اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13980218366389206

تقویت سواد رسانه‌ای لازمه فرهنگ‌سازی و حمایت از کالاهای داخلی

کد: 13980218366389206

http://bit.ly/2Hcc529

، تهران , (اخبار رسمی): جامعه با فقر رسانه‌ای روبه رو است، لازمه فرهنگ‌سازی برای مصرف کالاها و محصولات داخلی تقویت سواد رسانه‌ای است. تبلیغ برای خرید کالا و محصولات ایرانی، مطالبه کیفیت از تولید‌کنندگان داخلی، تاکید بر ایجاد اشتغال جوانان، ازجمله راهکارهای به دست آمده برای تقویت اقتصاد داخلی بوده است.

تقویت سواد رسانه‌ای لازمه فرهنگ‌سازی و حمایت از کالاهای داخلی
تقویت سواد رسانه‌ای لازمه فرهنگ‌سازی و حمایت از کالاهای داخلی

سواد رسانه‌ای در دنیای امروز کمتر از سواد خواندن و نوشتن نیست، سواد رسانه‌ای در عصر پرتلاطم اطلاعات در مواجهه با رسانه‌ها‌ی گوناگون شنیداری، دیداری و نوشتاری از اهمیت والایی برخوردار است

با رشد فناوری، مردم در پی آن هستند که نیازهای خود را با کم‌ترین زمان و هزینه ممکن و با بیشترین سرعت دریافت کنند، از این بسیاری از خدمات امروزه از طریق کسب وکارهای دیجیتال در فضای مجازی به شهروندان عرضه می‌شوند.در کنار این موضوع، خیلی‌ها علاقه‌مند هستند تا از علم، دانش، هنر و حرفه خود در فضای مجازی به کسب درآمد بپردازند و بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز می‌خواهند تا با تسلط بر این فضا بهترین خدمات موجود را در بین تنوع و تکثر خدمات ارائه شده دریافت کنند که لازمه تحقق این خواسته برخورداری از سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی برای تولید محتوای مناسب و جذب مخاطب است.

علاوه بر تاثیراتی که افزایش سواد رسانه بر تولید محتوای مناسب، سالم سازی و استفاده درست از فضای مجازی دارد، این نکته کمک می‌کند تا راه‌های کسب سود و درآمد از این فضا نیز برای علاقه‌مندان به دست آید، در اصل با تقویت سواد رسانه هم تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان در این فضا سود و منفعت کسب می‌کنند.

جامعه با فقر رسانه‌ای روبه‌رو است. لازمه فرهنگ‌سازی برای مصرف کالاها و محصولات داخلی تقویت سواد رسانه‌ای است. تبلیغ برای خرید کالا و محصولات ایرانی، مطالبه کیفیت از تولید‌کنندگان داخلی، تاکید بر ایجاد اشتغال جوانان، ازجمله راه‌کارهای به دست آمده برای تقویت اقتصاد داخلی بوده است.

این روزها گسترش و تاثیر پذیری از شبکه‌های اجتماعی در زندگی روزمره برای همه تبدیل به امری بارز شده است. به گونه‌ای که امروز بخش اعظمی از محتواها در حوزه‌هایی چون بازاریابی، مسایل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در این فضاها رد‌و‌بدل می‌شود.

بر این اساس، برای اینکه افراد در تلاطم و امواج شبکه‌ها (محتویات شبکه‌ها) غرق نشوند و دچار آسیب و مشکلات نشوند لازم است آگاهی لازم درجهت شناخت و استفاده از این شبکه‌ها  را داشته باشند. در واقع، امروزه برای همه از دانش آموز مقطع ابتدایی تا مسن‌ترین افرادی که از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند (یعنی از کارگران  و رانندگان، معلمان، دانش آموزان گرفته  تا آن کارمندی که  در طول ساعات کاری خود نصفی از ساعات را در شبکه‌های اجتماعی سیر می‌کند  و یا  حتی آن خانم خانه‌داری که عمده وقت خود را به جای راهنمایی و آموزش بچه‌ها، صرف گذاشتن محتوا در شبکه‌های اجتماعی می‌کند و ...) لازم است که همه سواد رسانه‌ای داشته باشند؛ به این معنی که  یک نوع درک متکی بر مهارت  که براساس آن بتوان انواع رسانه‌ها و انواع تولیدات آن‌ها را شناخت  و از یک‌دیگر تفکیک و شناسایی کرد.

البته باید توجه داشت لازمه این کار در درجه اول داشتن مطالعه و آگاهی  برای فهم و نقد محتویات این شبکه‌ها است، که براساس آن بتوان پیام‌های رسانه‌ای را شناخت و تحلیل کرد و بیهوده ساعت‌های با ارزش عمر را پای اطلاعات و آگاهی کاذب انتشار یافته در این شبکه‌ها نکرد. چرا که ناخواسته خیلی از افراد با انبوهی از اطلاعات و خبرها در طول شبانه روز از طریق همین شبکه‌ها مواجه می‌شوند و چنان‌چه سواد رسانه‌ای لازم را نداشته باشند قطعا دچار مشکل خواهند شد.

بنابراین سواد رسانه‌ای در دنیای امروز کمتر از سواد خواندن و نوشتن نیست، و به همان اندازه که سواد خواندن و نوشتن از ضروریات زندگی اجتماعی افراد به حساب می‌آید سواد رسانه‌ای نیز در عصر پرتلاطم اطلاعات که هر روز افراد خود را در مواجهه با رسانه‌ها‌ی گوناگون شنیداری، دیداری و نوشتاری می‌یابند از اهمیت بالایی برخوردار است.

در واقع، زمانی که افراد در بزرگراه‌های اطلاعاتی در حال حرکت هستند، این، میزان سواد رسانه‌ای آن‌ها است که  بهشان می‌گوید چه مقدار از وقت خود را در چه شبکه‌های بگذرانند. بنابراین هدف سواد رسانه‌ای تنظیم یک رابطه منطقی و مبتنی بر هزینه فایده است. یعنی بر این اساس می‌توان پی برد که شخص در قبال وقت و هزینه‌ای که صرف استفاده از این شبکه‌ها کرده است چه چیزهای  را به دست آورده و چه چیزهایی را از دست داده است؟!

هم‌چنین از طریق سواد رسانه‌ای است که می‌توان متوجه این موضوع شد که تولیدکنندگان محتوای این شبکه‌ها چه کسانی هستند؟ چه اهدافی دارند؟ چه کسی از تولیدات آن‌ها و نحوه بازنمایی واقعیت‌های اجتماعی از سوی آن‌ها سود می‌برد؟ چه کسی ضرر می‌کند؟ و اینکه کاربر اگر سواد رسانه‌ای نداشته باشد قادر به تشخیص نتیجه‌گیری از پیام‌ها و واکنش‌های عمومی نخواهد بود.

امروزه حضور کاربران در فضای شلوغ  مجازی با حجم گسترده‌ای از صفحه‌ها، گروه‌ها و کانال‌های مختلف، نیازمند آن است که در برابر چنین فضایی، چتری بر سر بگیرند و یک رژیم مصرف اتخاذ کنند. همه نیاز دارند در انتخاب‌هایشان بیشتر دقت کنند درست مثل این‌که در مورد تغذیه خودشان عمل می‌کنند، چون مردم امروز باسوادتر شده‌اند، مراقب هستند که در غذایی که مصرف می‌کنند چقدر کلسترول ، ویتامین یا مواد دیگر باشد، در فضای مجازی هم باید دانست چه مقدار باید در معرض این شبکه‌ها بود و چه چیزی از آن‌ها برداشت.

همچنین ضروری است که نهادهای تاثیرگزار از جمله نهاد خانواده، آموزش و پرورش و ... همه در روشنگری و آگاهی بخشی مردم در حوزه سواد رسانه‌ای نقش ایفا کنند و در این زمینه رهنمودهای لازم را ارائه کنند، تا این شبکه‌های  اجتماعی در دنیای مجازی، شبکه اصلی زندگی دردنیای واقعی از هم جدا نکند، بلکه مکمل و تسهیل‌گر آن باشد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

فروشگاه جامع اینترنتی شُکا eshoka

فروشگاه جامع اینترنتی شکا eshoka بر پایه فناوری دیجیتالی وخدمات کاملا الکترونیکی راه اندازی گردیده که هدف آن بر پایه اقتصاد مقاومتی و فرهنگ ناب ایران اسلامی و حمایت ازخرید کالای ایرانی بنا نهاده شد و دراوایل سال 1395 این مجموعه راه‌اندازی ودراوایل سال 1396 به بهره برداری رسید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

رسانه‌ها