اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140009245580217076

تفاوت مهندسی معکوس و کپی کردن

کد: 140009245580217076

https://bit.ly/3GRfRtC

، تهران , (اخبار رسمی): بومی سازی و ساخت داخل یکی از روش های مناسب برای جلوگیری از خروج ارز، ایجاد اشتغال و رونق صنعت کشور در کشور عزیزمان ایران است. اما برای اینکه در فرآیند تولید ملی و بومی کردن درست عمل کنیم بهتر است اول با تفاوت کپی کردن یک محصول و مهندسی معکوس آن تجهیز آشنا شویم.

کپی کردن محصول و دستگاه با مهندسی معکوس چه فرقی دارد؟
بومی کردن و مهندسی معکوس ماشین آلات و قطعات صنعتی چه فوایدی دارد؟

 هدف اصلی در تولید داخل با استفاده از مهندسی معکوس، کم کردن قیمت محصول یا دستگاه، و ایجاد امکان تولید بدون وابستگی به شرکت های خارجی است.  این مقاله در مورد تفاوت کپی کردن و روش مهندسی معکوس است.

در ابتدای این مقاله، شاید بهتر باشد به این سوال پاسخ دهیم که چرا از روی یک دستگاه خارجی یا محصول اروپایی مهندسی معکوس می کنیم؟

احتمالا همه شما عزیزان با تحریم هایی که بر علیه کشورمان ایران وضع شده آشنا هستید و از وضعیت نامناسب نرخ ارز اطلاع دارید. به خاطر تحریم ها و بالا بودن قیمت دلار و یورو، تعداد زیادی از محصولات، دستگاه ها و ماشین آلات را نمی توان با واردات تامین کرد و یا اینکه پس از واردات، به خاطر قیمت بسیار زیاد، خریدار ندارند. در این شرایط یکی از بهترین گزینه ها، بومی سازی و تولید داخل آن قطعات و دستگاه ها با روش مهندسی معکوس است.

در روش مهندسی معکوس، تمام قطعه ها و قسمت های دستگاه و نوع ارتباط آنها با هم شناسایی می شود 

 هدف اصلی در تولید داخل با استفاده از مهندسی معکوس، کم کردن قیمت آن محصول یا دستگاه، و ایجاد امکان تامین آن بدون وابستگی به شرکت های خارجی است. با این توضیحات به ادامه مقاله در مورد تفاوت کپی کردن و روش مهندسی معکوس می پردازیم.

چرا مهندسی معکوس از کپی کردن بهتر است؟ یکی از مهمترین نکات هنگام ساخت یک دستگاه یا قطعه از روی مدل خارجی ، آشنایی با مفهوم مهندسی معکوس و دانستن تفاوت آن با کپی کردن است. در فرآیند کپی کردن یک دستگاه یا محصول، قطعات در شرایط کارگاهی و بدون وجود مستندات فنی فقط کپی می شود. در این روش که اصولا به حالت سنتی انجام می پذیرد، مستندات و نقشه ها و مدل سه بعدی دستگاه تهیه نمی شود و متریال هر قطعه نیز به صورت اصولی ارزیابی نخواهد شد. در نتیجه پس از تولید دستگاه کپی شده از روی نمونه خارجی، اصلاح قطعات یا تغییر در شکل ظاهری دستگاه فقط به روش سعی و خطا صورت می پذیرد. علاوه بر این شما نمی توانید مدلهای دیگری(با ظرفیت های مختلف) از دستگاهی که داشتید بسازید چون دانش طراحی آنرا ندارید. روش کپی کردن یک محصول یا دستگاه خارجی، در ظاهر هزینه کمتری برای کارفرما خواهد داشت ولی به دلیل اصولی نبودن ، معمولا تعداد دفعات سعی و خطا و ایجاد ایراد در دستگاه کپی شده، باعث می شود هزینه آن از فرآیند مهندسی معکوس بسیار بیشتر باشد.

همچنین در روش کپی کردن قطعه یا محصول، فرآیند توسط یک کارگاه انجام می شود که در نهایت کارفرما به صورت کامل وابسته به آن کارگاه خواهد بود و امکان تولید محصول کپی شده در خارج از آن کارگاه وجود ندارد.

برخلاف این روش، در مهندسی معکوس قطعات و تجهیزات صنعتی، فرآیندی کاملا اصولی بوده که فعالیت هایی مانند دمونتاژ، مونتاژ، مدلسازی سه بعدی، تهیه نقشه های ساخت و آنالیز متریال را شامل می شود و وابستگی کارفرما را به کارگاه یا تامین کننده خاص از بین میبرد.

برای همین است که در صنایع پیشرو و حساس مثل نفت و گاز، فولاد، صنایع هوایی، نظامی و دریایی، تقریبا هیچ وقت به سراغ کپی کردن صرف نمی روند. اکثر شرکتهای مهندسی در این حوزه ها برای اینکه بتوانند داکیومنت و اسناد فنی تهیه کنند و تغییراتی را در یک قطعه و محصول بدهند یا آنرا به اصطلاح بومی کنند، از خدمات مهندسی معکوس استفاده می کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مهندسی معکوس با ما تماس بگیرید

شرکت آراکو  

02166561974

02166129745

09124780268

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت آراکو

تمرکز ما در شرکت آراکو بر روی خدمات مهندسی معکوس، بومی سازی، طراحی صنعتی و بهینه کردن ماشین آلات و خط تولید است. علاوه بر این موارد به صورت تخصصی هموژنایزر روتور استاتور برای صنعت رنگ، مواد غذایی، سم و کود، مواد دارویی و محصولات آریشی بهداشتی تولید می کنیم. ما در زمینه نرم افزار سالید ورک با سابقه ای بیش از 10 سال پروژه های مختلفی را انجام دادهایم که نمونه بعضی از این پروژه ها در وبسایت شرکت آراکو قابل مشاهده است. در زمینه طراحی و ساخت قالب های فایبرگلاس و کامپوزیت بخصوص فن نیز سوابق خوب و درخشانی داریم.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش