اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951011211046387

۸۰ درصد تاکسی های شهر اصفهان به سامانه هوشمند مجهزند

سامانه هوشمند تاکسی، بازی برد-برد مسافر و راننده

کد: 13951011211046387

https://goo.gl/3e2Wty

، اصفهان , (اخبار رسمی): سامانه هوشمند تاکسی در سه بخش وظیفه اصلی محاسبه دقیق کرایه، پرداخت الکترونیکی کرایه و مدیریت ناوگان و سرویس های الکترونیکی مسافر و تاکسیران را بر عهده دارد.

سامانه هوشمند تاکسی، بازی برد-برد مسافر و راننده

به گزارش اخبار رسمی به نقل از شهرداری اصفهان، مسأله پول خرد در سفرهای بین شهری با گذشت سالها هنوز هم موضوعی داغ و برخی اوقات جنجال برانگیز بین راننده تاکسی و مسافران است. در حالیکه در مقاطع زمانی مختلف با تغییر نرخ کرایه انتظار می رفت تا رفته رفته این مشکل برطرف شود اما نبود ساختار نظام مند برای محاسبه دقیق مسافت و میزان کرایه همچنان تنور اختلافات را روشن نگه می داشت.
تاکسیمتر یکی از تکنولوژی‌های روز دنیا است که استفاده از آن از چند سال پیش در اصفهان مطرح شد تا مشکل پول خرد به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی رانندگان و مردم برطرف شود.
تجربه موفق اجرای سامانه پرداخت کرایه در ناوگان اتوبوسرانی اصفهان، سازمان تاکسیرانی این شهر را نیز برآن داشت تا به سمت تجهیز تاکسی های آن حرکت کند.
استفاده از سامانه پرداخت الکترونیکی کرایه، از جمله اقدامات نوینی است که در بسیاری از کلانشهرهای دنیا پیاده سازی شده و به شکل چشمگیری باعث افزایش رضایت کاربران شده است.
حدود سه سال پیش این تصمیم به مرحله اجرا رسید و تجهیز تاکسی‌های اصفهان به سامانه هوشمند تاکسی آغاز شد.
                                    
سامانه هوشمند تاکسی مجموعه ای از تجهیزات و نرم افزارهایی است که امکان محاسبه و پرداخت دقیق کرایه را با استفاده از کارت الکترونیکی حمل و نقل، اصفهان کارت و کارت‌های بانکی عضو شتاب فراهم می آورد.
این سامانه امکان مدیریت توزیع ناوگان را متناسب با تقاضای مسافر برای شرکت ها و آژانس ها فراهم می کند. درضمن درخواست مرخصی و تمدید پروانه و یا مواردی از این قبیل بصورت سرویس های الکترونیکی و بدون نیاز به مراجعه حضوری تاکسیران امکان پذیر می‌شود.
محاسبه کرایه متناسب با مسافت و زمان سفر مسافر، حل مشکل نداشتن پول خرد، کاهش اتلاف وقت و صرف انرژی کمتر برای دریافت کرایه، امکان تقسیم دقیق سهم راننده و مالک از کرایه، مسیریابی، افزایش میزان ایمنی، سیستم نوبت دهی و اطلاع رسانی، اعلام خرابی خودرو و درخواست مرخصی از مزایایی است که استفاده از سامانه هوشمند تاکسی به همراه دارد.
نصب این سامانه بر روی تاکسی های شهر جزء ضرورت ها و جزیی از حمل و نقل تاکسی است و نمی توان گفت تاکسی داران می توانند به همان شیوه سنتی سابق فعالیت کنند.
خسرو محمدی یکی از رانندگان تاکسی اصفهان است که دل پر دردی از حکایت های ناتمام محاسبه کرایه دارد، او می گوید: وقتی کارت بلیط جای خود را به بلیط های کاغذی برای پرداخت کرایه اتوبوس داد، افرادی وظیفه نظارت بر کارت زدن مسافران را برعهده گرفتند اما با نصب سامانه هوشمند تاکسی چه کسی مردم را به کارت زدن در تاکسی تشویق می کند؟
محمدی با اشاره به مزیت های سامانه هوشمند تاکسی ادامه می دهد: این سامانه، کرایه را به طور خودکار محاسبه می کند که دیگر جای هیچ بحث یا شک و شبهه ای را برای مسافر و راننده باقی نمی گذارد. از طرفی اگر اتفاقی برای تاکسی بیافتد به راحتی با سامانه مکان یاب داخل آن می توان تاکسی را ردیابی کرد.
موضوع تبلیغات بر روی تاکسی های شهر در حال بررسی است
حسین جعفری، مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان استفاده از سامانه هوشمند تاکسی را برای تمام  کسانی که این سامانه بر روی تاکسی آنها نصب شده است، لازم می داند و ادامه می دهد: آن دسته از شهروندانی که کرایه تاکسی خود را با اصفهان کارت و از طریق سامانه هوشمند پرداخت کنند، از سوی راننده تاکسی ۵ درصد تخفیف می‌گیرند.
وی با اشاره به اینکه ۵ درصد تشویقی یادشده هر ۱۵ روز یکبار به‌حساب رانندگان واریز می‌شود، تاکید می کند: سازمان تاکسیرانی ۵ درصد کرایه تخفیف داده شده به شهروندان را پرداخت کرده و علاوه بر آن ۵ درصد نیز تشویقی استفاده از سامانه هوشمند تاکسی را به تاکسیرانان ارائه می‌کند.
به گفته وی موضوع تبلیغات بر روی سامانه هوشمند تاکسی و تبلیغات سقف و بدنه در حال بررسی است تا بتوان از این شیوه برای ایجاد درآمد برای رانندگان و نیز ترغیب شهروندان به استفاده از سامانه هوشمند تاکسی استفاده کرد.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان با تاکید بر ارایه تسهیلات قرض الحسنه به رانندگان تاکسی به منظور خرید سامانه هوشمند تاکسی، به رانندگان توصیه کرد از این تسهیلات در نظرگرفته شده استفاده کرده و برای دسترسی به شهر الکترونیک کمک کنند.
در سال ۹۲ اولین سامانه هوشمند تاکسی بر روی تاکسی های اصفهان نصب شد و تا پایان سال گذشته بیشترین همت سازمان تاکسیرانی و مدیران شهری تجهیز تاکسی ها به سخت افزار سامانه هوشمند تاکسی و فعال کردن سرویس های قول داده شده در این سیستم بود.
سامانه هوشمند تاکسی در سه بخش وظیفه اصلی محاسبه دقیق کرایه ، پرداخت الکترونیکی کرایه و مدیریت ناوگان و سرویس های الکترونیکی مسافر و تاکسیران را بر عهده دارد.
                                            
تجهیز ۸۰ درصد تاکسی های شهر به سامانه هوشمند
به گفته مدیر طرح سامانه هوشمند تاکسیرانی اصفهان، تاکنون حدود ۷۳۰۰ دستگاه تاکسی در اصفهان به این سامانه مجهز شده اند و در ساختار تاکسیرانی، قابلیت های تعریف شده را ارایه می کنند.
فرهاد گلی با اشاره به اینکه این طرح قبلاً بر روی ۵۰ هزار تاکسی شهر سئول کره‌جنوبی تست شده است، می گوید: شهرداری اصفهان در سال جاری مکلف شده تا عملیات نصب سامانه بر روی تاکسی های باقی مانده انجام شود.
وی ادامه می دهد: در حال حاضر حدود ۸۰ درصد ناوگان تاکسیرانی شهر اصفهان به سامانه هوشمند مجهز شده اند و ۲۰ درصد باقیمانده نیز بنا بر تأکیدات شهردار اصفهان، در حال انجام است و کلیه برنامه های فرهنگ سازی و تشویق برای بالابردن میزان استفاده از این سامانه در حال تحقق است.
مدیر طرح سامانه هوشمند تاکسیرانی اصفهان با بیان اینکه به زودی جوایز جشنواره اصفهان کارت به اطلاع شهروندان می رسد، ابراز امیدواری کرد: در آینده نزدیک با همت همه مدیران شهری ، شهروندان و حمایت تاکسیرانان می توانیم شاهد استفاده بهتر و کامل تر از سامانه هوشمند تاکسیرانی اصفهان باشیم.
مسئولان سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان معتقدند با نصب سامانه هوشمند تاکسی، نرخ کرایه به صورت هوشمند، دقیق و عادلانه و بر اساس مصوبات مراجع ذی صلاح تعیین می شود، همچنین پرداخت الکترونیکی کرایه به مشکل پول خرد خاتمه داده و مشکلات بهداشتی ناشی از انتقال پول را نیز برطرف می کند.
از این رو استفاده از سامانه هوشمند تاکسی برای خودروهایی که به این دستگاه مجهز شده اند الزامی است برهمین اساس سازمان تاکسیرانی اصفهان نیز اعلام کرده است در صورت مشاهده خاموش بودن این سیستم بر اساس مقررات سازمان با رانندگان متخلف برخورد می کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شهرداری اصفهان

استان اصفهان با مساحت 1070443 کیلومتر مربع، حدود 25/6 درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است. این استان بین 30 درجه و 42 دقیقه تا 34 درجه و 30 دقیقه عرض شمالی و 49 درجه و 36 دقیقه تا 55 درجه و 32 دقیقه طول شرقی در ایران مرکزی قرار دارد، در حالی که شهر اصفهان با طول جغرافیایی 51 درجه و 39 دقیقه و 40 ثانیه شرقی و عرض جغرافیایی 32 درجه و 38 دقیقه و 30 ثانیه شمالی بعد از تهران و مشهد سومین شهر بزرگ ایران است. استان اصفهان با استانهای دهگانه همسایگی دارد، از شمال به استانهای مرکزی و سمنان، از جنوب به استانهای فارس و کهکیلویه و بویراحمد از مشرق با استانهای یزد و خراسان و از مغرب به استانهای خوزستان و چهارمحال و بختیاری و لرستان محدود می‌شود از نظر وسعت، استان اصفهان بعد از استانهای خراسان، کرمان، سیستان و بلوچستان و فارس حائز مقام پنجم است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

شهر و جامعه