اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13980223367759207

بررسی سواد رسانه‌ای در عصر رسانه‌های دیجیتال

کد: 13980223367759207

http://bit.ly/2Hil8hW

، تهران , (اخبار رسمی): اگر تا قبل از عصر حاضر، سواد محدود به توانایی خواندن و نوشتن می‌شد، امروز سواد مفهومی فراتر، گسترده‌تر و پیچیده‌تر پیدا کرده است. سواد رسانه‌ای یعنی مخاطب در برابر رسانه منفعل نباشد، هوشمندانه و فعالانه در برابر محتوای رسانه عمل کند.

سواد رسانه‌ای درعصر رسانه‌های دیجیتال
ارتقای دانش و سواد رسانه‌ای

در سواد رسانه‌ای تاکید شده که پذیرش بدون اندیشه نباید وجود داشته باشد

با ورود به قرن بیست‌و‌یکم مصادف با وقوع انقلاب ارتباطی و اطلاعاتی، افراد جامعه تحت تأثیر بمباران‌های رسانه‌ای قرار دارند و رسانه‌های عصر حاضر نقشی عمده در شکل‌گیری رفتار، عقاید، عواطف و به خصوص روابط فردی و اجتماعی بازی می‌کنند.

اکنون سواد رسانه‌ای به عنوان یکی از کارآمدترین ابزارهای نظارتی مورد توجه بسیاری از کشورها است و افزایش نظام‌های اطلاعاتی و ارتباطی، ضرورت آموزش سواد رسانه‌ای در افراد جامعه را بیش از پیش نمایانگر ساخته است؛ زیرا پیام‌های تولید شده توسط رسانه‌های مختلف در سرتاسر جهان، مخاطبان را دچار نوعی سردرگمی و تردید در انتخاب و گزینش پیام‌های دریافتی کرده‌اند.

در سواد رسانه‌ای تاکید شده که پذیرش بدون اندیشه نباید وجود داشته باشد؛ یعنی قرار نیست هر چیزی را که هر رسانه بیان می‌کند، پذیرفت.

رسانه‌‌ی دیجیتال مفهوم عام‌تری نسبت به رسانه‌‌ی آنلاین دارد و دربرگیرنده همه نوع نرم‌افزار و محصولات الکترونیکی است. این واژه در جهان، اغلب نسخه‌ی وب روزنامه‌ها، وب‌سایت‌های خبری، وبلاگ‌ها، وب‌سایت‌ شخصیت‌های دولتی و خصوصی، سازمان‌ها، روزنت‌ها و غیره را شامل می‌شود. رسانه‌های دیجیتال از جنبه ابزاری چون قادر به برقراری صورت‌های مختلف ارتباطی هستند، امکان نشر پیام‌ها را بیشتر دارند.

آموزش مهارت‌های بهره‌گیری از سواد رسانه‌ای به عنوان جزیی از زندگی هر شخصی محسوب می‌شود. بنابراین با استفاده از رسانه‌های دیجیتال می‌توان با هزینه کم و دسترسی آسان به حجم وسیعی از اطلاعات دسترسی داشت.

همچنین می‌توان تنوع و حجم بالایی از محتوای پیام‌ها را با سرعت بیشتری دریافت کرد. بهره‌گیری از دانش رسانه‌های دیجتیال وسیله‌ای برای گسترش درک و تفکر افراد جامعه از ماهیت قدرت در جامعه و نحوه استفاده آن در رسانه‌های اجتماعی است.

نقش سواد رسانه‌ای در کسب و کارهای دیجیتال

با رشد فناوری، مردم در پی آن هستند که نیازهای خود را با کم‌ترین زمان و هزینه ممکن و با بیشترین سرعت دریافت کنند، از این رو بسیاری از خدمات امروزه از طریق کسب و کارهای دیجیتال در فضای مجازی به شهروندان ارایه و عرضه می‌شود.

در کنار این موضوع، بسیاری از مردم نیز در تلاشند تا بتوانند با استفاده از علم، دانش، هنر و حرفه خود در فضای مجازی به کسب درآمد بپردازند و بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز می‌خواهند تا با تسلط بر این فضا بهترین خدمات موجود را در بین تنوع و تکثر خدمات ارایه شده دریافت کنند که لازمه تحقق این خواسته برخورداری از سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی برای تولید محتوای مناسب و جذب مخاطب است.

علاوه بر تاثیراتی که افزایش سواد رسانه بر تولید محتوای مناسب، سالم‌سازی و استفاده درست از فضای مجازی دارد، این امر کمک می‌کند تا راه‌های کسب سود و درآمد از این فضا نیز برای علاقه‌مندان بدست آید. در اصل با تقویت سواد رسانه هم تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان در این فضا سود و منفعت کسب می‌کنند.

سواد رسانه‌ای به مهارت‌های استفاده از رسانه‌های جمعی و نوین با تحقق رژیم مصرف مناسب رسانه‌ای و گسترش تفکر انتقادی نسبت به محتوای رسانه، افزایش قدرت تحلیل در حوزه محتوا و پیام، گسترش اخلاق حرفه‌ای در خصوص استفاده از رسانه‌های جمعی و در نهایت تولید محتوای مناسب و ایجاد خدمات در فضای رسانه‌ای کشور با هدف درآمدزایی و بهره‌مندی جامعه از خدمات سالم، مفید و ایمن، گفته می‌شود.

بسیاری از افراد، موفق به کسب درآمد از فضای مجازی شده‌اند، اما این درآمدزایی به چه طریقی انجام شده و آیا در یک فرایند سالم، ایمن و مفید به تولید محتوا پرداخته شده و محصول نهایی برای جامعه مفید بوده است یا نه؟

با ارتقای سواد رسانه‌ای درآمدزایی از فضای مجازی باید به گونه‌ای باشد که محتوای نامناسب و ناسالم که مناسب جامعه هدف نیست، تولید نشود بلکه محتوایی تولید شود که غنی بوده و نیاز شهروندان را به شکل صحیح تامین کند.

برخی سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی از طریق اتکا به شیوه‌های زرد به کسب درآمد مشغول هستند، این سایت‌ها و شبکه‌ها نسبت به تولید محتوا و خدمات سالم ناتوان هستند و به نوعی از نظر رسانه‌ای و اطلاعاتی آنها کم سواد یا بی‌سواد هستند زیرا به گونه‌ای فعالیت می‌کنند که به جامعه آسیب می‌زنند.

برخی سایت‌ها و شبکه‌ها نیز دارای محتوای خوب هستند اما درآمدزایی ندارند و به این ترتیب فعالیت آنها در معرض خطر نابودی و تعطیلی است که این دسته را نیز به لحاظ سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی باید جزو کم سوادها و یا بی‌سوادها دانست زیرا در کسب سود ناتوان هستند.

با ارتقای دانش و سواد رسانه‌ای در اصل باید ضعف‌های یاد شده در بین این دو دسته برطرف شود.

سواد رسانه تنها منحصر به تولیدکنندگان محتوا نیست، باید مصرف‌کنندگان فضای مجازی و رسانه‌ای نیز از مهارت‌های لازم برای تشخیص محتوای خوب و مناسب بهره‌مند شوند و اگر فاقد این قدرت باشند در زمره افراد کم سواد یا بی‌سواد قرار دارند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

موسسه فرهنگی دیجیتالی شمیم نرم افزاردانش

موسسه فرهنگی دیجیتالی شمیم نرم افزاردانش ناشر دیجیتال برخط و بر حامل با مجوزهای معتبر و قانونی ازمرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد اسلامی

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش