اطلاعات تماس
  • 021663*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140103266137417382

قیمت میلگرد در خرداد ۱۴۰۱ و عوامل موثر بر نوسانات آن

کد: 140103266137417382

https://bit.ly/3O3NUCM

، تهران , (اخبار رسمی): قیمت میلگرد در خرداد ماه ۱۴۰۱ به صورت هماهنگ با سایر محصولات فولادی، یک روند صعودی را طی کرده است. اگر چه نرخ فروش این مقطع نوسانات زیادی را هم در یک ماه اخیر پشت سر گذاشته، اما برآیند آن به افزایش حدود ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومانی قیمت منجر شده است

قیمت میلگرد در خرداد ۱۴۰۱ و عوامل موثر بر نوسانات آن
قیمت میلگرد در خرداد 1401

عوامل گوناگونی در قیمت میلگرد آجدار تاثیر دارند که برخی از مهمترین آن ها شامل نوع آن، کیفیت، ابعاد و اندازه، استاندارد ساخت و کارخانه تولیدکننده می‌شوند. تغییر در این معیارها، موجب نوسان در قیمت این مقطع فولادی مهم می شود. بیشترین کاربرد میلگرد در ساختمان سازی و عمران است؛ بنابراین، افزایش یا کاهش نرخ میلگرد به صورت مستقیم در این حوزه اثرگذار است. مهمترین کاربرد آرماتور آجدار، قرار گرفتن در بتن به منظور افزایش مقاومت سازه‌های بتنی است.

بتن از استحکام بالایی برخوردار است، اما در برابر چرخش و کشش مقاومت چندانی ندارد. میلگرد همانند یک مکمل برای بتن عمل کرده و آن را تقویت می‌کند. در نتیجه، سازه‌ای که از ترکیب بتن و میلگرد ایجاد شده باشد، هم استحکام و هم مقاومت بالایی خواهد داشت. با توجه به اهمیت اطلاع از قیمت میلگرد برای کسانی که در این زمینه یا حوزه‌های وابسته فعالیت دارند، نوسانات نرخ فروش آن در خرداد ماه ۱۴۰۱ را بررسی کرده ایم.

تغییرات قیمت میلگرد در خرداد ماه 1401

بازار آهن و فولاد در سومین ماه بهار ۱۴۰۱ نوسانات زیادی را تجربه کرد که برآیند آن ها به افزایش قیمت در انواع مقاطع فولادی از جمله میلگرد منجر شد. به طور کلی، تغییرات در قیمت میلگرد همیشه پیش از سایر مقاطع انجام می‌گیرد و معمولا بعد نوسانات در نرخ فروش آن هم بیشتر است. قیمت میلگرد آجدار به طور میانگین در حدود 2500 تا 3000 تومان افزایش را تجربه کرد. در ابتدای خرداد، نرخ فروش میلگرد به صورت میانگین بین ۱۶ هزار تا ۱۶ هزار و ۵۰۰ قرار داشت. اما روند افزایش قیمت‌ها در بازار آهن به بالا رفتن پیاپی نرخ فروش میلگرد منجر گردید. به همین خاطر، قیمت معاملات میلگرد در روزهای پایانی این ماه به حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ تا ۱۹ هزار تومان رسید. البته این قیمت‌ها به صورت میانگین محاسبه شده و نرخ فروش کارخانه‌های مختلف با هم تفاوت دارد.

عوامل موثر بر تغییرات قیمت میلگرد در ماه خرداد

 همان گونه که در ابتدای مطلب هم اشاره کردیم، عوامل گوناگونی در قیمت فروش میلگرد به عنوان یکی از مهم ترین مصالح ساختمانی، تاثیر دارند. برخی از این معیارها ثابت بوده و تاثیرشان همیشه به یک شکل است. کیفیت، استاندارد ساخت و کارخانه سازنده از جمله موارد این چنینی محسوب می شوند. اما تاثیر برخی از عوامل همیشه ثابت نبوده و بسته به موقعیت متفاوت است. در ادامه تعدادی از مهمترین پارامترهای تاثیرگذار بر نوسانات قیمت میلگرد در ماه سوم بهار را مورد بررسی قرار داده ایم:

نرخ ارز

نرخ ارز از جمله عواملی است که بسیار پویا بوده و در همه بازارهای کشور از جمله بازار فولاد تاثیر مستقیم دارد. قیمت ارز از اوایل خرداد تا اواخر آن سیر صعودی به خود گرفته و در کنار روند پرنوسان خود، نهایتا رو به بالا حرکت کرده است. در واقع می‌توان گفت، اولین جرقه های افزایش قیمت آرماتور و سایر مقاطع فولادی از جمله ورق سیاه و ناودانی، با نوسانات موجود در نرخ ارز زده شد. در ادامه با روند صعودی قیمت دلار و سایر ارزهای بین المللی، نرخ فروش مقاطع فولادی از جلمه میلگرد هم به صورت پیوسته افزایش را تجربه کردند.

تولید و عرضه کارخانه های داخلی

بیشتر میلگرد مورد نیاز در بازار کشور، در کارخانه‌های داخلی تولید شده و سهم واردات در این بخش بسیار ناچیز است. به همین دلیل، میزان تولید و عرضه کارخانه‌های داخلی به صورت مستقیم در قیمت فروش میلگرد در بازار داخل تاثیر دارد. از اواسط خرداد، میزان عرضه میلگرد توسط برخی از تولیدکنندگان بزرگ کاهش یافت. در واقع، جو کمبود در بازار کشور ایجاد شد. همین موضوع کافی بود تا پس از چندین روز افزایش در قیمت میلگرد و سایر محصولات فولادی، مجددا شاهد بالا رفتن قیمت آن‌ها باشیم.

قیمت جهانی میلگرد

زمانی که قیمت جهانی افزایش پیدا می‌کند، تولیدکنندگان داخلی تمایل به افزایش صادرات خود دارند. در نتیجه، میلگرد در بازار داخل کمیاب شده و تقاضا تا حد زیادی افزایش پیدا می کند. نهایتا قیمت آن شروع به بالا رفتن می‌کند؛ تا جایی که عرضه و تقاضا به هم نزدیک شوند. اما موضوع مهم در این باره، عدم تغییر قیمت جهانی آرماتور در خرداد ماه 1401 و حتی کاهش آن بوده است. با وجود این، برخی عوامل دیگر موجب خنثی سازی این پارامتر و جلوگیری از کاهش قیمت‌ها در پی آن شده‌اند.

قیمت گذاری های دستوری

با وجود ثبات و کاهش نسبی قیمت جهانی در بازه زمانی خرداد، قیمت فروش آن در بازار داخل افزایش شدیدی داشت. این افزایش نرخ، به دلایل دیگری مانند تصویب برخی قوانین خاص توسط دولت یا نهادهای ناظر و قیمت گذاری‌های دلخواهانه و دستوری نیز هست. برخی تولیدکنندگان بزرگ که تاثیر مهمی در بازار دارند، با عدم عرضه محصولات و توقف فروش، تا حد زیادی باعث افزایش قیمت ها در بازار فولاد می شوند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 021663*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان