اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951203238265442

مدیرکل دفتر مدیریت بهم پیوسته منابع آب حوضه های آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه خبر داد

افزایش 10 سانتیمتری تراز دریاچه ارومیه

کد: 13951203238265442

https://goo.gl/bntJHF

، تهران , (اخبار رسمی): مدیرکل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه‌های آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه از افزایش 10 سانتیمتری تراز این دریاچه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد.

افزایش 10 سانتیمتری تراز دریاچه ارومیه

به گزارش اخبار رسمی به نقل از  "سیدمرتضی موسوی" با بیان این مطلب گفت: تراز دریاچه ارومیه در سال آبی جاری هم اینک "1270.60" متر است که نسبت به تراز سال گذشته در همین زمان "1270.50" متر، به میزان 10 سانتیمتر افزایش داشته است.
وی با اشاره به بارش‌های خوب اخیر در سطح کشور گفت: متاسفانه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه تاکنون از وضعیت مناسبی برخوردار نیستیم و نسبت به سال گذشته 30 درصد و نسبت به بلندمدت 7 درصد کاهش بارش در منطقه را شاهد بوده‌ایم.
موسوی با بیان اینکه خوشبختانه پوشش برف خوبی را در حوضه آبریز دریاچه ارومیه شاهد هستیم که این پوشش برفی نسبت به سال گذشته از وضعیت بهتری برخوردار است، اظهار داشت: در برخی مناطق بیش از 30 درصد نسبت به سال گذشته افزایش پوشش برفی داشته‌ایم.
او در ارتباط با سدهای حوضه آبریز با بیان اینکه، هم اکنون وضعیت آورد حجم ورودی رودخانه‌ها به سدها نسبت به سال گذشته رضایت بخش نیست اظهار داشت: حجم آب موجود در پشت سدها تاکنون نسبت به سال گذشته 17 درصد کمتر است.
مدیرکل دفتر مدیریت بهم پیوسته منابع آب حوضه‌های آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه در خصوص رهاسازی آب از سدها به دریاچه ارومیه گفت: مطابق مصوبه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه، سالانه بایستی 8 درصد مصارف آب به ویژه در بخش کشاورزی به نفع دریاچه رهاسازی شود که در سومین سال اجرای این تعهد، امسال بایستی 24 درصد از مصارف را کاسته و به دریاچه اختصاص دهیم.
وی با اشاره به مصوبه شورای هماهنگی مدیریت به هم پیوسته حوضه آبریز اظهار داشت: مقرر است تا در سال جاری چنانچه وضعیت آورد در حد پیش بینی‌ها باشد، ‌370 میلیون مترمکعب آب سدها را به نفع دریاچه تخلیه کنیم که امیدواریم شرایط به گونه ای پیش رود، تا بتوانیم بیش از این مقدار نیز برای دریاچه رهاسازی داشته باشیم.
موسوی با اشاره به مصوبه موجود مبنی بر اینکه چنانچه پیش بینی‌ها تحقق نیافت، رهاسازی به میزان 250 میلیون متر مکعب و چنانچه بارش‌ها در حد پیش بینی‌ها تحقق یافت، در مرحله دوم میزان رها سازی را به 370 میلیون متر مکعب افزایش خواهیم داد.
وی در ادامه بیان داشت: با توجه به پوشش برفی منطقه و تحقق پیش بینی بارش‌های بهار سال آینده، انتظار می‌رود احجام آب ورودی به دریاچه افزایش یابد.
او با اشاره به مرحله اول رها سازی آب از سد بوکان به میزان 60 میلیون متر مکعب که تا کنون 53 میلیون متر مکعب آن انجام شده است افزود: علاوه بر ادامه رها سازی از سد بوکان، برنامه دیگر سدها در استان آذربایجان غربی نیز شامل سدهای ساروق، شهرچای، زولا، عدم آبگیری از سد حسنلو (که مازاد بر برنامه مصارف تعدیل شده آن باید به نفع دریاچه ارومیه رها سازی شود) و سد قلعه چای و همچنین در صورت شرایط رخداد ورودی مازاد بر پیش بینی، سد علویان نیز در استان آذربایجان شرقی در دستور کار قرار می‌گیرد.
مدیرکل دفتر مدیریت بهم پیوسته منابع آب حوضه‌های آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه در بهمن ماه پوشش برفی خوبی در سطح حوضه دریاچه ارومیه ایجاد شده است افزود: در بالا دست سدهای بوکان، ساروق، مهاباد، زولا و علویان، همچنین در بالا دست رودخانه‌های آزاد مانند سیمینه رود نیز پوشش برفی مناسب وجود دارد.
وی در ادامه اضافه کرد: چنانچه بارندگی زود هنگام اتفاق بیفتد احتمال برخورداری از سیلاب در حوضه دریاچه ارومیه دور از انتظار نیست.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت نیرو

وزارت نیرو عهده‌دار مدیریت عرضه و تقاضای آب، برق، انرژی، خدمات آب و فاضلاب و همچنین ارتقای سطح آموزش، پژوهش و فناوری و بسترسازی توسعه بازار کالا و خدمات صنعت آب و برق می‌باشد و نقش محوری خود را به نحو مؤثر در صیانت از منابع ملی، حفظ محیط‌زیست، ارتقای بهداشت عمومی، رفاه اجتماعی و خود اتکایی برای توسعه پایدار کشور ایفاء می‌کند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

محیط زیست