اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139712093521411136

5 اشتباه رایج در بازاریابی کسب و کار

اشتباهات رایج در بازاریابی که اعتماد مشتریان را از بین می‌برد

کد: 139712093521411136

https://goo.gl/a8617B

، شیراز , (اخبار رسمی): بازاریابی از مهمترین کارهایی است که باید در طول حیات کسب‌و‌کار انجام شود اما اگر اشتباه شود کسب‌وکار نابود خواهد شد. این مقاله به 5 اشتباه در بازاریابی خواهد پرداخت که می‌تواند کسب‌وکار را نابود کند.

اشتباهات رایج در بازاریابی که اعتماد مشتریان را از بین می برد
5 اشتباه در بازاریابی محصولات

خیلی‌ها زمانی که کسب و کاری را راه اندازی و شروع به بازاریابی محصولات و خدمات خود می‌کنند تصور می‌کنند همه چیز را می‌دانند و نسبت به عقاید و باورهایی که در این مسیر دارند چنان پافشاری می‌کنند که اشتباهاتی که در این مسیر مرتکب می‌شوند را هرگز نمی‌بینند. اشتباهاتی که ممکن است به قیمت از دست دادن تمام سرمایه و مشتریان‌ باشد.

در هر جایی از دنیا تکنیک‌ها و ترفندهای خاصی را برای بازاریابی به کار می‌برند و استفاده از همه آنها برای هر کسب‌وکاری می‌تواند کاری سخت و در برخی موارد غیر ممکن به نظر برسد و به خاطر همین ازدیاد تکنیک‌ها و ترفندها برخی از بازاریاب‌ها اشتباهاتی را در نحوه اجرای این تکنیک‌ها مرتکب می‌شوند که زحمات چندین و چند ساله یک کسب و کار را به باد فنا می‌دهند.

جبران کردن این اشتباهات در برخی موارد آنقدر سخت و دشوار است که باید بیشتر مسیرها و استراتژی‌های موجود را پاکسازی و دوباره برنامه‌ریزی شوند. در این مسیر همه چیز به مشتری ختم می‌شود و این مشتری است که برای هر کسب‌وکاری از اهمیتی ویژه و زیادی برخوردار است. اگر مشتری در کار نباشد به طور حتم هیچ کسب‌وکاری هم وجود نخواهد داشت و مطمئناً به دست آوردن دل مشتری در این طور مواقع می‌تواند برگ برنده در این جنگ نابرابر با این همه اشتباه باشد.

تیم «کافه نیاز» در این مقاله 5 اشتباهی را بیان می‌کند که خیلی از بازاریاب‌ها انجام می‌دهند و به نوعی می‌توان گفت که این اشتباهات همه تکراری هستند. اگر یک اطلاع کلی از این اشتباهات داشته باشید به طور حتم به راحتی می‌توان از اتفاق افتادن آنها جلوگیری کرد و این می تواند بزرگترین سود برای کسب و کار باشد.

اشتباه اول: مشتری در همان بازدید اول ممکن است از شما خرید زیادی نکنند

یکی از اشتباهاتی که خیلی از بازاریاب‌ها انجام می‌دهند و متأسفانه اشخاصی که این بازاریاب‌ها را تعلیم می‌دهند هم به این نکته توجهی ندارند این است که نباید توقع داشت که مشتری همان بار اول یا همان بازدید اول یک خرید چند میلیونی داشته باشد.

چرا که همه اینها به اعتماد مشتری نسبت به کسب و کار بر می‌گردد. اگر مشتری به برند، محصولات، خدمات و کسب و کار اعتماد داشته باشد و در کل اگر برند شناخته شده باشد ممکن است در همان برخورد اول که ویزیت می‌شود خریدهای زیادی داشته باشد.

اما اگر قرار است به وسیله بازاریابی رابطه‌ای در همان فروش اول محصولی را فروخت به طور حتم مشتری اعتماد نمی‌کند مگر در یک صورت به شرط اینکه اشخاصی که این مشتری را می‌شناسند برند و محصولات را به آنها معرفی کنند و به نوعی بازاریابی دهان به دهان را به مرحله اجرا در بیاورند.

وقتی یک شخص با اعتماد محصولات و خدمات را به یک مشتری معرفی کند کار برای فروش خیلی راحت‌تر خواهد بود به خاطر اینکه این شخص به واسطه اینکه شخص دیگری را معرفی کرده اعتمادش جلب می‌شود و ممکن است خرید کند. پس تا جایی که می‌توان جواب این اعتماد را داد و فقط به فکر فروش محصول و دریافت پول نبود.

باید به این فکر کرد که به واسطه این شخصی که برند را معرفی کرده بتوان یک رابطه بلند مدت میان خود و مشتری به وجود آورد و اگر این رابطه بلند مدت به وجود بیاید به طور حتم بیشتر خریدها را همین مشتری‌های قدیمی انجام می‌دهند.

اشتباه دوم: کار را به کاردان بسپارید

بیشتر اشخاصی که تازه کسب و کار را راه‌اندازی می‌کنند سعی می‌کنند کاتالوگ محصولات و خدمات را چاپ کنند و بدون اینکه بدانند چطور باید با مشتری صحبت کنند، چه موقع به مشتری سر بزنند، چه موقع با مشتری خود تماس تلفنی برقرار کند و از چه تکنیک‌ها و ترفندهایی برای بازاریابی بهره ببرند، شروع به بازاریابی می‌کنند. شاید در این طور مواقع چند تا مشتری به دست بیاورند اما باید مطمئن بود اگر اطلاعات کافی در زمینه بازاریابی و فروش نداشته باشند مشتریان خیلی زیادتری از دست خواهد رفت.

پس در این شرایط نباید اشتباه کرد. برای بازاریابی شخصی باید سعی کرد تخصص کافی و لازم را در این زمینه کسب کرد. روی خود سرمایه‌گذاری کرد. به کلاس‌های بازاریابی رفته و تکنیک‌ها و ترفندهایی را یاد گرفت که بتوان در کسب و کار پیاده‌سازی کرد و از آن سو بتوان مشتری جذب خود کرد.

اگر هم وقت این کار نیست پس باید کار را به کاردان سپرد. باید سعی کرد متخصصانی را استخدام کرد که این کاره هستند یعنی علم بازاریابی را به خوبی می‌دانند. اشخاصی که می‌توانند در یک روز مشتریان خوب و دائمی برای کسب و کار پیدا کنند. اگر شخصاً خود یا اشخاصی که با علم به روز در مورد بازاریابی آشنایی دارند مسئولیت این کار را قبول کنند، درصد شکست در کسب و کار را تا حد زیادی به صفر نزدیک خواهد کرد.

اشتباه سوم: با ارائه محصولات به خانواده و اقوام، بازاریابی دهان به دهان را از آنجا شروع کنید

بازاریابی دهان به دهان یکی از رایگان‌ترین بازاریابی‌ها در کل دنیا محسوب می‌شود و این مشتریان هستند که به صورت رایگان این کار را انجام می‌دهند. اما یک نکته مهم در این نوع بازاریابی وجود دارد و این است که بیشتر اشخاصی که مدیریت یک کسب و کار را بر عهده دارند خیلی مایل نیستند محصولات و خدمات را در اختیار خانواده و اقوام و آشنایان خود قرار دهند.

دلیلی که این اشخاص دارند این است که اگر این محصولات و خدمات خوب از آن در نیامد تا یک عمر چشم در چشم آنها داریم و همیشه می‌گویند که فلانی محصول خرابش را به ما انداخت. اما در واقع می‌توان از این فرصت استفاده کرد و از خانواده و آشنایان خود به عنوان بازاریاب رایگان کسب و کار خود استفاده کرد. به خاطر اینکه این اشخاص بدون هیچ قصد و غرضی محصولات را به دیگران معرفی می‌کنند و به راحتی می‌توانند اعتماد مخاطبان و مشتریان را جلب کنند.

به مانند دیگر بازاریاب‌ها این اشتباه را نباید مرتکب شد و از خانواده و اقوام و خویشان خود شروع به بازاریابی کرد تا آنها هم رایگان‌ترین بازاریابی دنیا را در اختیار قرار دهند.

اشتباه چهارم: در هنگام بازاریابی صبر و حوصله به خرج داد

عده‌ای از بازاریاب‌ها یک اشتباه مهلک انجام می‌دهند و سعی می‌کنند اگر امروز محصولی را به مشتری معرفی کردند همان روز هم جواب مثبت را از آنها دریافت کنند. نباید سعی کرد بعد از چند ساعت به مشتری تماس گرفت و نظر او را در مورد محصول و خدمات جویا شد. این اشتباهی بزرگ است. در این طور مواقع باید صبر و حوصله داشت و عجله نکرد.

تا جای ممکن به مشتری باید فرصت فکر کردن داد. شاید مشتری بخواهد قیمت محصول را با بودجه خودش مقایسه کند، شاید بخواهد با دیگران در این مورد مشورت کند، ممکن است بخواهد محصول را با محصول دیگری مقایسه کند و یا ممکن است بخواهد مزیت رقابتی محصول را با نمونه‌های مشابه رقبا بررسی کند.

تمام اینها به زمان نیاز دارد و ممکن است چند روز طول بکشد. اگر همان روز به مشتری زنگ زده شود و یا حضوراً با او ملاقات صورت گیرد در حدود 99 درصد مواقع جواب منفی دریافت می‌شود. پس به مانند دیگر بازاریاب‌هایی که عجله در دستور کارشان است هرگز این کار را نباید انجام داد تا بهترین نتیجه‌ها را هم بتوان به دست آورد.

اشتباه پنجم: از قدرت شبکه های اجتماعی و تأثیر آن روی مخاطبان نباید غافل شد

با روی کار آمدن اینترنت به خصوص شبکه‌های اجتماعی خیلی از کسب و کارها و حتی بازاریاب‌ها به سمت ارائه خدمات خود به صورت آنلاین شده‌اند و سعی می‌کنند از این طریق محصولات و خدمات را به دیگران معرفی کنند و چه بسا که مشتریان خیلی خوبی را هم جذب کسب و کار خود کنند.

به هر حال از قدرتی که شبکه‌های اجتماعی دارد برای پیشبرد اهداف خود و تأثیرگذاری روی مخاطبان باید بهره برد و آن را دست کم نگرفت. در شبکه‌های اجتماعی می‌توان تصاویری با کیفیت بالا از محصولات و خدمات خود تهیه کرد و در اختیار مشتریان خود قرار داد و به مرور زمان اعتماد آنها را به سمت خود جلب کرد. همین جلب کردن اعتماد باعث می‌شود تا روابط بلند مدتی بین شما و مشتریان به وجود آید و آنها به مشتریان دائمی کسب و کار تبدیل شوند.

فقط چند نکته را برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی باید مد نظر داشت:

نکته اول: به صورت روزانه باید آنها را آپدیت کرد حتی اگر با اضافه کردن یک متن یا یک عکس باشد.

نکته دوم: از ویدیو و صوت برای معرفی محصولات و خدمات باید بهره برد چرا که تأثیر زیادی روی مخاطبان دارد.

نکته سوم: پیج شخصی و پیج کسب و کار را با یکدیگر به هیچ عنوان نباید ادغام کرد.

نکته چهارم: لینک سایت و اطلاعات تماس را در شبکه‌های اجتماعی باید در اختیار کاربران قرار داد.

نکته پنجم: از قرار دادن پست‌های خنده‌دار یا پست‌هایی که به گروه‌ها و اشخاص مختلف توهین می‌کند جداً باید خودداری کرد.

نکته ششم: از تصاویر با کیفیت برای معرفی محصولات و خدمات در شبکه‌های اجتماعی باید استفاده کرد

نکته هفتم: به سوالات مخاطبان حتماً باید پاسخ داد تا اعتماد آنها بیشتر شود.

علاقه‌مندان به کسب اطلاعات بیشتر و  درج آگهی رایگان می‌توانند به کافه نیاز مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کافه نیاز

سایت کافه نیاز، سامانه درج آگهی رایگان

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

تبلیغات و روابط عمومی