اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951101223455517

رئیس اتاق اصناف:

تولیدی‌ها باید از شهر خارج شوند

کد: 13951101223455517

https://goo.gl/5s6KCq

، تهران , (اخبار رسمی): در حالی که یکی از دلایل سختی اطفای حریق ساختمان پلاسکو وجود مواد سوختنی بسیار در آن بود، رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به گستردگی حضور غیرقانونی تولیدی‌ها در داخل تهران، تکرار این حادثه را در دیگر نقاط را دور از ذهن ندانست.

تولیدی‌ها باید از شهر خارج شوند

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی ،علی فاضلی  ، ضمن اشاره بر اینکه زیان‌های مالی وارد شده قابل جبران است، اما تلخی آسیب‌های جانی دردناک است و باقی خواهد ماند، گفت: در حادثه‌ای که امروز صبح برای ساختمان تجاری پلاسکو رخ داد، افرادی زیان‌های بزرگ مالی دیدند چرا که بیش از ۶۰۰ واحد صنفی که عمده آنها واحدهای تولیدی بودند و شامل اصنافی همچون پیراهن‌دوزان، پوشاک، لوازم ورزشی و به طور خاص کفش و لباس ورزشی می‌شدند در آتش سوختند و زیان‌هایی به بار آمد.

نشت گاز علت وقوع حادثه بود

وی با بیان اینکه علت وقوع حادثه نشت گاز بود، تشریح کرد: بر اساس گزارش‌هایی که به ما رسیده است نشت گاز علت اصلی وقوع این آتش‌سوزی بوده که در هنگام آغاز این حادثه نیز بسیاری از تولیدکنندگان و کسبه در مراسم صبحگاهی زیارت عاشورا قرار داشتند.

تکرار این آتش سوزی ها دور از ذهن نیست

رئیس اتاق اصناف همچنین با اشاره بر اینکه واحدهای تولید در تهران کمترین امکانات ایمنی را دارند، گفت: در سال ۱۳۹۲ در قانون نظام صنفی درباره ایمنی بندهایی تدوین شد، اما به هر حال وقتی ساختمانی ۵۴ ساله در مرکز شهر تبدیل به تولیدی لباس شود و حجم بالایی از مواد اشتعال زا در آنها وجود داشته باشد هیچ بعید نیست حادثه‌هایی از این دست اتفاق بیفتد.

تولیدی ها باید از شهر خارج شوند

فاضلی با اشاره بر حوادثی که در شرایط مشابه حادثه پلاسکو در ماه‌های اخیر به وقوع پیوست، بر لزوم خروج تولیدی‌ها از شهر به شهرک‌های صنعتی تاکید کرد و گفت: پیش از این نیز در مواردی همچون آتش‌سوزی در خیابان جمهوری و حتی در مرکز بازار را شاهد بودیم که در آن‌ها نیز حادثه بخاطر وجود تولیدی هایی رخ داده بود که از کمترین امکانات ایمنی بر خوردار نبودند.

وی ادامه داد: در حالی که انتقال تولیدی‌ها از داخل شهرها به شهرک‌های صنعتی اطراف شهر حکم عقل و قانون است، اما هنوز می‌بینیم در بازار بزرگ تهران با آن راهروهای تنگ و تاریکی دارد و از کمترین امکانات ایمنی برخوردار نیست، انبارهایی پر از مواد قابل اشتعال، چسب‌ها و غیره وجود دارد که عین همین موارد را هم می توان در مناطق دیگری مثل خیابان جمهوری که اتفاقا در مرکز شهر هم قرار دارند، مشاهده کرد و مجموعی از اینها باعث می شود که این شرایط آبستن حوادث تلخی از این دست باشد.

ساختمان پلاسکو امکانات زیربنایی نداشت 

رییس اتاق اصناف ایران با اینکه حادثه ساختمان پلاسکو واقعه دردناکی است ، گفت: آنچه باعث بروز این حادثه شده است، نبود امکانات زیربنایی در این ساختمان بوده که متاسفانه از این دست ساختمان های قدیمی و فاقد امکانات در تهران زیاد داریم .

علی فاضلی افزود: شواهد نشان می دهد که ۶۰۰ واحد صنفی که اکثر آنها تولید کننده و تنها دو طبقه اول آن فروشنده بودند، در این ساختمان فعالیت داشتند و بسیاری از آنها بیمه نبودند.وقوع این حادثه تلخ  باعث می شود که به صورت جدی تر ساماندهی صنوف را با رویکرد تازه ای مدنظر قرار دهیم و واحدهایی که با مواد اشتغال زا سر و کار دارند را در شهرک های صنفی مستقر کنیم .

وی با بیان اینکه متاسفانه این ساختمان گازکشی نبوده است، تصریح کرد: ساختمان پلاسکو فاقد لوله کشی گاز بوده و کسبه این ساختمان برای گرم کردن واحدهای تجاری خود از گازهای دستی استفاده می کردند و این مسله نشان می دهد مسئولان شهری کوتاهی کرده اند و درست است که تذکر داده اند اما کافی نیست و باید جدی تر عمل می کردند.

رییس اتاق اصناف ایران با اظهار تاسف برای ضایعه درگذشت همکاران صنفی و آتش نشان های دلسوز اظهار کرد: امیدواریم هر چه سریعتر روند کمک رسانی صورت بگیرد و عزیزان آتش نشانی که در این حادثه گرفتار شدند نجات یابند و اصناف کشور قدردان زحمات آتش نشانان عزیز خواهند بود.

وی با تاکید بر اینکه کمیته ویژه رسیدگی به حادثه ساختمان پلاسکو و وضعیت اصناف این سانحه در دستور کار اتاق اصناف ایران قرار گرفته است، افزود: این حادثه باید درس عبرتی باشد برای مسئولان شهری تا برخورد قاطع تری با این دست ساختمان های فاقد امکانات که هنوز با تعداد زیادی کسبه مشغول فعالیت هستند داشته باشند تا دیگر شاهد این دست حوادث نباشیم .

فاضلی اظهار کرد: با توجه به اینکه در آستانه شب عید قرار داریم، این واحدها بیشتر تولیدی بودند و کالاهای زیادی را در انبارها دپو کرده بودند که تاکنون میزان خسارت این کالاها براساس برآورد اولیه ای که از اتحادیه های پوشاک واتحادیه کالای کشباف و اتحادیه پیراهن دوزان و اتحادیه لوازم ورزشی داشته ایم بیش هزار میلیارد بوده است . برای میزان دقیق خسارات باید منتظر اتمام کمک رسانی و آوار برداری باشیم که در حال حاضر آنچه اهمیت دارد نجات حادثه دیدگان گرفتار است.

رییس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه این ساختمان بیمه نبوده است ، تاکید کرد: اتاق اصناف ایران با همراهی اتحادیه های صنفی و کمک دولت و با توجه به پیام رییس جمهور و معاون اول ایشان اقدامات لازم را برای حمایت از کسبه این ساختمان خواهد داشت و بعد از برآورد خسارت، کمک های لازم برای سرمایه گذاری در بخش ماشین آلات تولیدی و کالاها صورت خواهد گرفت.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق اصناف ایران

اصناف و بازاریان همواره به عنوان قشری از جامعه شناخته میشوند که در بستر تحولات اقتصادی و اجتماعی جایگاه و کارکرد گسترده و در عین حال موثری در حوزه های مختلف داشته اند. در اقتصاد ایران اصناف به عنوان آخرین حلقه اقتصادی اهمیت ویژه ای در رشد و پویایی اقتصاد کشور داشته و به دلیل گستردگی ارتباط مستقیم با آحاد مردم مثابه قلب اقتصادی جامعه عمل می کنند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]