اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951007208916387

ناژوان؛ دالان خوش سیمای غرب اصفهان

کد: 13951007208916387

https://goo.gl/z1Pwza

، اصفهان , (اخبار رسمی): مجموعه تفریحی ناژوان از معدود باغ‌های اصفهان است که از جریان توسعه و گسترش شهر تا اندازه‌ای ایمن مانده و همچنان به هوای شهر لطافت و تازگی می‌بخشد.

ناژوان؛ دالان خوش سیمای غرب اصفهان

به گزارش اخبار رسمی به نقل از شهرداری اصفهان، ناژوان محیطی است با درختانی انبوه، مادی هایی روان، بیشه هایی وحشی، پرندگانی مهاجر و چشم اندازی زیبا از طلوع و غروب خورشید به دور از سازه های شهری با زمینه ای از سبزینگی هوایی به لطافت نسیم صبحگاهی در شهری صنعتی که با چند دقیقه فاصله در آن می توان هیاهوی شهر را فراموش کرد.
این محل شامل محدوده ای نزدیک به 1200 هکتار در منتهی الیه شمال غربی اصفهان است که توسط اراضی کشاورزی، باغ های دو سویه و رودخانه زاینده رود با توسعه شهری محصور شده است.
رطوبت بیشتر، وزش نسیم های محلی و اختلاف دما با شهر شرایط بسیار مناسبی را از نظر آب و هوایی برای این بخش از پیرامون شهر ایجاد می کند که همراه با چشم اندازهای زیبا، جاذبه بسیار زیادی را برای شهروندان در زمینه گذران اوقات فراغت، تفریح، پیاده روی و ورزش فراهم کرده است.
 با توجه به وضعیت قرار گرفتن این پارک در مسیر بادهای غربی – جنوب غرب به شمال شرق و وضعیت قرار گرفتن اکثر صنایع آلاینده در غرب اصفهان این پارک به عنوان فیلتر طبیعی برای شهر اصفهان عمل می کند و بر همین اساس است که اراضی ناژوان را به عنوان ریه شهر اصفهان می شناسند و هرگونه دخل و تصرف و تغییر در ساختار طبیعی این پارک موجب تشدید وضعیت بحرانی آلودگی شهر اصفهان می شود و وضعیت خطرناکی برای کلان شهر اصفهان به وجود خواهد آورد. 
موضوع تفریح و نشاط از جمله موضوع هایی است که در فرهنگ دینی و ملی ما به آن توجه شده و از دید فرهیختگان دین و اندیشه نیز یکی از عوامل موثر بر روحیات معنوی، تفریح سالم و فراغت مناسب بیان شده است.
شهرداری اصفهان نیز با همین رویکرد نسبت به احداث، تجهیز و توسعه مراکز فرهنگی و تفریحی اقدام کرده است و در حال حاضر گروه های مختلف سنی می توانند با مراجعه به مراکز تفریحی از این امکانات برخوردار شوند و از اوقات فراغت خود به درستی استفاده کنند.
پارک طبیعی ناژوان زیر نظر مدیریت طرح ساماندهی ناژوان شهرداری اصفهان با هدف حفظ و احیاء طبیعت در عین بهره وری از آن ، به منظور گذراندن اوقات فراغت شهروندان است و این مدیریت تلاش دارد تا ناژوان را با همان چشم انداز و جلوه طبیعی برای مردم حفظ کند.
ناژوان مجموعه کاملاً تفریحی شامل جاذبه های زیادی است که از جمله آنها می توان به مجموعه باغ خزندگان ، باغ پرندگان، باغ پروانه ها، تله سیژ ناژوان، شهربازی، جاده سلامت، باغ صدف ها، باغ گل های زینتی، آکواریوم و سایر خدمات تفریحی اشاره کرد.
پارک جنگلی ناژوان از جمله پارک هایی است که خصلت طبیعی بودن خود را حفظ کرده است، این پارک به مانند یک دالان خوش سیما در بخش غربی اصفهان است.
ناژوان دومین میراث طبیعی باغ شهر اصفهان است
شهروندان در ناژوان علاوه بر امکانات گردشی و پیک نیک می توانند ورزش و تفریحات گروهی هم مثل دوچرخه سواری و والیبال داشته باشند.
بیشه ناژوان بعد از زاینده رود دومین میراث طبیعی باغ شهر اصفهان است.
مدیر طرح ساماندهی ناژوان در گفتگو با "ایمنا" می گوید: با توجه به حساسیت بالای شهروندان و مسئولان شهر اولویت اول ما در ناژوان حفظ و احیاء فضای سبز و سبزینگی ناژوان بوده است.
حسن شفیعی ادامه می دهد: این مهم در بودجه بندی هم مورد تاکید قرار گرفته و در راستای این سیاست برنامه های خوبی را به منظور حفظ سبزینگی ناژوان – این بیشه زار زیبا که از اصفهان قدیم به یادگار مانده است، داشته ایم.
وی تاکید می کند: ناژوان ریه تنفسی شهر اصفهان به شمار می رود از این رو برای احیاء سبزینگی آن از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم بود.
مدیر طرح ساماندهی ناژوان با اشاره اینکه مجموعه ناژوان یک مجموعه غنی کاشت درختان است، اظهار می کند: تراکم بالای درختان ناژوان همیشه مثال زدنی بوده است و ما نیز سعی کرده ایم این تراکم را حفظ و حتی افزایش دهیم.
وی ادامه می دهد: گونه هایی که در ناژوان کاشته می شود با توجه به اقلیم شهر اصفهان انتخاب شده و البته ما سعی می کنیم درختان بالای 3 سال را در ناژوان کاشت کنیم تا زودتر به مرحله بهره برداری برسند.
شفیعی با بیان اینکه همیشه در اصفهان از "ناژوان" به عنوان نقطه گردشگری که ریشه در تاریخ اصفهان دارد، یاد می شود و یکی از اولویت های گردشگرانی که از اصفهان بازدید می کنند، دیدن طبیعت زیبای ناژوان است، می گوید: در بیشه زار ناژوان باغ پرندگان واقع شده، باغی که زیبایی و عظمت آن در کشور بی نظیر است و یا باغ خزندگان، باغ پروانه ها، جاده سلامت، تله سیژ و دیگر امکانات و جاذبه هایی که نظر هر گردشگری را به سمت خود جلب می کند.
اولین تونل آکواریوم کشور در منطقه ناژوان
مدیر طرح ساماندهی ناژوان اظهارمی کند: سال گذشته اولین آکواریوم بزرگ کشور در ناژوان به بهره برداری رسید و تاکنون تعداد زیادی از شهروندان شهرمان و همچنین گردشگران از این آکواریوم زیبا دیدن کرده اند.
به گفته وی ، این مجموعه شامل 33 آکواریوم 5 تا 10متری است و به صورت یک دنیای 33 متری زیرآب ، حجم 1080 مترمکعب آب را در خود جای داده و شهروندان می توانند در کنار و بالای سر خود زیبا ترین و کم یاب ترین گونه های دریایی را ببینند و بودن در فضای اقیانوس را تجربه کنند.
شفیعی خاطرنشان می کند: در این آکواریوم بیش از 6هزار قطعه آبزی در  دو بخش آب های شور و آب های شیرین و حدود 160 گونه آبزی از 5 اقیانوس دنیا به نمایش گذاشته شده که هر 3 ماه یکبار گونه ها تغییر اندکی خواهند داشت تا جذابیت بیشتری برای بازدیدکنندگان داشته باشد.
وی یادآور می شود: آکواریوم ناژوان، اولین و بزرگترین تونل آکواریوم در کشور به شمار می رود و این پروژه همسو با استانداردهای جهانی و در نوع خود منحصر به فرد است که گردشگران زیادی را به سمت ناژوان هدایت خواهد کرد.
وجود بیش از 800 نوع حلزون و صدف بسیار نادر در موزه صدف ها و حلزون های دریایی
شفیعی با اشاره به دیگر قابلیت های گردشگری ناژوان، می گوید: در سال گذشته راه اندازی موزه صدف ها و حلزون های دریایی برای اولین بار در مجموعه ناژوان نیز جذابیت های زیادی را به همراه داشته و مردم به خصوص گروه های دانش آموزی استقبال خوبی از این مجموعه داشته اند.
وی اضافه می کند: در موزه صدف ها و حلزون ها بالغ بر 800 نوع حلزون و صدف های بسیار نادر از تمامی اقیانوس های دنیا جمع آوری شده و تعداد قطعاتی که در این موزه در معرض دید علاقمندان قرار گرفته بالغ بر 2000 قطعه است.
مدیر طرح ساماندهی ناژوان اظهارمی کند: موزه صدف ها در مجاورت باغ پروانه ها و باغ خزندگان و در نزدیکی مجموعه آکواریوم ناژوان واقع شده و امیدواریم با توسعه مجموعه های دیدنی و جذاب موجبات رضایتمندی مردم را فراهم کرده باشیم.
وی تصریح می کند: منطقه ناژوان با بیش از 10 مجموعه گردشگری و فرهنگی علاوه بر فضای زیبای منطقه ناژوان که شهروندان از فضای آن برای انجام ورزش و تفریح استفاده می کنند، تمام مجموعه های گردشگری از ساعت 9 صبح تا 6 بعداز ظهر آماده استقبال از شهروندان و گردشگران است، ضمن اینکه در بقیه زمان ها مردم می توانند از پارک طبیعی زیبا و جذاب ناژوان استفاده کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شهرداری اصفهان

استان اصفهان با مساحت 1070443 کیلومتر مربع، حدود 25/6 درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است. این استان بین 30 درجه و 42 دقیقه تا 34 درجه و 30 دقیقه عرض شمالی و 49 درجه و 36 دقیقه تا 55 درجه و 32 دقیقه طول شرقی در ایران مرکزی قرار دارد، در حالی که شهر اصفهان با طول جغرافیایی 51 درجه و 39 دقیقه و 40 ثانیه شرقی و عرض جغرافیایی 32 درجه و 38 دقیقه و 30 ثانیه شمالی بعد از تهران و مشهد سومین شهر بزرگ ایران است. استان اصفهان با استانهای دهگانه همسایگی دارد، از شمال به استانهای مرکزی و سمنان، از جنوب به استانهای فارس و کهکیلویه و بویراحمد از مشرق با استانهای یزد و خراسان و از مغرب به استانهای خوزستان و چهارمحال و بختیاری و لرستان محدود می‌شود از نظر وسعت، استان اصفهان بعد از استانهای خراسان، کرمان، سیستان و بلوچستان و فارس حائز مقام پنجم است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]