اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951028221876387

اصفهان الگویی موفق در مبلمان شهری می شود

مبلمان شهری روحی بر کالبد شهرها

کد: 13951028221876387

https://goo.gl/7yTLSM

، اصفهان , (اخبار رسمی): به گفته مدیران شهری، اصفهان شهری است که از نظر مبلمان شهری در بین شهرهای کشور زبانزد بوده و به‌ عنوان شهری خدماتی مطرح است.

مبلمان شهری روحی بر کالبد شهرها

به گزارش اخبار رسمی به نقل از شهرداری اصفهان، هر شناختی از ظاهر شروع می‌شود و به نسبت تلاش، همت و انگیزه کاوشگران به لایه‌های درونی تسری می‌یابد. نمادهای شهری نیز می‌توانند عاملی برای شناخت ویژگی‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، قومی، تاریخی و حتی خلق و خوی شهروندان باشند.
همانگونه که با مشاهده و مطالعه آثار هنری و فرهنگی پیشینیان به سبک و سیاق هر دوره تاریخی پی می‌بریم و از وضعیت و شخصیت مردم آن دوران آگاه می‌شویم نمادهای امروزی نیز برای شهروندان و برای گردشگران و همچنین برای آیندگان درس آموز و سرشار از عبرت است.
توجه به مبلمان شهری در زمان ما بیش از گذشته اهمیت یافته است و در بسیاری از موارد آن را نشانی از توسعه یافتگی می‌دانند کما اینکه در کشور ما اگر نمودار توسعه یافتگی را از اصفهان به سمت شهرهای کوچک و روستاها رسم کنیم شاهد منحنی نزولی آن خواهیم بود.
همه می‌دانند که توجه ویژه به توسعه شهری و از جمله موضوع مبلمان شهری در ایران از اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد و آن هم به طور مشخص از اصفهان آغاز شد.
ترکیب مناسب و با انگیزه مدیران اصفهان و عزم جدی آنان در این زمینه سبب شد تا پس از اصفهان نهضتی برای توجه به توسعه شهری ابتدا از تهران و مراکز استان‌های بزرگ و سپس سایر مناطق آغاز شود به گونه‌ای که دستاوردهای ارزنده‌ای را به دنبال داشت به خصوص که پس از دوران جنگ تحمیلی و تبعات ناشی از جنگ، ظاهر شهرهای ما بسیار نامناسب بود و هر ناظری را متاثر می‌ساخت.
اکنون هم نباید توجه به مبلمان شهری را امری تشریفاتی قلمداد کرد، ما هر روز باید شهرمان را بهتر از دیروز بخواهیم و برای اجرای پروژه‌های گسترده، وسواس لازم را داشته باشیم، همه ابعاد کار را بسنجیم و طراحی‌ها را متناسب با فرهنگ و هویت والای شهرمان بپذیریم.
مبلمان شهری اصفهان در بین دیگر شهرهای کشور زبانزد است
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در این باره می گوید: اصفهان شهری است که از نظر مبلمان شهری در بین شهرهای کشور زبانزد بوده و به‌ عنوان شهری خدماتی مطرح است.
عباس حاج رسولیها مبلمان شهری را از نشانه‌های بارز تکریم ارباب رجوع و اهمیت دادن به مردم می داند و اظهار می کند: یکی از بحث‌هایی که در زمینه مبلمان شهری مغفول مانده، حمل و نقل عمومی و زیبایی‌های آن بود، به‌طوری که مثلاً زیبایی یک اتوبوس شهری در مبلمان شهری قابل توجه است.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید می کند: امروزه کارشناسان و متخصصان بر این باورند که آرایش معابر در نزدیکی محل سکونت مردم در میزان نشاط و شادابی شهروندان مؤثر است.
وی با بیان اینکه شهر اصفهان در سال‌های گذشته در خدمات شهری موفق بوده‌، معتقد است: موفقیت اصفهان در مبلمان شهری می‌تواند برای دیگر شهرها الگو باشد.
ساخت ۲۴ مناره در ورودی میدان علم و فناوری اصفهان
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان نیز در گفتگو با خبرنگار "ایمنا" اظهار می کند: مبلمان شهری را می توان در تابلوهای تبلیغات، نیمکت پارکها، چراغ های روشنایی معابر و پارکها، نورپردازی ها، تندیس ها و مجسمه ها، اصلاح نماسازی و تمیز کردن نماهای قدیمی شهر، نورپردازی ابنیه تاریخی ، موارد مربوط به نقاشی های دیواری و استفاده از المان های حجمی در زیرگذرها تعریف کرد.
سید جمال الدین صمصام شریعت با اشاره به اینکه در حال حاضر بر روی مبلمان شهری و زیباسازی ورودی های شهر اصفهان اقدامات ویژه ای در حال انجام است، تصریح می کند: از جمله این اقدامات در ورودی شمال شهر اصفهان (ورودی میدان استقلال) یا به عبارتی میدان علم و فناوری در حال انجام است که قبل از رسیدن به تقاطع استقلال، میدان ویژه ورودی شهر در نظر گرفته شده است.
وی تاکید می کند: در این میدان اقدامات زیباسازی بسیاری از جمله نورپردازی، ساخت مجسمه های مربوط به بزرگان و علما و دانشمندان مرتبط با میدان علم و فناوری همچنین ایجاد مناره هایی که یادآور مناره های تاریخی شهر اصفهان است، تعریف شده است.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان از قدیم علاوه بر شهر گنبدهای فیروزه ای، به شهر مناره ها هم شهرت داشته است، ادامه می دهد: مناره هایی که از زمان سلجوقیان یا از دیگر ادوار زمانی به جای مانده اعم از مناره ساربان، مناره چهل دختران یا در اطراف اصفهان مثل مناره سین، به عنوان راهنمای مسافران ایفای نقش می کردند.
وی خاطرنشان می کند: طبق طراحی های انجام شده ۱۲ مناره در یک سو و ۱۲ مناره در سوی دیگر ورودی میدان علم و فناوری نصب می شود که در حال حاضر اسکلت ۲ مناره احداث شده است.
به گفته صمصام شریعت، در اطراف این مناره ها نورپردازی های زیبا، آبنماها و فضاهای سبز مخصوص همراه با کاشت درختان زینتی پیش بینی شده و به عنوان یک میدان الگو و نمونه برای ورودی شهر اصفهان مطرح خواهد شد.
وی یادآور می شود: برای ورودی تشریفات از سمت فرودگاه اصفهان نیز طرحی تهیه شده که فضای سبز، انواع نورپردازی، رسیدگی به برج های کبوتر در مسیر، رنگ آمیزی پل ها، استفاده از المان های ویژه و کارهای حجمی، نصب تابلوهای تبلیغاتی و نصب تصاویر شهدای شاخص شهر اصفهان انجام می شود.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با اشاره به پیش بینی اجرای طرح هایی برای ورودی اصفهان از سمت خیابان جی، ورودی شهید دستجردی ، ورودی غرب از سمت اتوبان ذوب آهن، معتقد است ورودی شهر ها از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند زیرا مسافران داخلی و خارجی اولین منظره ای که در بدو ورود به شهر مشاهده می کنند، به عنوان خاطره ای از شهر اصفهان در ذهنشان ثبت می شود، تحقق این طرح ها ورودی های شهر اصفهان را متحول می کند.
وی مناسب سازی پارکها برای معلولان، نصب وسایل بازی در پارکها، نورپردازی در خیابان ها، نورپردازی درختان پارکها، نصب تندیس ها، سردیس ها و مجسمه ها، نقاشی های دیواری و زیباسازی زیرگذرهای شهری را از جمله اقداماتی برشمرد که برای مبلمان شهری اصفهان انجام شده است.
صمصام شریعت با بیان اینکه از سال گذشته تحولی در مبلمان شهری اصفهان به وجود آمده است، تاکید می کند: البته هنوز در حد ایده آل نیستیم اما می توانیم ادعا کنیم تحول بزرگی در توجه به مبلمان شهری اصفهان ایجاد شده و با قوت و قدرت ادامه خواهد داشت.
مبلمان شهری روحی بر کالبد شهرها
حقیقت آن است که عدم نظم و آرامش در سیما و مبلمان شهری، مثل سریال های کم ارزش تلویزیونی هستند که تمام روابط بین آدم ها در آنها در حد مچ گیری ها، دادزدن ها و دغلبازی خلاصه می شود و نشانی از آدم ها و خانواده های فرهیخته که آرام حرف می زنند و لبخند بر لب دارند نیست. شهر هم اینچنین داستانی دارد.
شلختگی سیمای شهر، هم در بُعد کلان خط آسمان و احجام آن و هم در سطح ملموس تر واقع در منظر عابر پیاده، سبب گسست های رفتاری و زمختی عصبی مردم می شود، چرا که شهر به عنوان محلی تعریف شده است که مردم بیشترین وقت خود را در آن سپری کرده و حداکثر ارتباط را با یکدیگر و پیرامون خود برقرار می سازند.
اگر  عناصر مورد اشاره شده که جزئی از مبلمان شهری محسوب می شوند، بتوانند لبخند را به لب مردم بیاورند و برای آنها پیام آور احساس آرامش و امنیت باشند می توان گفت: مدیران شهری عملکرد موفقی داشته اند.
حذف مبلمان شهری از اندام شهر باعث ناکارآمدی عملکرد سامانه شهری و عدم رضایتمندی ساکنان شهر می شود.
در واقع مبلمان شهری حکم روح برای کالبد شهر را دارد تا جایی که بعضی از شهرهای مهم دنیا بواسطه مبلمان خاص شهریشان قابل شناخت و متمایز از شهرهای دیگرند.
مبلمان شهری ما ارتباط خوبی با مخاطبان که شهروندان هستند برقرار می کند لازم است بین مجری، طراح و پروژه ای که اجرا شده ارتباط برقرار شود تا به طور حتم مردم در حفظ آن کوشا باشند.
با این که برخی مواقع مردم نسبت به برخی طرح ها بی توجه هستند یا در جهت تخریب آن عمل می کنند اما در مبلمان شهری باید به مذهب، مسایل فرهنگی و شرایط اقلیمی توجه ویژه ای شود، ضمن آنکه طرح های مبلمان شهری باید بتواند جوابگوی کودکان، نوجوانان و سالمندان باشد.
 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شهرداری اصفهان

استان اصفهان با مساحت 1070443 کیلومتر مربع، حدود 25/6 درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است. این استان بین 30 درجه و 42 دقیقه تا 34 درجه و 30 دقیقه عرض شمالی و 49 درجه و 36 دقیقه تا 55 درجه و 32 دقیقه طول شرقی در ایران مرکزی قرار دارد، در حالی که شهر اصفهان با طول جغرافیایی 51 درجه و 39 دقیقه و 40 ثانیه شرقی و عرض جغرافیایی 32 درجه و 38 دقیقه و 30 ثانیه شمالی بعد از تهران و مشهد سومین شهر بزرگ ایران است. استان اصفهان با استانهای دهگانه همسایگی دارد، از شمال به استانهای مرکزی و سمنان، از جنوب به استانهای فارس و کهکیلویه و بویراحمد از مشرق با استانهای یزد و خراسان و از مغرب به استانهای خوزستان و چهارمحال و بختیاری و لرستان محدود می‌شود از نظر وسعت، استان اصفهان بعد از استانهای خراسان، کرمان، سیستان و بلوچستان و فارس حائز مقام پنجم است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

شهر و جامعه