اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951005206826387

شهردار اصفهان در جلسه شورای راهبردی سازمان پارکها:

اصفهان باغ شهر بزرگ ایرانی است

کد: 13951005206826387

https://goo.gl/UZnSTf

، اصفهان , (اخبار رسمی): شهردار اصفهان با اشاره به ضرورت استفاده از ایده های خلاقانه در طراحی فضای سبز شهر گفت: شهر اصفهان در بسیاری از زمینه ها الگو بوده و طراحی فضای سبز نیز با وجود خشکسالی و کم آبی باید الگو باشد.

اصفهان باغ شهر بزرگ ایرانی است

به گزارش اخبار رسمی به نقل از شهرداری اصفهان، جلسه شورای راهبردی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با حضور شهردار اصفهان، اساتید دانشگاه، کار‌شناسان و متخصصان فضای سبز برگزار شد. 
مهدی جمالی‌نژاد شهردار اصفهان در این جلسه با تاکید بر اینکه اصفهان یک باغ شهر است گفت: از این باغ شهر در سفرنامه گردشگران و شرق‌شناسان یاد شده است بنابراین باید برای توسعه فضای سبز شهر اصفهان به این اصل توجه کرد. 
وی افزود: بعد از گذشت سال‌ها کم آبی، باید گفت که خشکسالی یک بحران نیست، واقعیتی است که باید برای حفظ سرسبزی و زیبایی اصفهان به صورت علمی با آن برخورد کرد. 
شهردار اصفهان ضمن ابراز نگرانی از طراحی و وضعیت فضای سبز موجود در شهر گفت: شهر اصفهان در بسیاری از زمینه‌ها الگو ساز بوده و طراحی فضای سبز نیز با وجود خشکسالی وکم آبی باید الگو باشد. 
 جمالی‌نژاد ادامه داد: اصفهان نیاز به پوست اندازی دارد و سالهای سال است که طراحی فضای سبز به خواب رفته است. 
وی آسیب‌های اجتماعی و افزایش آمار طلاق و افسردگی را با رسالت سازمان پارک‌ها مرتبط دانست وگفت: ما نباید در این زمینه احساسی عمل کنیم، باید تمام فعالیت‌ها، کار‌شناسی شده باشد و درختکاری و گلکاری در این شهر نمود جدیدی پیدا کند. 
وی با تاکید بر تولید انبوه گونه‌های مختلف گیاهی در اصفهان خاطرنشان کرد: در حوزه گلکاری باید با تحول گونه‌ها و تولید انبوه آن به زیبایی شهر کمک کنیم، هر چند در مراکز تحقیقاتی چون محمود آباد گونه‌های زیادی داریم اما این گونه‌ها در سطح شهر وجود ندارد و به چشم شهروندان دیده نمی‌شود. 
شهردار اصفهان همچنین استفاده از ایده‌های خلاقانه در طراحی فضای سبز شهری را واجب دانست وگفت: کار‌شناسان این حوزه باید نگاه متفاوتی داشته باشند چراکه اصفهان باید در این زمینه هم مکتب ساز باشد. 
 120 چاه شهر خشک شده است
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان نیز در این نشست با اعلام اینکه ارتقاء طراحی فضاهای سبز شهری در اولویت کاری این سازمان قرار دارد، گفت: داشتن باغ گیاه‌شناسی یکی از ایده‌هایی است که مورد توجه شخصیت‌ها و مسئولان و شورای اسلامی شهر اصفهان قرارگرفته و با توجه به قدمت باغ شهرهای اصفهان نداشتن یک باغ گیاه‌شناسی در این شهر درست نیست. 
احمد سلیمانی‌پور افزود: در محدوده اصفهان شاهد اقلیم‌های بیابانی، کویری، کوهستانی و معتدل هستیم از این رو کاشت گونه‌های متعدد گیاهی باید در شهر مکان یابی شود. 
وی اضافه کرد: برای طراحی فضای سبز و باغ ایرانی باید به وضعیت اصفهان و کم آبی نگاهی فنی و دقیق‌تر داشته باشیم. 
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان مساحت فضاهای سبز اصفهان را 5 هزار و 350 هکتار اعلام کرد و ادامه داد: 3 هزار و 650 هکتار از این فضای سبز متعلق شهرداری است و مابقی در اختیار مراکز دولتی و ارگان‌ها و پادگان‌ها قرار دارد اما شهرداری باید باید آبیاری کل این عرصه را تامین کنیم. 
 مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: میانگین بارندگی در اصفهان اکنون به زیر 100 میلیم‌تر رسیده و این بارش‌ها نیز پراکنده و ناموزون بوده است. 
وی میزان مصرف آب برای نیاز آبی کل اراضی فضای سبز را 54 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: اکنون با 38میلیون متر مکعب، آب این اراضی را تامین می‌کنیم اما خشکسالی و کم آبی به هزار هکتار از فضای سبز شرق اصفهان خسارات زیادی وارد می‌کند. 
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اعلام اینکه استفاده از آبهای نامتعارف در دستور کار این سازمان قرار گرفته است، گفت: اکثر چاه‌ها در حاشیه زاینده رود قرار دارد که با توجه به جاری نبودن آب در رودخانه، این چاه‌ها با مشکل مواجه شده و اکنون 120 چاه به کلی خشک شده‌اند. 
وی همچنین از آماده شدن طرح جامع آب خبر داد و گفت: با استفاده از لوله‌های بزرگ و ذخیره آب پساب، شبکه‌های انتقال آب پیش بینی شده و اگر بارش‌ها اتفاق افتد، مازاد آب نیز جبران می‌شود. 
سلیمانی‌پور وضعیت کنونی آبهای زیرزمینی را نامناسب اعلام کرد و ادامه داد:‌ای سی آب در شمال و شرق اصفهان بالاست و به خاک این منطقه آسیب می‌زند بنابراین با اجرای طرح و نقل انتقال آب می‌توان به خاک این منطقه کمک کرد. 
وی تصریح کرد: با توجه به بحران آب و طرح‌های پیش بینی شده برای جبران آن در حیطه فضای سبز، فعالیتهایی نیز برروی گونه‌های گیاهی انجام شده و متخصصان اصفهان توانسته‌اند کمک‌های موثری انجام داده و جلو‌تر از بحران حرکت کنند و ما اکنون با توجه به نظرات آن‌ها می‌توانیم برنامه راهبردی برای آیندگان داشته باشیم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شهرداری اصفهان

استان اصفهان با مساحت 1070443 کیلومتر مربع، حدود 25/6 درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است. این استان بین 30 درجه و 42 دقیقه تا 34 درجه و 30 دقیقه عرض شمالی و 49 درجه و 36 دقیقه تا 55 درجه و 32 دقیقه طول شرقی در ایران مرکزی قرار دارد، در حالی که شهر اصفهان با طول جغرافیایی 51 درجه و 39 دقیقه و 40 ثانیه شرقی و عرض جغرافیایی 32 درجه و 38 دقیقه و 30 ثانیه شمالی بعد از تهران و مشهد سومین شهر بزرگ ایران است. استان اصفهان با استانهای دهگانه همسایگی دارد، از شمال به استانهای مرکزی و سمنان، از جنوب به استانهای فارس و کهکیلویه و بویراحمد از مشرق با استانهای یزد و خراسان و از مغرب به استانهای خوزستان و چهارمحال و بختیاری و لرستان محدود می‌شود از نظر وسعت، استان اصفهان بعد از استانهای خراسان، کرمان، سیستان و بلوچستان و فارس حائز مقام پنجم است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]