اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950816176966387

بسترهای لازم برای جذب گردشگر مهیا نیست

طرح جامع شهر اصفهان قدیمی ترین طرح جامع دنیا

کد: 13950816176966387

https://goo.gl/XEsGu9

، اصفهان , (اخبار رسمی): امروزه گردشگری پدیده ای اجتماعی است و شهرها همانند متنی فرهنگی در ایجاد تجارب و انتقال معانی فردی و جمعی افراد مطرح می باشند. شهر بزرگترین نماد تمدن است که بشر آن را برای امنیت و آسایش خود بنا کرده است.

طرح جامع شهر اصفهان قدیمی ترین طرح جامع دنیا

به گزارش اخبار رسمی به نقل از شهرداری اصفهان ، شهر تنها یک سکونتگاه نیست، بلکه آبادی است که روح اجتماع در آن دمیده شده است و از آن هویت می گیرد. هویت شهری، هویت جمعی است که با تبلور عینی در فیزیک و محتوای شهر معنادار می شود و به واسطه ایجاد تداعی خاطرات عمومی در شهروندان و تعلق خاطر شهرنشینان را به سوی شهروند شدن هدایت می کند.
از آنجایی که «هویت» و «فرهنگ» مجموعه ای از صفات و مشخصاتی هستند که باعث «تشخص» یک فرد یا اجتماع از افراد و جوامع دیگر می شود؛ شهر نیز به تبعیت از این معیارها، شخصیت یافته و مستقل می شود.
مقوله فرهنگ و هویت به طور عام و هویت شهری به طور خاص از جمله مقولاتی هستند که به جهت نقشی که در شناخت افراد، اشیا، اجتماعات و مکان ها دارد، حائز اهمیت فراوان است.
علی رغم اهمیت این موضوع در دوران اخیر بحران فرهنگ و هویت شهری به صورت نگران کننده ای احساس می شود.
شهرها و فضاهای شهری در گذشته از استقلال، شخصیت، فرهنگ و هویت ویژه ای برخوردار بوده اند؛ در حالی که آنچه از اغلب شهرهای کنونی در ذهن عموم شکل می گیرد جز مجموعه ای از ساختمان های بلند، خیابان ها، ادارات و پارک ها نیست که در نتیجه آن، تعلق خاطر به این فضاها به مرور کمتر و کمتر می شود.
 در واقع باید گفت در دوره معاصر و به خصوص در سال های اخیر ساختن برای ساختن و نه ساختن برای زیستن مجالی را برای توجه به مقولاتی مهم و عمیق همچون هویت در شهرسازی و معماری باقی نگذاشته است.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان پیرامون گردشگری، هویت شهری و میراث فرهنگی در گفتگو با "ایمنا" می گوید: قدمت شهر اصفهان به بیش از 2500 سال قبل (زمان پیش از اسلام و میلاد مسیح) زمانی که بُخت النصر یهودیان را از اورشلیم کوچ دادند و آنها دنبال مکانی می گشتند که آب و هوایی منطبق با اقلیم اورشلیم داشته باشد، باز می گردد.
سید جمال الدین صمصام شریعت می افزاید: آنها مهاجرت می کنند و هنگامی که به شهر اصفهان فعلی می رسند، آب  و هوای این شهر را مشابه آب و هوایی که محل زندگی خود بود، دانستند و لذا اصفهان را برای زندگی انتخاب می کنند و تقریبا هسته اولیه شهر اصفهان "محله یهودیه" می شود.
وی اضافه می کند: محله یهودیه یا همان جویباره فعلی در مقابل مسجد جامع است و در حال حاضر کنیسه های فراوان یهودیان در محله جویباره قابل مشاهده است که قدمتی تاریخی دارند و حتی قدمت بسیاری از آنها به قبل از دوران صفویه باز می گردد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با بیان اینکه هسته اولیه شهر اصفهان ، "محله یهودیه" و" قلعه جی" که در خیابان مشتاق فعلی و به نام "تپه اشرف" مشهور است، می باشد، اظهار می کند: قلعه جی یا همان تپه اشرف در حقیقت پادگان نظامی زمان خود و محله یهودیه نیز هسته اولیه شهر اصفهان بوده است ، اما به تدریج هسته اولیه شهر رشد پیدا می کند و قلعه جی هم به نام اسپهان یعنی محله سپاه و متعاقب آن سپاهان و اصفهان امروزی تغییر نام پیدا می کند و این وجه تسمیه شهر اصفهان است.
اصفهان در 4 دوره تاریخی پایتخت سیاسی کشور بوده است
صمصام شریعت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اصفهان در4 دوره تاریخی پایتخت سیاسی کشور ایران بوده است، می افزاید: دوره اول مربوط به مردآویج زیاری است که قرن سوم هجری بوده، دوره دوم دوران سلجوقیان- دوره سوم در دوران آل بویه و دوره چهارم در زمان صفویان بوده است، ضمن اینکه اصفهان یک دوره هم پایتخت فرهنگی جهان اسلام در دوره معاصر بوده است.
وی با تاکید بر اینکه ابنیه، آثار و بافت متعددی از ادوار متعدد زمانی در شهر اصفهان باقی مانده است، می گوید: در شهر اصفهان آثار تاریخی اصفهان منحصر به میدان امام خمینی(ره) و ساختمان های پیرامون آن نیست، بلکه در شهر اصفهان بافت های تاریخی زیادی مثل بافت تاریخی محله جویباره ، بافت محله دردشت، شهشهان، جلفا و دیگرمحلات تاریخی وجود دارد و در واقع بیش از 40 محله فقط در دوران صفویه با اسامی متعددی داشته ایم .
 معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان معتقد است ، اوج شکوه اصفهان در زمان پایتختی دوران صفویه بوده که جهانگردهای متعددی از جمله شاردن از این شهر که جمعیت آن را بین 500 هزار تا یک میلیون نفر تخمین زده اند، بازدید کرده اند.
وی اظهار می کند: علاوه بر بافت تاریخی محله ها، ابنیه تاریخی متعددی هم از جمله مساجد، کلیساها، کنیسه ها، پل های تاریخی، کاروانسراها، حمام های تاریخی ، خانه های تاریخی، عصارخانه های تاریخی و دیگر ابنیه ها از جمله بازارچه های متعددی که هسته مرکزی محله های شهر اصفهان را تشکیل می داده و مشتمل بر حمام، حسینیه ، مسجد و بازارچه بوده است ، باقی مانده اند.
صمصام شریعت با اشاره به اینکه در گذشته هر چند هسته یک محله و هسته ناحیه، منطقه و هسته های شهری را که ستون فقرات شهری بوده اند، تشکیل می دادند، تصریح می کند: در زمان صفویه ستون فقرات شهر اصفهان محور چهارباغ و محور طبیعی زاینده رود که 2 محور عمود بر هم می شود، به شمار می رفته اند.
اولین طرح جامع اصفهان مربوط به 400 سال پیش و زمان صفویه است
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان اضافه می کند: اولین طرح جامع اصفهان مربوط به زمان بیش از 400 سال پیش و زمان صفویه است که یک قطعه شهری شامل میدان نقش جهان، محور چهارباغ و ادامه آن تا باغ هزارجریب و مجموعه دولتخانه صفوی طراحی می شود و طبق آن طرح جامع جانمایی اماکن مختلف از جمله کاخ های متعدد، شبکه معابر مثل خیابان های سپه، چهارباغ، عباس آباد و دیگر خیابان های متعددی که در آن زمان طبق طرح جامع شهر احداث می شود، شکل می گیرد.
وی عنوان می کند: شاید طرح جامع شهر اصفهان قدیمی ترین طرح جامع دنیا است که قدمت زیادی دارد ؛ بر اساس این طرح جامع ، شبکه مادی ها طراحی می شود.
صمصام شریعت می افزاید: شبکه مادی ها علاوه بر تلطیف هوای شهر، نقش سبزینگی و کاشت درخت و مهمتر از همه دفع آب های سطحی در زمان بارندگی را بر عهده داشته اند و رطوبت کافی به هوای شهر می دادند، به علاوه اینکه آبیاری، شست و شوی و استفاده از آب این مادی ها و حقابه ای که از آن دوران مربوط به اراضی شهر اصفهان بوده و در حال حاضر در اختیار شهرداری اصفهان است، وجود داشته و از آن زمان ثبت و ضبط شده است.
وی با بیان اینکه شهر اصفهان اماکن دیدنی بسیاری دارد که از نظر گردشگری واجد اهمیت است، خاطرنشان می کند: اولین طرح آکادمیک شهر اصفهان مربوط به بیش از 50 سال پیش است که توسط آلمان ها طرح جامع تهیه و متأسفانه عاملی بر تخریب برخی از اماکن تاریخی این شهر شد، در این طرح خیابان هایی که پیش بینی شده بوده اماکن تاریخی را هدف گرفته بوده است، به عنوان مثال خیابان هشت بهشت کاخ هشت بهشت و خیابان هاتف و نشاط ، مسجد جامع اصفهان را هدف قرار داده بوده، که خوشبختانه در مراحل بعدی از تخریب آنها جلوگیری می شود.
بسترهای لازم در زمینه جذب گردشگر در شهر اصفهان مهیا نیست
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان می گوید: تصویر ذهنی گردشگرهایی که به شهر اصفهان مراجعه می کنند ، محدود به میدان امام خمینی(ره) ، منارجنبان و چند ابنیه تاریخی دیگر است ، در حالی که ارزش یک بنای تاریخی به بافت آن است و ارزش بافت تاریخی بسیار بیشتر از ابنیه تاریخی است .
وی با بیان اینکه بافت تاریخی به ابنیه تاریخی هویت می دهد، اضافه می کند: اگر تورهای گردشگری بافت محلاتی که توسط سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان بازسازی و بدنه سازی شده و بازارچه ها و حمام ها مرمت شده ای همچون حمام علی قلی آقا که مورد استفاده های فرهنگی قرار گرفته اند ، را در برنامه بازدید گردشگران قرار دهند، بسیار می تواند جذاب و باعث جذب گردشگر شود.
صمصام شریعت تاکید می کند: تخت فولاد اصفهان دومین قبرستان جهان تشیع بعد از وادی السلام است که علما، بزرگان ، هنرمندان وادبای بزرگی در آنجا دفن هستند، از این رو ارزش تاریخی بالایی دارد.
وی با ابراز تأسف از اینکه با وجود ابنیه تاریخی، فرهنگ و هویت غنی شهر اصفهان ، بسترهای لازم در زمینه جذب گردشگر در این شهر مهیا نیست، معتقد است تاکنون اطلاع رسانی های لازم از وجود تمام آثارهای تاریخی شهر اصفهان انجام نشده و بسترهای لازم برای جذب گردشگران وجود ندارد؛ این یک واقعیت است که امروز یک گردشگر که قصد بازدید از مسجد جامع اصفهان را دارد، برای استفاده از سرویس های بهداشتی آنجا با مشکل مواجه است.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان ادامه می دهد: در فرودگاه اصفهان که مهمترین عامل برای جذب گردشگر در هر شهری به شمار می رود و باعث درآمدزایی می شود، مایه آبروریزی است و هنوز شرایط لازم برای گردشگران فراهم نشده تا حداقل یک پایانه مسافربری خارجی در فرودگاه اصفهان داشته باشیم، البته آنچه در زمینه ورودی های شهر و محور تشریفات فرودگاه در اختیار شهرداری اصفهان بوده، مورد رسیدگی قرار گرفته است.
وی با اشاره به فراهم آوردن شرایطی خوب برای سرمایه گذاران جهت ساخت هتل در شهر اصفهان، اظهار می کند: در خصوص ساخت هتل با تدابیری که از سوی شورای اسلامی شهر اصفهان در نظر گرفته شده، هیچ ریالی برای صدور پروانه هتل سازی دریافت نمی شود که این اقدامی بزرگ برای ترغیب سرمایه گذاران به شمار می رود.
صمصام شریعت تبدیل خانه های تاریخی به اماکن گردشگری را از جمله مواردی دانست که جذب گردشگر می کند.
وی تاکید می کند: برای ایجاد بسترهای لازم گردشگری باید به فرودگاه و ورودی های شهر رسیدگی کرد و سپس برای ساخت هتل باید همت کرد و همه دستگاهها از جمله اداره کل میراث فرهنگی، ادراه کل راه و شهرسازی و استانداری اصفهان باید کمک کنند تا شهر ما بسترهای لازم برای جذب گردشگر را پیدا کند.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با بیان اینکه از نظر امنیتی نیروی انتظامی اصفهان حضوری فعال دارند و با راه اندازی پلیس گردشگری بر اهمیت ایجاد امنیت برای گردشگران افزوده شده است، اضافه می کند: شهر اصفهان دارای فرهنگ و تمدن قوی است و سابقه تمدن شهری آن به قبل از اسلام و مسیحیت باز می گردد.
وی می گوید: بافت تاریخی اصفهان بسیار جذاب است و هنوز آثارها از ادوار مختلف از سلجوقیان، صفویان و قاجار به جای مانده است اما متأسفانه در دوران قاجار بسیاری از ابنیه تاریخی اصفهان توسط ضل السلطان تخریب شد.
احیای میدان امام علی(ع) احیای بخشی از تمدن شهر اصفهان
صمصام شریعت در ادامه به اقداماتی که در حال حاضر در دستور کار شهرداری قرار گرفته اشاره و تصریح می کند: احیای کاخ جهان نمای صفوی که البته متفاوت از ساختمان جهان نما با موقعیت تجاری فعلی است، پیاده راه سازی و سنگفرش محور چهارباغ، پیاده راه سازی خیابان سپه، بدنه سازی چهارباغ را در دستور کار داریم.
وی احیای میدان امام علی(ع) را احیای بخشی از تمدن شهر اصفهان می داند و می افزاید: قرار است کارخانه ریسباف به موزه تبدیل و آثار مکشوفه از قلعه "شاه دژ" و آثار مشکوفه در میدان امام علی(ع) که در حال حاضر تحویل میراث فرهنگی شده ، در این موزه به نمایش در آید ؛ بی شک تحقق این مهم جذب گردشگر را به همراه خواهد داشت.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با بیان اینکه قلعه شاه دژ با سابقه ای بیش از 1000 سال بر فراز کوه صفه بسیار جذابیت دارد وتله کابین تا نزدیکی آن تعبیه شده است، اظهار می کند: مخروبه های این قلعه با نظارت میراث فرهنگی و توسط سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان در حال احیا است و تاکنون اقدامات خوبی در آن انجام شده است.
وی خاطرنشان می کند: مردم شهر، کشور و همچنین گردشگران خارجی باید از نزدیک ببینند که در گذشته بر فراز کوه صفه چه امکانات و تجهیزات نظامی برای دفاع از شهر اصفهان وجود داشته است، چرا که اینها بخشی از تاریخ کهن شهر اصفهان هستند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شهرداری اصفهان

استان اصفهان با مساحت 1070443 کیلومتر مربع، حدود 25/6 درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است. این استان بین 30 درجه و 42 دقیقه تا 34 درجه و 30 دقیقه عرض شمالی و 49 درجه و 36 دقیقه تا 55 درجه و 32 دقیقه طول شرقی در ایران مرکزی قرار دارد، در حالی که شهر اصفهان با طول جغرافیایی 51 درجه و 39 دقیقه و 40 ثانیه شرقی و عرض جغرافیایی 32 درجه و 38 دقیقه و 30 ثانیه شمالی بعد از تهران و مشهد سومین شهر بزرگ ایران است. استان اصفهان با استانهای دهگانه همسایگی دارد، از شمال به استانهای مرکزی و سمنان، از جنوب به استانهای فارس و کهکیلویه و بویراحمد از مشرق با استانهای یزد و خراسان و از مغرب به استانهای خوزستان و چهارمحال و بختیاری و لرستان محدود می‌شود از نظر وسعت، استان اصفهان بعد از استانهای خراسان، کرمان، سیستان و بلوچستان و فارس حائز مقام پنجم است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

شهر و جامعه