اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139712053510111136

تفاوت بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی نسبت به ایمیل مارکتینگ

کد: 139712053510111136

https://goo.gl/zR8UZS

، شیراز , (اخبار رسمی): بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ تفاوت‌هایی دارد که با مطالعه این مقاله به راحتی می‌توان بین این دو یکی را انتخاب کرد. تفاوت‌هایی که با دانستن هر کدام خیلی راحت‌تر بازار هدف را می‌توان شناسایی کرد.

تفاوت بازاریابی در شبکه های اجتماعی نسبت به ایمیل مارکتینگ
تفاوت بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی نسبت به ایمیل مارکتینگ

بازاریابی از مهمترین بخش‌های هر کسب‌وکاری به شمار می‌آید به خصوص این روزها که بیشتر کسب‌وکارها به جای اینکه به صورت سنتی دست به این کار بزنند سعی می‌کنند با استفاده از اینترنت جذب مشتری را نجام دهند

بازاریابی از مهمترین بخش‌های هر کسب‌وکاری به شمار می‌آید به خصوص این روزها که بیشتر کسب‌وکارها به جای اینکه به صورت سنتی دست به این کار بزنند سعی می‌کنند با استفاده از اینترنت این بازاریابی و جذب مشتری را انجام دهند. در این بین مدیران کسب‌وکارها برای بازاریابی محصولات و خدمات خود سعی می‌کنند تا جای ممکن از شبکه‌های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ استفاده کنند تا جایگاهی ویژه در بین مردم و کاربران باز کنند و صد البته به افزایش فروش خود هم کمکی کرده باشند.

اما در اینجا سوالی که به وجود می‌آید و ذهن خیلی از مدیران را هم به خود جلب کرده این است: کدام یک بیشتر می‌تواند به آنها کمک کند: شبکه‌های اجتماعی یا ایمیل مارکتینگ؟

به طبع استفاده از هر کدام می‌تواند در نوع خود مشتریان و کاربران خاصی را به سمت کسب‌و کار هدایت کند اما شناسایی این مورد که کدام یک بیشتر کمک می‌کند به طور حتم تأثیر بزرگی را در رشد و پیشرفت کسب‌و کار به وجود می‌آورد.

شبکه‌های اجتماعی یکی از پایه‌های اساسی در جذب مشتری است و اگر به خوبی روی این مورد کار شود به طور حتم تأثیر زیادی روی کسب‌وکار خواهد داشت و صد البته مکانی فوق‌العاده برای برندسازی هم می‌تواند باشد. شبکه‌های اجتماعی زیادی در دنیا وجود دارد که مدیران هر نوع کسب‌وکاری از آن استفاده می‌کنند. از فیسبوک گرفته تا توییتر، گوگل پلاس، اینستاگرام، لینکدین، تلگرام، آپارات، یوتیوب و خیلی از شبکه‌های دیگر.

اما ایمیل مارکتینگ هم به نوعی به کسب‌وکار کمک می‌کند تا در میان رقبا شناخته شد و به نوعی با بازار هدف رابطه‌ای مستقیم داشت و به راحتی بتوان مشتریان و مخاطبان زیادی را به سمت خود جذب کرد و هر چه ایمیل‌هایی که ارسال می‌شود قدرتمندتر باشد، به طبع مشتریان بیشتری به سمت کسب وکار جذب خواهند شد.

تیم «کافه نیاز» در این مقاله تفاوت‌های بسیار مهم در بازاریابی میان ایمیل مارکتینگ و شبکه‌های اجتماعی را بیان می‌کند. دانستن این تفاوت‌ها می‌تواند گامی بلند به سمت موفقیت در کسب‌وکار به همراه داشته باشد.

تفاوت اول: هزینه‌ها و بودجه تبلیغات و بازاریابی

استفاده از شبکه‌های اجتماعی در هر صورتی رایگان است و به راحتی می‌توان در هر کدام از این شبکه‌ها یک اکانت با نام کسب‌وکار خود ساخت و شروع به فعالیت کرد و هر چه در مورد کسب و کار لازم است مطرح کرد و محصولات و خدمات را به دیگران معرفی کرد.

اما در ایمیل مارکتینگ این مورد هزینه‌دار است. ارسال کردن ایمیل به بازار هدف آن هم به صورت گروهی، هزینه در بر خواهد داشت و مشمول این است که بودجه‌ای در نظر گرفته شود یا شخصاً یک پنل ارسال ایمیل خریداری کرد و یا از پنل‌های دیگران استفاده کرد و همچنین برای به دست آوردن ایمیل‌های مخاطبان باید هزینه‌اش را پرداخت کرد.

به طور حتم در این قسمت استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی خیلی به صرفه‌تر خواهد بود و تنها هزینه‌ای که پرداخت می‌شود زمان و وقتی است که گذاشته شده است و به وسیله آن مخاطبان را به سمت کسب و کار هدایت می‌کند.

تفاوت دوم: استفاده آسان و عمومی از شبکه‌های اجتماعی

هر شخصی که از گوشی‌های هوشمند بهره می‌برد به طور حتم از شبکه‌های اجتماعی هم استفاده می‌کند. چون ساده‌ترین روش استفاده را در دل خود قرار داده و از عمومی‌ترین برنامه‌های موجود در دنیا محسوب می‌شود. همین مورد کافی است تا خیلی از مردم برای کارهای روزمره مثل خرید و فروش، معرفی محصولات و خدمات و همچنین بازاریابی از این شبکه‌های اجتماعی استفاده شود.

ولی ایمیل مارکتینگ به نسبت شبکه‌های اجتماعی، کمتر استفاده می‌شود. نه به خاطر اینکه نحوه استفاده سختی دارد. فقط به خاطر اینکه به درد کسی نمی‌خورد و خیلی‌ها نمی‌دانند ایمیل چه چیزی است و به چه دردی می‌خورد و تنها مورد استفاده آن برای اشخاصی است که به نوعی با مخاطبان خود از طریق ایمیل در ارتباط هستند.

تفاوت سوم: مهارت و توانایی در ارسال ایمیل الزامی است

ارسال کردن ایمیل به این راحتی‌ها نیست. اولاً که باید به صورت محدود ارسال کرد و ثانیاً قبل از ارسال باید بارها و بارها متن ایمیل‌ها را بررسی و ویرایش کرد تا بهترین متن از نظر املایی و همچنین از نظر تأثیرگذاری را بتوان تهیه کرد. 

مهارت در این طور مواقع یعنی ایجاد کردن یک متن تأثیرگذار که مخاطب همان بار اول با مشاهده آگهی روی لینکی که ارائه داده شده است کلیک کند و به سایت منتقل شود. برای ارسال ایمیل گروهی نیاز است که مهارت، توانایی و استعداد خاص در ویرایش متن قبل از ارسال را داشت.

تفاوت چهارم: قابلیت‌های جذابی در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که در ایمیل مارکتینگ نیست

هر چه قدر هم در نرم افزارها و اپلیکیشن‌های ایمیل مارکتینگ یا ارسال ایمیل گشته شود نمی‌توان قابلیت‌هایی را مشاهده کرد که آن را مجذوب خودش کند که با استفاده از آن بتوان روی بازاریابی محصولات، خدمات و کسب و کار مانور داد.

اما در شبکه‌های اجتماعی این قضیه کاملاً فرق می‌کند. در این نوع شبکه‌ها به راحتی می‌توان برای مخاطبان کامنت گذاشت. پست‌های آنها را لایک کرد. آنها را در شبکه‌های متعدد دنبال کرد، گروه یا کانال ایجاد کرد و دیگران را دعوت کرد تا در این قسمت با محصولات و خدمات آشنا شوند و خیلی کارهای دیگر.

به نوعی همین جذاب بودن این شبکه‌ها باعث شده تا خیلی از مردم به سمت آنها کشیده شوند و برای بازاریابی محصولاتشان از آن استفاده کنند.

تفاوت پنجم: سرعت به دست آوردن مخاطب در شبکه‌های اجتماعی خیلی بیشتر است

سرعت جذب مخاطب در شبکه‌های اجتماعی به خاطر محبوبیت و عمومیت آن نسبت به ایمیل مارکتینگ و یا خبرنامه خیلی بیشتر است. مردم در شبکه‌های اجتماعی خودشان با میل و رغبت به سمت یک نوع از کسب و کار و یا برند خاص می‌روند تا صفحات آنها را دنبال کنند اما در خبرنامه به این شکل نیست. در شبکه‌های اجتماعی مخاطبان یک برند خاص را جستجو می‌کنند تا از محصولات و خدمات جدیدی که ارائه می‌دهند آگاه شوند.

به طور مثال در تلگرام، مردم با میل و رغبت خود وارد این برنامه می‌شوند و گروه‌ها و کانال‌های مورد علاقه را دنبال می‌کنند. حالا این کانال‌ها می‌تواند در مورد خرید و فروش و یا در مورد سرگرمی باشد.

مردم تا اسم خبرنامه و ایمیل‌های گروهی را می‌شنوند ناخودآگاه ترسی در دلشان می‌افتد که اگر ایمیلشان را در اختیار این سایت‌ها قرار دادند به صورت مداوم و به هر دلیلی به حریم خصوصی‌شان وارد می‌شوند. به همین دلیل از دادن اطلاعات به خصوص ایمیل شخصی خودداری می‌کنند و این به نوعی سر باز زدن از دریافت اطلاعات از این سایت‌ها است و همین سرعت جذب مخاطب در خبرنامه‌ها و ایمیل‌های گروهی را کمتر می‌کند.

تفاوت ششم: ایمیل‌ها بیشتر نوعی بی اعتمادی را جلوه می‌دهد

البته این مورد که فقط ایمیل‌ها بی اعتمادی ایجاد می‌کند زیاد صحیح نیست اما موردی که باید به آن دقت کرد این است که ارسال ایمیل‌های وقت و بی وقت تبلیغاتی باعث شده تا مخاطبان بدون اینکه یک ایمیل را باز کنند یا آن را حذف کنند و یا آن را مستقیم به پوشه اسپم هدایت کنند.

همین کافی است تا دفعات بعد هم ایمیل‌های ارسالی مستقیماً به سمت پوشه اسپم هدایت شود و این یعنی هدر رفتن بودجه تبلیغات و بازاریابی. این بی اعتمادی‌ها باعث می‌شود تا به مرور زمان ارزش و قُرب ایمیل مارکتینگ پایین بیاید.

اما از آن سو شبکه‌های اجتماعی به نوعی است که به حریم خصوصی فقط با اجازه خودش وارد می‌شود و این نشان دهنده محبوبیت این شبکه‌ها در نزد مخاطبان و مردم است و هر چه این محبوبیت‌ها بیشتر شود به طبع اعتمادها هم بیشتر می‌شود و راحت‌تر می‌توان از این شبکه‌ها برای بازاریابی محصولات و خدمات استفاده کرد.

تفاوت هفتم: ویرایش مطالب در شبکه‌های اجتماعی در هر صورتی امکان پذیر است

هرگاه که پستی در شبکه‌های اجتماعی ارسال می‌شود اگر غلط املایی داشت و یا به نوعی احساس شد که این پست وجهه کسب و کار را پایین می‌آورد به راحتی می‌توان آن را ویرایش و یا آن را حذف کرد و این یکی از محسنات این شبکه‌ها به حساب می‌آید.

اما در ایمیل مارکتینگ اولاً که باید ساعت‌ها وقت گذاشت که یک متن زیبا، جذاب و تأثیرگذار تهیه کرد که مخاطبان را تحت تأثیر خودش قرار دهد و تحریک شود که روی لینک ارسالی کلیک کند نه اینکه ایمیل را نخوانده حذف کند و یا به پوشه اسپم هدایت کند.

ثانیاً اگر یک ایمیل ارسال شد و بعداً متوجه شدید که اشتباه است و غلط املایی دارد، دیگر هیچ کاری بر نمی‌آید و قابل ویرایش نیست. به همین خاطر مردم بیشتر سعی می‌کنند تا از شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی کسب و کار خود استفاده کنند.

سخن آخر

با این 7 تفاوتی که بیان شد به راحتی می‌توان نوع پلتفرم مورد نظر برای بازاریابی محصولات و خدمات را با توجه به نوع بودجه و سرمایه در نظر گرفت که قطعاً بیشتر کسب‌وکارها سعی می‌کنند از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و تبلیغات رایگان اینترنتی می‌توانند به کافه نیاز مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کافه نیاز

سایت کافه نیاز، سامانه درج آگهی رایگان

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

تبلیغات و روابط عمومی