اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951209239655517

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران خبرداد

کاهش ۱۰ درصدی قیمت آجیل و خشکبار نسبت به پارسال

کد: 13951209239655517

https://goo.gl/DUI0ik

، تهران , (اخبار رسمی): رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران با تاکید بر اینکه آجیل و خشکبار شب عید و ایام نوروز تامین است، گفت: قیمت برخی اقلام آجیل و خشکبار حدود ۱۰درصد نسبت به پارسال کاهش داشته است.

کاهش ۱۰ درصدی قیمت آجیل و خشکبار نسبت به پارسال

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی اتاق اصناف ایران، مصطفی احمدی، علت کاهش نسبی نرخ آجیل و خشکبار در سال‌جاری را افزایش بارندگی‌ها دانست و افزود: در برخی اقلام آجیل و خشکبار همچون انواع تخمه، کشمش و انجیر افزایش تولید داشته‌ایم که این امر سبب کاهش نسبی قیمت آنها شده است.

به گفته وی، سال گذشته به دلیل برخی حوادث طبیعی، کم آبی و آفات در برخی مناطق با مشکل کمبود انواع تخمه و انجیر مواجه شدیم که امسال این موضوع مرتفع شده است و هیچ مشکلی در این زمینه نداریم.

وی اضافه کرد: امسال حجم تولید و کیفیت آجیل و خشکبار عرضه شده در بازار به مراتب بهتر از سال گذشته است.

ثبات نرخ پسته نسبت به سال گذشته

این مقام مسئول در اتحادیه آجیل و خشکبار تهران درباره نرخ پسته تصریح کرد: امسال ۲۱۰ هزارتن پسته در کشور تولید شده که نسبت به پارسال افزایش دارد اما به دلیل صادراتی بودن این محصول نرخ آن ثابت مانده و کاهش قیمت نداشته است.

مردم از دست فروشان آجیل و خشکبار غیربهداشتی نخرند

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران درباره عرضه آجیل و خشکبار توسط دست فروشان و وانتی ها در سطح شهرها افزود: سال گذشته بخشی از آجیل و خشکبار فرآوری شده به فروش نرفت که متاسفانه این محصولات توسط برخی خریداری شده و به شکل دست فروشی در سطح شهرها با قیمت های پایین عرضه می شود.

به گفته وی، مدت زمان مناسب نگهداری آجیل و خشکبار بین چهار تا پنج ماه است و با گذشت این زمان باید محصول از چرخه مصرف انسانی خارج شود.

احمدی با بیان اینکه آجیل و خشکبار تاریخ مصرف گذشته غیربهداشتی و مضر است، به شهروندان توصیه کرد، تا حد امکان از خرید و مصرف آجیل و خشکباری که خارج از واحدهای صنفی عرضه می شوند، خودداری کنند.

وی از شهروندان خواست تا آجیل و خشکبار مصرفی خود را از فروشگاه های معتبر به شکل باز و یا بسته بندی دارای پروانه بهداشتی خریداری کنند.

بادام هندی مورد نیاز کشور تامین است

احمدی با اشاره به اینکه بادام هندی مورد نیاز شب عید تامین است و کمبودی در این زمینه نداریم، افزود: بادام هندی مورد نیاز بازار از طریق واردات از کشورهای هند، سریلانکا و ویتنام تامین می شود.

رئیس کمیسیون تخصصی آجیل و خشکبار درباره بالا بودن قیمت بادام هندی اضافه کرد: کماکان تعرفه واردات برای آجیل و خشکبار کشور همچون بادام هندی ۴۰ درصد است که نوسان قیمت ارز در تامین و عرضه آن تاثیر بسزایی دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بادام هندی در سبد آجیل و خشکبار مردم کشورمان قرار دارد، انتظار می رود مسئولان و دستگاه های متولی، واردات این محصول را آزاد کنند.

بخشی از صادرات آجیل و خشکبار کشور پیله وری است

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران اضافه کرد: اکنون آماری از سرانه تولید، سرانه مصرف داخلی و حجم صادرات آجیل و خشکبار کشور در دست نیست زیرا بخشی از این محصول به شکل پیله وری و بازارچه های مرزی از کشور خارج می شود.

آجیل شور رایج ترین و پرطرفدارترین آجیل مورد استفاده شب عید و ایام نوروز است که شامل پسته، تخمه کدو، تخمه ژاپنی، مغز بادام، مغز فندق و بادام هندی و ‌آجیل چهار مغز شامل مغز بادام، مغز پسته، مغز فندق و بادام هندی می شود.

آجیل شیرین نیز که مورد استفاده شب یلدا قرار می گیرد، شامل مغز گردو، کشمش، توت خشک، مغز فندق، مغز پسته، مغز بادام و بادام هندی است.

البته این ‌روزها در آجیل‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های عرضه‌کننده خشکبار، انواع آجیل‌های هندی، تایلندی و ژاپنی هم مشاهده می شود که به خاطر تنوع رنگی و طعم تندشان مشتریانی هم دارند، در این نوع آجیل‌ها انواع رشته، ذرت، نخود و باقلا پیدا می‌شود.

اتحادیه های کشوری اصناف از جمله آجیل و خشکبار سال ۹۲ منحل شد و کمیسیون تخصصی آجیل و خشکبار در استان های مختلف کشور دایر و جایگزین شد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق اصناف ایران

اصناف و بازاریان همواره به عنوان قشری از جامعه شناخته میشوند که در بستر تحولات اقتصادی و اجتماعی جایگاه و کارکرد گسترده و در عین حال موثری در حوزه های مختلف داشته اند. در اقتصاد ایران اصناف به عنوان آخرین حلقه اقتصادی اهمیت ویژه ای در رشد و پویایی اقتصاد کشور داشته و به دلیل گستردگی ارتباط مستقیم با آحاد مردم مثابه قلب اقتصادی جامعه عمل می کنند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]