفرهای شهری، بیان می کند: امروز دوچرخه در خانه ها خاک می خورند، اگر فرهنگ دوچرخه سواری در میان مردم جای گیرد و مردم به آلودگی هوا توجه کرده و بیشتر نگران آینده فرزندان خود باشند و این گونه عشق و علاقه به سرنوشت آن ها نمایان شود، فرهنگ دوچرخه سواری نیز به دنبال آن نهادینه خواهد شد.
وی در خصوص اهمیت فرهنگ شهرنشینی می گوید: تجربه ثابت کرده است، بدون فرهنگ سازی مناسب، هر چه در توسعه خیابان ها و میادین پشتکار داشته باشیم، به نتیجه مطلوب در بحث ترافیک نخواهم رسید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شهرداری اصفهان

استان اصفهان با مساحت 1070443 کیلومتر مربع، حدود 25/6 درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است. این استان بین 30 درجه و 42 دقیقه تا 34 درجه و 30 دقیقه عرض شمالی و 49 درجه و 36 دقیقه تا 55 درجه و 32 دقیقه طول شرقی در ایران مرکزی قرار دارد، در حالی که شهر اصفهان با طول جغرافیایی 51 درجه و 39 دقیقه و 40 ثانیه شرقی و عرض جغرافیایی 32 درجه و 38 دقیقه و 30 ثانیه شمالی بعد از تهران و مشهد سومین شهر بزرگ ایران است. استان اصفهان با استانهای دهگانه همسایگی دارد، از شمال به استانهای مرکزی و سمنان، از جنوب به استانهای فارس و کهکیلویه و بویراحمد از مشرق با استانهای یزد و خراسان و از مغرب به استانهای خوزستان و چهارمحال و بختیاری و لرستان محدود می‌شود از نظر وسعت، استان اصفهان بعد از استانهای خراسان، کرمان، سیستان و بلوچستان و فارس حائز مقام پنجم است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

شهر و جامعه