اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139802253683111136

دلایل محبوب نبودن شغل بازاریابی در ایران

آیا بازاریابی از شغل‌های تنفرانگیز در ایران است؟

کد: 139802253683111136

http://bit.ly/2YzXrHy

، شیراز , (اخبار رسمی): دلایل زیادی برای محبوب نبودن شغل بازاریابی در ایران وجود دارد که در ادامه به 5 دلیل اصلی آن اشاره شده است. این شغل پردرآمد در ایران یک شغل تنفرانگیز است و طرفداران چندانی ندارد.

چرا بازاریابی یکی از شغل های تنفر انگیز در ایران محسوب می شود؟
آیا بازاریابی از شغل‌های تنفرانگیز در ایران است؟

یکی از شغل‌های پر درآمد دنیا که متأسفانه در ایران محبوبیت چندانی ندارد، بازاریابی است

یکی از شغل‌های پر درآمد دنیا که بسیاری از افرادی که در این حیطه فعالیت کرده‌اند و توانسته‌اند از طریق آن به درآمد خوبی برسند، همین شغلی بازاریابی است که متأسفانه در ایران محبوبیت چندانی ندارد و در اصطلاح یک شغل تنفرانگیز محسوب می‌شود.

بازاریابی در اصطلاح شناسایی بازارهایی است که بتوان به راحتی محصولات و خدمات را آنجا فروخت. هرچه افراد در این مسیر تبحر و توانایی بیشتری داشته باشند، میزان سود آنها نیز بیشتر خواهد شد. افرادی که در ایران شغل مناسبی پیدا نمی‌کنند به آخرین چیزی که فکر می‌کنند، شغل بازاریابی است. اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ چرا بازاریابی آخرین راه حل یک شخص است؟

چرا مردم ایران از شغل بازاریابی متنفرند؟

  • نکته اول: برخی اشخاص این شغل را به عنوان شغل اول در نظر نمی‌گیرند

برخی از مردم به آخرین راه حلی که فکر می‌کنند بازاریابی است و این نشان می‌دهد که انتخاب این شغل به صورت موقتی است نه به عنوان شغل اول. همین کافی است تا این اشخاص به این مورد فکر کنند و تا زمانی که شغل خوبی پیدا نکرده‌اند به همین شغل ادامه می‌دهند.

همین دائمی نبودن و به عنوان شغل اول انتخاب نکردن این شغل‌ها باعث می‌شود اشخاصی که در این حیطه فعالیت محدودی دارند از توانایی و مهارت کافی برخوردار نشوند و در نتیجه هرگز به موفقیت‌هایی که مدنظر دارند دست پیدا نکنند و در نهایت بعد از مدتی این شغل را رها و به سراغ شغل دیگر می‌روند و این امری طبیعی است که در ایران به وضوح قابل مشاهده است.

  • نکته دوم: آموزش دادن به بازاریاب‌ها طبق اصول خاصی اجرا نمی‌شود

افرادی که در ایران شغل بازاریابی را انتخاب می‌کنند با یک کاتالوگ آشنا می‌شوند که کاتالوگ محصولات است و شخصی مسئول است تا این کاتالوگ را توضیح دهد.  در ادامه بازاریاب مسئولیت فروش این محصولات را بر عهده دارد.

این آموزش نادرست نیز دلیلی است بر تنفر مردم از این شغل. این شغل در کشورهای دیگر به عنوان یک بیزینس در دانشگاه‌ها به صورت کاملاً علمی و اصولی به آن پرداخته می‌شود و تمامی تکنیک‌ها و ترفندهای بازاریابی به صورت علمی به کار برده می‌شود. اما در ایران فقط یک کاتالوگ در اختیار بازاریاب قرار می‌گیرد.

مشکل اصلی این است که مسئول بازاریابی متأسفانه از مهارت و توانایی لازم در آموزش برخوردار نیست و نهایت کاری که انجام می‌دهد توضیح دادن در مورد محصولات است. اما اگر توضیحات اصولی و علمی باشد یک معامله‌ی دو سر سود انجام خواهد شد. 

  • نکته سوم: بیشتر بازاریاب‌ها آقایان هستند

یکی از باورها و تصورات اشتباهی که در میان مردم رواج پیدا کرده این است که این شغل مردانه است؛ فقط به این دلیل که مدیران و فروشنده‌ها آقا هستند. اما باید گفت که این تصور اشتباه است. بسیاری از بازاریاب‌های بزرگ که در ایران زندگی می‌کنند خانم هستند و توانسته‌اند سودهای زیادی هم به دست آورند.

اگر آموزش صحیح و درستی وجود داشته باشد هر شخصی چه خانم و چه آقا، چه پیر و چه جوان، می‌تواند محصولات و خدمات را به دیگران معرفی و مشتری جذب کنند. همین تصورات خام که این شغلی مردانه است باعث شده تا خیلی از اشخاص دست روی دست بگذارند و به سمت این شغل نروند و در نتیجه از سودهای سرشاری که در این حوزه وجود دارد غافل شوند.

  • نکته چهارم: در این حوزه حق به حق دار نمی‌رسد

بازاریابی شغلی است که مدام باید در حرکت بود؛ مدام باید با این شخص و آن شخص در حال مذاکره و فروش بود. به صورت مداوم باید این محصولات و خدمات را به دیگران معرفی کرد تا سود بیشتری به دست آورد. اما متأسفانه در ایران این اتفاق نمی‌افتد و کمترین سود و مزایا نصیب بازاریاب می‌شود.

این نکته قابل تأمل است که اگر بازاریاب شارژ مالی شود به طور حتم بیشترین سود را شخص مدیر یا شرکت خواهد برد و باز هم این معامله‌ای دو سر سود است. چرا که اگر بازاریاب تمام مزایا و پورسانت‌هایی که حق وی است دریافت کند انگیزه پیدا می‌کند که سقف فروش را بشکند.

  • نکته پنجم: باور اشتباهی که بازاریاب‌ها را متقلب حساب می‌کنند

یک باور اشتباه و غلطی که در میان ایرانی‌ها رواج پیدا کرده این است که تصور می‌کنند که بازاریاب‌ها اشخاصی هستند که با دروغ، کلک زدن، چرب زبانی و دورویی می‌خواهند محصولات و خدمات را بفروشند. اما در اصل این طور نیست این مهارت، توانایی و هنر یک بازاریاب است که با صحبت‌ افراد را ترغیب به خرید می‌کند. در اصل بازاریابی یک هنر و مهارت است.

در پایان باید گفت که تمام موارد ارائه شده به نوعی تصورات اشتباه و نادرست مردم نسبت به بازاریابی است. بازاریابی در دنیا به عنوان شغل اول در نظر گرفته می‌شود اما در ایران شغلی تنفر انگیز است و بیشتر اشخاص حاضرند تمام سال را به دنبال شغل دیگری باشند اما بازاریابی انجام ندهند.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت تبلیغات رایگان اینترنتی کافه نیاز مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کافه نیاز

سایت کافه نیاز، سامانه درج آگهی رایگان

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

تجارت و بازار