اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951029222696387

به بهانه ۲۹ دیماه، روزهوای پاک

روز هوای پاک با طعم دود

کد: 13951029222696387

https://goo.gl/fYmUyA

، اصفهان , (اخبار رسمی): روز هوای پاک در نصف جهان را در حالی آغاز می کنیم که با آلودگی و دود و دم همراه است.

روز هوای پاک با طعم دود

به گزارش اخبار رسمی به نقل از شهرداری اصفهان،به طور کلی در دنیا به منظور جلب توجه مردم به موضوعات مربوط به حفظ محیط زیست و تامین زندگی سالم در راستای نیل به اهداف توسعه پایدار، روزهای نمادین خاصی مرتبط با حفظ محیط زیست تعیین می شود که از جمله آنها روز "هوای پاک" است.
روز هوای پاک در دنیا تحت عناوین مختلف از جمله روز بدون خودرو، روز بدون دود و ... در کشورهای مختلف نامگذاری شده و اقدامات خاصی در این روز برای تنویر افکار عمومی صورت گرفته است.
در ایران نیز بحران آلودگی هوا در تهران و ۶ شهر آلوده آن شامل تبریز، مشهد، اراک ، اصفهان ، شیراز و اهواز ، مسئولان ستاد اجرایی کاهش آلودگی هوا را بر این داشت تا به منظور ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه ، از سال ۱۳۷۴ روز ۲۹ دی ماه را به عنوان روز ملی هوای پاک اعلام کنند.
آلوده بودن هوای امروز کلانشهر اصفهان در روز هوای پاک در حالی رقم می خورد که شهروندان می خواهند دست کم در چنین روزی از هوای پاک بهره مند باشند اما وضعیت به گونه ای است که اعلام شده هوای شهرمان در این روز هم آلوده است.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در گفتگو با "ایمنا" می گوید: یکی از اولویت های شهر اصفهان، آلودگی هوای شهر اصفهان است که این معضل ریشه در گسترش مراکز صنعتی دارد، البته طی سالهای اخیر با پیگیری های انجام شده کمک بزرگی به مراکز صنعتی شد.
احمد شریعتی اضافه می کند: این مراکز با مصرف سوخت مازوت روزانه ۵۰۰ تن مواد آلاینده را وارد هوای شهر اصفهان می کردند، اما با پیگیری های انجام شده سوخت این مراکز از مازوت به گاز تبدیل شد تا آسمان اصفهان در حد امکان از افزایش آلاینده ها در امان باشد.
وی با اعلام اینکه روزانه ۸۵۰ هزار خودرو در شهر اصفهان تردد می کنند، اظهارمی کند: تعداد خودروها ۳ برابر ظرفیت خیابان ها و معابر شهر است و همین موضوع باعث شده که خودروها سهم زیادی در آلودگی هوای شهر اصفهان داشته باشند؛ بی شک عدم استفاده از خودروهای شخصی تا حد امکان و استفاده هر چه بیشتر از حمل و نقل عمومی می تواند در کاهش آلودگی هوا تأثیرگذار باشد.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه می دهد: روزانه ۴۰۰ دستگاه خودرو در شهر اصفهان شماره گذاری می شود که اگر برای هر خودرو ۲۰ مترمربع فضای پارک فرض کنیم به این معناست که ۸ هزار مترمربع باید به ظرفیت پارکینگ های شهر اضافه شود ، از این رو اجرای طرح پارکومتر در ۱۳۸ خیابان شهر اصفهان تصویب شد که در گام اول در ۱۳ خیابان اصلی شهر اجرا و سپس در مابقی خیابان های مطرح شده برای اجرای طرح پارکومتر اجرا می شود.
وی افزایش مسیرهای پیاده روی برای شهروندان را از دیگر اقدامات انجام شده برای کاهش آلودگی هوای شهر اصفهان برشمرده و تصریح می کند: احیاء دولتخانه صفوی بهترین مسیر پیاده راه سازی برخی از خیابان های شهر است، در واقع مسیر پیاده راه اصفهان از خیابان چهارباغ عباسی، میدان امام حسین(ع)، خیابان سپاه، میدان امام خمینی(ره) تا خیابان حافظ است.
عزم مدیریت شهری برای کاهش آلودگی هوا
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان نیز در این خصوص می گوید: آلودگی هوا سالهاست گریبانگیر شهر اصفهان شده و بخشی از  راهکار رفع آن به خارج از شهر و بخشی به موضوع فضای سبز به عنوان فیلترهای شهر باز می گردد.
احمدرضا مصور ادامه می دهد: در این راستا مدیریت شهری اصفهان عزم جدی برای کاهش آلودگی هوا دارد تا با کمترین عوارض از این فصل عبور کنیم.
وی تاکید می کند: البته با توجه به سهم بالای خودروهای فرسوده در افزایش آلودگی هوا، باید وسایل نقلیه منشأ آلودگی هوا را بیشتر کنترل و از تردد خودروهای دودزا در شهر جلوگیری کرد.
آلودگی کلانشهر اصفهان نگران کننده است 
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان هم معتقد است آلودگی هوای شهر اصفهان به دلیل تردد بیش از حد وسایل نقلیه و وجود صنایع در این کلان شهر نگران کننده است.
ندا واشیانی پور با اشاره به اینکه معمولاً میزان آسیب های ناشی از آلودگی هوا به میزان قرار گرفتن افراد در معرض هوای آلوده و زیان بار بستگی دارد، تاکید می کند: صدمات ریوی ناشی از هوای آلوده خطری است که معمولا از هر ۵ نفر ۳ نفر با آن روبرو هستند.
وی تصریح می کند: در این میان مهم ترین آلوده کننده ها مونوکسید کربن، اکسیدهای گوگرد به ویژه دی‌اکسید گوگرد و ذرات معلق هستند، این در حالی است که آلودگی هوا در کلان شهرها بیشتر به دلیل تردد وسایل نقلیه و صنایع است.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه شهر اصفهان یکی از آلوده ترین شهرهای ایران به لحاظ هوا است و این موضوع به شدت مردم را نگران کرده است، اظهار می کند: ما معمولاً در ۶ ماهه دوم سال با پدیده اینورژن مواجه هستیم که این پدیده با شروع روز و آغاز فعالیت های انسانی و مصرف سوخت، زیاد می شود، نتیجه این مسئله تشکیل یک سطح پوششی بالای شهر است که با گذشت زمان به دلیل حبس هوا در زیر این لایه مواد آلاینده تولیدشده در سطح زمین باقی مانده و بالا نمی روند.
وی ادامه می دهد: در سال ۹۲ کل هوای پاک و سالم اصفهان ۷۲ روز، تعداد روزهای ناسالم برای افراد حساس ۱۵۰ روز و تعداد روزهای ناسالم برای عموم ۵۴ روز بود.
واشیانی پور اضافه می کند: تعداد روزهای سالم اصفهان در سال ۹۳ از ۷۲ روز به ۱۴۶ روز افزایش یافت و تعداد روزهای ناسالم برای گروه های حساس از ۱۵۰ به ۱۰۳ روز و تعداد روزهای ناسالم برای عموم از ۵۴ به ۲۷ روز کاهش یافت اما در سال ۹۴ تعداد روزهای سالم به ۱۸۶ روز افزایش و تعداد روزهای ناسالم برای گروه های حساس به ۷۸ و روزهای ناسالم برای عموم به ۱۲روز رسید.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان می کند: مهار گرد و غبار، شناسایی منابع تولید ذرات معلق، برنامه ریزی برای حذف عوامل و کانون تولید ذرات معلق، خارج کردن صنایع آلاینده و ممنوعیت تولید و بهره برداری از معادن در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان از اقدامات مهم در راستای اجرای طرح کاهش آلودگی هوا بوده است.
وی طرح سه شنبه های بدون خودرو را گامی در جهت جلب مشارکت مردم برای استفاده کمتر از خودروهای شخصی و استفاده از وسایل حمل و نقل پاک نظیر دوچرخه دانسته و می گوید: امسال بعد از تشکیل پویش مردمی ترافیک و شروع سه شنبه های بدون خودرو، با شدت و جدیت فرهنگ سازی برای عدم استفاده از خودروهای شخصی و استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی ترویج شده و ضمن اینکه گام های موثری در خصوص بهینه سازی ناوگان حمل و نقل عمومی برداشته شده است، تعداد ۱۶۰ خودرو آریو در در فرودگاه اصفهان مشغول بکار شدند و در آینده ای نزدیک ۵۰۰ دستگاه اتوبوس نیز به شبکه حمل و نقل عمومی شهر اضافه خواهد شد.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید می کند: مدیریت شهری اصفهان با تمام توان در جهت کاهش آلودگی هوا اقدامات موثری را تاکنون انجام داده است اما این مهم ، مشارکت مردم را نیز می طلبد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شهرداری اصفهان

استان اصفهان با مساحت 1070443 کیلومتر مربع، حدود 25/6 درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است. این استان بین 30 درجه و 42 دقیقه تا 34 درجه و 30 دقیقه عرض شمالی و 49 درجه و 36 دقیقه تا 55 درجه و 32 دقیقه طول شرقی در ایران مرکزی قرار دارد، در حالی که شهر اصفهان با طول جغرافیایی 51 درجه و 39 دقیقه و 40 ثانیه شرقی و عرض جغرافیایی 32 درجه و 38 دقیقه و 30 ثانیه شمالی بعد از تهران و مشهد سومین شهر بزرگ ایران است. استان اصفهان با استانهای دهگانه همسایگی دارد، از شمال به استانهای مرکزی و سمنان، از جنوب به استانهای فارس و کهکیلویه و بویراحمد از مشرق با استانهای یزد و خراسان و از مغرب به استانهای خوزستان و چهارمحال و بختیاری و لرستان محدود می‌شود از نظر وسعت، استان اصفهان بعد از استانهای خراسان، کرمان، سیستان و بلوچستان و فارس حائز مقام پنجم است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

شهر و جامعه | محیط زیست