اطلاعات تماس
  • 021663*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140107176760617382
در دسترس نیست

از ورق استیل ۳۰۴ یا همان استیل نگیر چه می دانید؟

کد: 140107176760617382

، تهران , (اخبار رسمی): اگر در صدد خرید ورق استیل نگیر هستید، خوب است بدانید گرید 304 این آلیاژ جزء استیل های نگیر است؛ یعنی جذب آهنربا نمی‌شود و در نتیجه زنگ نمی‌زند. قیمت مناسب این گرید از آلیاژهای استنلس استیل و ویژگی زنگ نزدن آن، سبب شده تا در رأس پر فروش ترین ورق های استنلس استیل قرار گیرد.

از ورق استیل ۳۰۴ یا همان استیل نگیر چه می دانید؟
ورق استیل 304

تمامی فولادهای ضد زنگ آستنیتی (سری ۳۰۰) از جمله ورق های استیل 304 از قابلیت جوش پذیری مناسبی برخوردارند. این نوع استیل های ضد زنگ به عنوان جوش پذیرترین فولادهای پرآلیاژ هم شناخته می شوند.

ورق استیل 304 از پرکاربردترین صفحات فلزی زنگ نزن است. این محصول در دسته استنلس استیل سری ۳۰۰ قرار می‌گیرد. به این گروه از فولادهای ضد زنگ، آستنیتی هم گفته می‌شود. خاصیت آستنیتی ورق استیل ۳۰۴ و سایر استیل های سری ۳۰۰ موجب غیر مغناطیسی شدن آن‌ها گردیده که در اصطلاح به این گروه «نگیر» هم می‌گویند. به طور کلی، استیل 304 بیش از ۵۰ درصد فروش فولاد استینلس استیل را به خود اختصاص داده که بخش قابل توجهی از آن هم مربوط به ورق ۳۰۴ است.

ورق استیل ۳۰۴ چیست؟

لیت های استیل 304 از جنس فولاد ضد زنگ بوده و با انجام تغییراتی بر گرید پایه ۳۰۲ تولید می‌شوند. از مهمترین تغییرات اعمال شده برای ساخت این ورق، افزایش کروم و کاهش کربن است. درصد پایین‌تر کربن در ورق استیل ۳۰۴ نسبت به ورق 302 مقاومت آن را در برابر خوردگی افزایش داده و خاصیت جوش پذیریش را بهبود بخشیده است. به گونه‌ای که امکان استفاده از این پلیت ها بلافاصله پس از جوشکاری وجود دارد‌. حال اینکه ورق های استیل 302 عمدتا بعد از جوشکاری، نیاز به عملیات حرارتی آنیل دارند.

ویژگی های پلیت استیل 304 این نوع ورق استیل علاوه بر دارا بودن خاصیت زنگ، از ویژگی های بی شمار دیگری هم برخوردار است. همین ویژگی ها و قابلیت ها هم به کاربرد فراوان آن منجر گردیده است. در این قسمت تعدادی از مهمترین خاصیت های این شیت استیل پرکاربرد را برای تان آورده ایم تا شناخت مناسبی از آن داشته باشید.

مقاوت بالا در برابر خوردگی وجود ۱۸ تا ۲۰ درصد کروم و همچنین حدود ۸ تا ۱۲ درصد نیکل در ساختار ورق استیل ۳۰۴ باعث شده تا این پلیت ها به مقاومت بالایی در برابر خوردگی برسند. به همین خاطر، از این ورق در شرایط مختلف جوی و محیط های خورنده استفاده می‌شود. برای مثال، این شیت‌ها در برابر اسیدهای موجود در انواع مواد غذایی از جمله شیر، گوشت و میوه‌ها مقاومند. از این رو برای ساخت تجهیزات مورد نیاز جهت تولید و نگه داری مواد غذایی به کار گرفته می‌شوند.

مقاومت در مقابل حرارت از دیگر ویژگی‌های کاربردی ورق استیل ۳۰۴ مقاومت مناسب در برابر حرارت است. به عبارت دیگر، این شیت‌های زنگ نزن تحت حرارت دهی متناوب تا دمای ۸۷۰ و در حرارت دهی پیوسته تا ۹۲۵ درجه سانتیگراد در برابر اکسیداسیون مقاومت می‌کنند. به همین دلیل، برای کابردهای سازه‌ای و تحت فشار در محدوده دمایی ۵۰۰ تا ۸۰۰ درجه سانتیگراد مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته استفاده از شیت‌ها در محدوده دمایی بالاتر هم امکان‌پذیر است. اما با کاهش مقاوت آن ها همراه خواهد بود.

جوش پذیری فوق العاده تمامی فولادهای ضد زنگ آستنیتی (سری ۳۰۰) از جمله ورق های استیل 304 از قابلیت جوش پذیری مناسبی برخوردارند. این نوع استیل های ضد زنگ به عنوان جوش پذیرترین فولادهای پرآلیاژ هم شناخته شده و می‌توان آن ها را با انواع روش‌های ذوبی و مقاومتی جوشکاری کرد. در همین راستا، فرایند جوشکاری ورق استیل ۳۰۴ هم بسیار ساده و راحت انجام می‌گیرد. همانگونه که اشاره کردیم، استفاده از این نوع پلیت ها بلافاصله پس از جوشکاری هم امکان پذیر است.

شکل پذیری مناسب این شیت ها در کنار مقامت بالای خود در مقابل خوردگی، از قابلیت کششی مناسبی هم برخوردارند. این ویژگی باعث شده تا امکان شکل‌دهی ورق‌های 304 به راحتی وجود داشته باشد. وجود خاصیت‌های استحکام تسلیم پایین و ازدیاد طول با الانگیشن زیاد در کنار هم، تا حد زیادی این قابلیت ورق استیل ۳۰۴ را بهبود بخشیده است. البته ذکر این نکته الزامی است که شیت‌های مذکور پس از شکل‌گیری به سرعت سخت می‌شوند. از این رو برای جلوگیری از چرخش شدید و از بین بردن تنش های ایجاد شده حین شکل‌دهی، مقاطع تولید شده با این ورق بلافاصله پس از شکل گیری باید آنیل کامل یا تنش زدایی شوند.

کاربردهای ورق استیل ۳۰۴ قابلیت و خواص منحصر به فرد ورق استیل 304 موجب استفاده از این شیت‌ها در موارد متعددی شده است. به کارگیری این ورق تنها به یک یا چند صنعت محدود نبوده و صنایع استفاده کننده از آن هم بسیار متنوع می‌باشند. مقاومت در برابر خوردگی، محیط های اسیدی، حرارت و قابلیت جوش پذیری مناسب مهمترین دلایل کاربرد فراون این پلیت‌ها به شمار می‌آیند. در ادامه، برخی از رایج‌ترین کاربردهای این محصول بیان شده است.

  • ساخت لوازم و تجهیزات مورد نیاز برای تولید، نگهداری و حمل مواد غذایی، نوشیدنی و شیمیایی.
  • تولید سیستم های لوله کشی، مخازن، مبدل های حرارتی و سایر تجهیزات مرتبط با آب آشامیدنی.
  • نمای ساختمان ها و سایر کاربردهای معماری که در معرض اتمسفرهای غیردریایی قرار دارند.
  • تولید لوازم خانگی و تجهیزات آشپزخانه.
  • ساخت تجهیزات مورد استفاده در صنایع نفت، گاز، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 021663*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید